Javában tart a műanyagmentes július, a kezdeményezés, amely évről évre világszinten egyre nagyobb sikernek örvend. Az egyszerhasználatos műanyagok mellőzését népszerűsítő kampány célja, hogy ebben a hónapban hagyjuk el az egyszerhasználatos műanyagok vásárlását, ezzel segítve környezetünket. Az ehhez hasonló globális kezdeményezések manapság egyre több embert képesek megmozgatni, az összefogás és kihívás jellegükkel sokakat ösztönöznek a változtatásra. Megnéztük, milyen kezdeményezéseket találunk még, amelyek a fenntarthatóságra hívják fel a figyelmet – nem csak júliusban!
Az egyre népszerűbb műanyagmentes július célja, hogy egy kis odafigyeléssel csökkentse az egyszerhasználatos műanyagok mennyiségét. Azon műanyagokét, amelyek globális szinten az évente megtermelt 300 millió tonna műanyagnak a felét adják ki, és a használat után még évszázadokig szennyezik bolygónkat. A kampány szerint, ha csak egy hónapig odafigyelünk arra, hogy ne vásároljunk műanyag zacskót, vagy ne kérjünk műanyag tetőt az elviteles kávénkhoz, és ne palackos vizet vásároljunk – máris változást érhetünk el. (Ehhez egyébként kiváló megoldást kínálnak a csomagolásmentes boltok, amelyekről bővebben már írtunk itt.)
A közösségi média térnyerésének egyik pozitív sajátossága, hogy ezeket a kezdeményezéseket, a velük elért eredményeket, erőfeszítéseket néhány gombnyomással az ismerőseink tudtára is adhatjuk, ösztönözve ezzel őket is a tudatosságra. A közösségi média szerepe az ilyen, a közösségeket mozgósító céllal létrejövő kezdeményezések esetében kiemelkedő, hiszen gyakorlatilag bárkitől elindulhat és vírusszerűen terjedhet.
A műanyagmentes júliuson túl ugyanakkor találunk még egyéb, a fenntarthatóságért és a környezetvédelemért indított kezdeményezéseket is. A teljesség igénye nélkül íme a legizgalmasabbak:
Szívószálmentes augusztus
Ahogy véget ér a műanyagmentes július, már készülhetünk is a következő kihívásra, amely a szívószálak számát hivatott csökkenteni. Tavaly nagy siker övezte a Felelős Gasztrohős hazai kezdeményezését, az egyszerhasználatos eszközöknek ugyanis átlagosan 500 év kell a lebomláshoz – mi pedig csupán 15-30 percig használjuk őket. 2018-ban számos vendéglátóhely is csatlakozott, ők legalább augusztusra megváltak a szívószálaktól. Szerencsére azért ma már egyre több alternatívával találkozhatnak azok, akik nem szeretnének lemondani a szívószálak használatáról – arról, hogy milyen opciók érhetők el ma a piacon, ebben a korábbi bejegyzésünkben írtunk a blogon.
Szemétszedő akciók egész évben
Számos szemétszedő akcióval találkozhatunk manapság hazánkban is, amelyek révén egy-egy kijelölt területet önkéntesek segítségével tisztítanak meg szeméttől. Nemrég sor került például a cigicsikkmentes Margitszigetért folytatott cigicsikkszedő versenyre, amely keretében egy környezetvédelmi szervezet, a JÖN Alapítvány kezdeményezésére, több mint száz önkéntessel 8 köbméternyi illegálisan lerakott, eldobott hulladéktól szabadították meg a szigetet.
Ezen kívül a szemetszedes.hu oldalon egész évben találhatunk a témával kapcsolatos eseményeket, sőt, akár saját szervezésű akciót is be lehet küldeni – utóbbi akár egy csapatépítő program keretében is megvalósulhat.
Az Alapítvány továbbá egy telefonos applikációt is üzemeltet, amely a felhasználók bejelentési alapján összegyűjti az illegális hulladéklerakatokat egy térképen, a felhasználók pedig figyelemmel kísérhetik, hogy hogyan tisztul meg napokon belül az általuk megjelölt terület.
Hasonló a Tisza hulladékszennyezésének felszámolására létrejött civil kezdeményezés, a PET Kupa is, amely egész évben különböző rendezvényeket, hulladékszedési akciókat szervez. A júniusi I. Tisza-tavi PET Kupa résztvevői például három nap alatt közel három tonna szemetet gyűjtöttek, mely következtében különleges, védett vízi és szárazföldi élővilággal rendelkező területek tisztultak meg. De elérhető már a szemétszedésnek egy különlegesebb formája is, a sportot szerető és a környezetvédelem iránt érdeklődők számára: a szemétszedő futás (plogging) is, amely lényege, hogy kocogás és futás közben végzünk szemétszedő tevékenységet.
Egy óra a Földért
Végezetül az egyik legnagyobb volumenű kezdeményezés, a világszinten elterjedt Föld Órája, amelyre idén, 2019-ben március 30-án került sor. Ebben az egy órában a világ különböző részein borulnak sötétbe városok, települések, hogy a díszkivilágítások lekapcsolásával kifejezzék elköteleződésüket egy élhetőbb és fenntarthatóbb jövőért.
A közösségi média által és az internet adta egyéb lehetőségekkel az efféle kezdeményezések könnyebben terjednek, mint valaha, így akár egy helyi kezdeményezés is rövid időn belül globális méretűvé válhat. Tehát adott esetben nem csak önkéntes csatlakozók, hanem lelkes kezdeményezők is lehetünk, ha pedig elég ötletes és figyelemfelkeltő a kezdeményezés, akár a világ másik felét is megmozgathatjuk vele.
Amennyiben tetszett a bejegyzésünk, kövess minket a Facebookon!