Idén szeptemberben egy nemzetközi kezdeményezés keretében a világ különböző pontjain összesen hetvenezer ember kezdett szemétszedésbe. Az akció célja azon túl, hogy tisztábbá tegye a környezetet, az is volt, hogy adatokat gyűjtsenek a környezetet elárasztó szemétkupacokról, illetve azok előállítóiról.
A kezdeményezés a Break Free from Plastic elnevezésű környezetvédelmi szervezettől indult. A felhívásukra világszerte 50 országban több mint 72 000 önkéntes kezdett szemétszedésbe. A szeptemberi megmozdulás eredményeképpen összesen közel 476 000 darab műanyag szemetet szedtek össze – ezek nagyjából 40 százalékánál tudták megállapítani a gyártót.
Az összegyűjtött szemét összetételét tekintve – nem meglepő módon – jellemzően a műanyag zacskókból, illetve tasakokból gyűjtötték össze a legtöbbet, amelyeket a műanyag palackok követtek. De nagy mennyiségű cigicsikk, sörösdoboz, valamint kávéspohár is volt az összegyűjtött szemétkupacok között. Ezeket a termékeket később megnézték, hogy – amelyek beazonosíthatók – melyik gyártótól származnak. A vizsgálat során nem azt vették figyelembe, hogy egy adott gyártótól mennyi szemetet találtak, hanem sokkal inkább, hogy hány országban találhatók meg a termékeik.
Ez alapján a listát magasan vezeti a Coca Cola, termékeit ugyanis az 51 országból 37-ben találták meg. Az óriáscéget a Nestlé, a Pepsi és a Mondeléz (ők gyártják a Milka, Belvita és az Oreo termékeket) követte, majd pedig az Unilever, a Mars, és a P&G következett. A Coca Cola által előállított termékek közül összesen 11 732 darabot gyűjtöttek össze, míg a második helyen álló Nestlé termékei közül 4846 darabot.
A felmérés amellett, hogy képet ad azokról a vállalatokról, amelyeknek a termékei a legtöbbször köszönnek vissza szemétként, miután felhasználták azokat, rámutat arra is, hogy a begyűjtött szemét legnagyobb részét a legkönnyebben újrahasznosítható műanyagból készült termékek tették ki. Elsősorban a palackok gyártásához használt PET-ről és a vastagabb műanyag tárolók gyártására használt HDPE anyagokról van szó.
De a listát vezető Coca Cola is valószínűleg tisztában van a környezetre gyakorolt hatás és a cég megítélése közti párhuzammal, talán ennek tudható be az is, hogy a cég az elmúlt időszakban különböző törekvésekkel igyekszik környezettudatos vállalattá válni. 2018-ban hirdette ki a vállalat a Hulladékmentes Világ stratégiáját, melyben többek között vállalta, hogy 2025-ig 100 százalékban újrahasznosíthatóvá teszi csomagolóanyagait, 2030-ig pedig a felhasznált csomagolóanyagok 100 százalékának megfelelő mennyiséget hasznosít újra. Ezen felül továbbá bejelentette a vállalat, hogy a dán Paboco papírpalackgyártó startuppal együttműködve, fenntartható papírpalackok létrehozásán dolgoznak közösen – akár újrahasznosított tengeri hulladékból és papírból állítva elő a palackokat. Azóta egyébként a Greenpeace is reagált a tanulmányra, szerintük többször használható csomagolásokat és innovatívabb technológiát kellene használni az újrahasznosítás és az olyan csomagolások helyett, amelyeket ugyanúgy eldobnak a fogyasztók.
A törekvések ellenére a tanulmány azonban arra figyelmeztet, hogy a megjelölt vállalatoknak sokkal többet kellene tenniük a globális műanyagkrízis leküzdése ellen; a műanyagot papírral, vagy lebomló műanyaggal való helyettesítése ugyanis csak félmegoldás – a szemetelésre ez nem nyújt megoldást, továbbra is az eldobható kultúrát erősíti. Itt persze a fogyasztók felelősségéről sem szabad megfeledkeznünk – a szemeteléssel kapcsolatos döntés és a káros fogyasztói magatartás végső soron a fogyasztók kezében van.
Amennyiben tetszett a bejegyzésünk, kövess minket a Facebookon!