Öt meglepő statisztikai adat a megújulóenergetikából

2018. június 22. 14:34 - CHIKANSPLANET

chp_facts_20180622.pngAmennyiben az emberiség az éghajlatváltozás mértékének korlátozására és a természeti környezetre gyakorolt káros hatásának csökkentésére törekszik, akkor a következő évtizedekben mindenképpen a lehető legnagyobb mértékben át kell térnie a tiszta megújuló energiaforrásokra.

Szerencsére jól haladunk, hiszen a megújuló energiaforrások kiaknázásának üteme rendszerint elhagyja a hosszú távú előrejelzéseket. A jövőben pedig várhatóan az előrejelzések és a valóság közötti különbség csak tovább fog növekedni, mivel a szél- és napenergia kiaknázását lehetővé tevő technológia telepítési költsége ma már jóval alacsonyabb a fosszilis tüzelőanyagokat használó társaikéhoz képest. Annak bizonyítására, hogy a megújulókon alapuló energetikai jövő lehetősége hamarabb eljöhet mint azt sokan gondolnák, következzen 5 meglepő statisztikai adat a megújuló energiaforrások hasznosításáról!

1. A globális megújulóenergia-kapacitás 2008 óta megduplázódott
2008-ban a megújuló energiaforrások szolgáltatták a világ teljes villamosenergia-termelésének 18,5 százalékát, főként vízerőművekből. Az azóta eltelt évtizedben a Nemzetközi Megújuló Energia Ügynökség (IRENA) szerint a világ megduplázta a megújuló energiaforrásokat felhasználó kapacitásokat, a 2008-as 1058 gigawattól a tavalyi évben mért 2179 gigawattra. Ebből a növekményből a szélenergia 399, a fotovoltaikus megoldások 375 gigawatt-tal részesültek.

2. Hét ország teljesen megújuló energiaforrásokból fedezi áramigényét
A földön hét olyan ország van jelenleg, amelyek teljes áramigényüket megújuló forrásokból fedezik – ehhez persze az is kell, hogy ezek kicsi államok legyenek, kicsi áramfogyasztással,és meglehetősen jó adottságokkal a vízenergia kiaknázására, de akkor is… Ja, és a hét ország név szerint: Albánia, Bhután, Etiópia, Izland, Lesothó, Nepál, Paraguay.
Ezek mellett a legfrissebb statisztikai adatok szerint összesen 65 olyan ország van a bolygón, amelyek a villamosenergia-fogyasztásuk legalább 50 százalékát a megújuló energiaforrásokra támaszkodva fedezi.

3. Kína 2017-ben több fotovoltaikus kapacitást állított rendszerbe, mint amennyi ilyen kapacitással az USA összesen rendelkezik
Tavaly Kína összesen 50 gigawattnyi napelemet állított termelésbe. Ezzel egyértelműen egyeduralkodó a távol-keleti állam ezen a téren. Ami meglepő, hogy a másik gazdasági nagyhatalom, az Egyesült Államok, mindösszesen 35 gigawattnyi fotovoltaikus kapacitással rendelkezett tavaly.

4. Brazíliáé és Kanadáé a két legtisztább gazdasági nagyhatalom
Összesen 16 ország büszkélkedhet legalább évi 1000 milliárd dollár bruttó hazai termék (GDP) előállításával, de ezek közül csak kettőben biztosítják megújuló energiaforrások az ipari villamosenergia-igény több mint felét.
Ez a kettő Kanada (65%) és Brazília (75%) – ezzel ők érdemelték ki tavaly a két legtisztább gazdasági nagyhatalomnak járó címet.

5. A világ legnagyobb energiaszolgáltatója egyben az egyik legzöldebb is
A 74 milliárd dollár értékű NextEra Energy a világ legnagyobb tőzsdén jegyzet energiaszolgáltatója. És egyben az egyik legtisztább ilyen jellegű vállalkozás is a bolygón. A vállalat az általa kiszolgált teljes villamosenergia-igény 69 százalékát megújuló energiaforrásokból – főként szélenergia hasznosításból – fedezi. És hogy a trónról ne legyen könnyű letaszítani, a vállalat jelenleg 28 gigawattnyi szél- és napenergiával kapcsolatos projekteket tervez megvalósítani az elkövetkező években, de a sokatmondó nyilatkozatokból az tűnik ki, hogy ezt a tervezett projektlistát 2020-ra akár 40 gigawattra is növelhetik.

 

Amennyiben tetszett a bejegyzésünk, kövess minket a Facebookon!

23 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://chikansplanet.blog.hu/api/trackback/id/tr10014065033

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Paksi atomerőmű egy elavult gőzgép 2018.06.23. 09:21:44

  Paksi atomerőmű azért alapjaiban véve egy nagyon elavult technológia. Nem is lehet már ésszerű, csak kamu érvekkel lobbizni a bővítéséért. Gondolj csak bele! Gyakorlatilag egy gőzgép. Nem ártana fejlődni. Jobb és okosabb lenne az arra szánt pénzt és...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnightcoder2 2018.06.23. 06:43:45

1. Kár, hogy ezen a tájon a naperőmű a szénerőmű politikailag korrekt neve. Mert hogy télen alig jön ki belőle delej, ergo ilyenkor fosszilissal kell pótolni.

4. A brazilok zöldségét picit árnyalja, hogy ezért jó sok őserdőt kellett kivágni.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.06.23. 07:34:36

@midnightcoder2:

"A brazilok zöldségét picit árnyalja, hogy ezért jó sok őserdőt kellett kivágni."

Te meg itt minek keresed a kákán is a csomót? Hát szerinted a kivágott fa nem ZÖLD?

white999 2018.06.23. 07:56:30

@midnightcoder2: Nem a nap"energiához" van köze, hanem a fényhez. Ősszel tavasszal többet termelnek a napelemek nálunk mint nyáron. Annyi összefüggés van, hogy télen kevesebb a világos időszak, rövidebbek a nappalok de ez máshol is így van.

padisah 2018.06.23. 08:32:18

ez egy propaganda blog ugye?

Világnézet Netes Napló · vilagnezet.blog.hu 2018.06.23. 09:22:16

Paksi atomerőmű egy elavult gőzgép
2013. augusztus 23. - IGe

Paksi atomerőmű azért alapjaiban véve egy nagyon elavult technológia. Nem is lehet már ésszerű, csak kamu érvekkel lobbizni a bővítéséért. Gondolj csak bele! Gyakorlatilag egy gőzgép. Nem ártana fejlődni. Jobb és okosabb lenne az arra szánt pénzt és energiát más korszerűbb energiatermelő berendezésekre költeni. Már csak azért is, mert a szakemberek becslései szerint az sohasem fog megtérülni. Még az se tévesszen meg senkit, hogy Paksra nem mennek szén szállító vonatkaravánok, mint a szénerőművekbe, és nem okád fekete füstöt a kéménye. A trükk csak annyi, hogy nem ott helyben az atomerőműnél, hanem korábban az urán kitermelésénél és dúsításánál kellett megmozgatni hatalmas tömegeket, és akkor keletkezik a környezet szennyezés nagy része is. Gondolom az eléggé közismert tény, hogy egy uránbányában dolgozni, nem éppen a hosszú élet titka.

vilagnezet.blog.hu/2013/08/23/paski_atomeromu_egy_elavult_gozgep

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2018.06.23. 09:43:22

@vilagnezet.blog.hu: Te barom! Paks nem gőzgép, hanem hőerőgép. Csak víz a munkaközeg. Segghülye vagy. Ráadásul a fizika jelenlegi állása szerint nem is lehet nagyobb hatásfokút építeni.

A tudomány sosem téved! 2018.06.23. 10:04:00

@padisah: Indexesek címlapra rakták?
Akkor igen, ez (is) egy propaganda blog.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.06.23. 11:26:43

@white999:

"Ősszel tavasszal többet termelnek a napelemek nálunk mint nyáron."

Ezt esetleg valamivel igazolni is tudod? Mondjuk termelési statisztikákkal?

Persze ha úgy érted, hogy ősszel és tavasszal együttesen, akkor nem szóltam.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.06.23. 11:27:46

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:

Már alig várom, amikor az egyszer majd talán megépülő fúziós erőműre is azt írják, hogy csak egy elavult gőzgép.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.06.23. 11:31:47

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:

Mi az oka annak, hogy nem emelik meg a turbinára küldött gőz hőmérsékletét/nyomását? A felhasznált anyagok nem bírnák a terhelést vagy egyéb oka van?

white999 2018.06.23. 17:10:24

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Most rakatok napelem a házra. Energetikus mondta. El szoktam fogadni ha valaki jobban ért valamihez mint én. Magyarázat az volt, hogy a hőség csökkenti a hatásfokot. Persze egy hideg nyáron nyílván több lenne mint tavasszal a napsütéses órák miatt de induljunk ki abból ami természetes. Majd ha fenn lesz meglátom. Ha nem gond nem hozok erről bizonyítékokat.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2018.06.23. 17:48:54

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Két ok. Az egyik, hogy nyomottvizes a primer kör, vagyis folyékony víz van benne. Nem emelheted a víz kritikus hőmérséklete fölé. Igen, itt elforr a víz, de a hülyéje nem érti, hogy primer kör nem végez munkát.
Vannak szuperkritikus vízzel működő reaktorok, de azokkal sok a műszaki probléma. A víznek a relatív permittivitása 400 Celsius fokon már nagyon magas és a cirkónium reakcióba lép vele.

Mázlista51 2018.06.23. 18:42:33

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: A gőzgép a hőerőgépek egyik fajtája. És igen, Paks hajóereje gőzgép, csak nem dugattyús. hanem turbinás, és nem szénnel fűtik, hanem atomenergiával. Úgyhogy a durva hangnem nem tette igazzá a hülyeségét.

A tudomány sosem téved! 2018.06.23. 18:51:25

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Már nem, mert Orbán személyesen tiltotta meg neki. De szerencsére holnap gyáván lemond, ahogy minden nap pontosan megjósoljátok.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.06.23. 19:39:23

@white999:

"Energetikus mondta. El szoktam fogadni ha valaki jobban ért valamihez mint én."

Én akkor is utána szoktam nézni, ha szakember mond valamit.

"Magyarázat az volt, hogy a hőség csökkenti a hatásfokot."

Olyannyira, hogy jobb helyeken meg is adják a napelem termikus koefficiensét. :) Ami nincs akkora, hogy kompenzálja a tavaszi és őszi kevesebb napsütést.

"Ha nem gond nem hozok erről bizonyítékokat."

Nem gond, mert nehéz is lenne. :) Ellenben én tudok bizonyítani. :) Itt beírhatod a földrajzi elhelyezkedésedet, aszerint számol:

re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php

Az alábbi Cambridge-re vonatkozik, de az évszakok szerinti változás arányai nem nagyon térhetnek el:

www.cambridge-solar.co.uk/images/uploads/annual-solar-panel-production-var.JPG

Általánosságban elmondható, hogy a tavaszi termelés még nem nagyon marad el a nyáritól, de az őszi már nagyon.

A többit beszéld meg az energetikusoddal. :DDD

white999 2018.06.23. 20:11:51

Egy kicsit mindenkinek igaza van a storyban. A mellékelt táblában látszik, hogy júniusban amikor a lehosszabbak a nappalok akkor kevesebb a termelés, mint a két mellette levőben. Ha júnistól számított egyenlő távolságot "hónapokat" vesszük és nem az ösz tavaszon értett meghatározást akkor látszik, hogy "össszel" hatékonyabb mint "tavasszal" és nem sokkal marad el mint a nevezzük nyári hónapoknak de ez május és július. Tehát a napsütött órák számát tekintve a tavasz hatékonyabb lehet mint a nyár, ha összességében nem is. Télbe pedig bekavarhat a rövid napfény idő mellett a hótakarás is. Mondjuk erre megoldás az okos napelem ami részben ezt a problémát kiküszöböli. Érdekes, hogy a csapadékos borus őszt ez alapján veri napos tavaszt. Valszeg a rendszer sokkal érzékenyebblehet az aktuális időjárásra, amit nehéz lehet tipizálni.

napelem.blog.hu/2015/12/01/napelem_teljesitmeny_telen

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.06.23. 21:17:26

@white999:

"Egy kicsit mindenkinek igaza van a storyban."

Nem! Egyértelműen NEM igaz az energetikusod azon állítása, hogy "ősszel tavasszal többet termelnek a napelemek nálunk mint nyáron."

Ami meg a belinkelt blogot illeti, alapvetően erős fenntartással érdemes kezelni a forgalmazók vagy telepítők állításait.

rumpundli 2018.06.24. 21:15:34

Cirka 1500 gigawattnyi a vizienergia növekmény? Mindegy, nálunk az is környezetszennyező! Marad a Mátraalji, vagy a paksi erőmű. Tiszalök, megvárjuk míg szétrothad, meg amúgy is eladtuk már. Fejlődés, a jó ócsó import áram, csak azt kell kitalálni mivel fizessünk, ha esetleg a bérmunkánkra már nem tartanak majd igényt. Utcalányunk meg nincs annyi!

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2018.06.26. 18:41:50

@Mázlista51: Hülye vagy gyerek. A gőzgép az elforr/lekondenzál. Paks nem ilyen, csak légnemű víz a munkaközeg. Nem gőz! Tudod mi különbség a vízgőz és a légnemű víz között?

tireless treehugger 2018.06.26. 19:36:48

A végtelenbe és tovább.

Exponenciális növekedési pályán vagyunk és semmi jele bármilyen lassulásnak.

A kamatemelések sem állították meg a befektetői kedvet, mondjuk érthető hiszen stabil 6-7%-os hozamot lehet elérni szél segítségével, ez 4x nagyobb mint a kizárólag pénzügyi befektetés.
A zöldenergia stabil bevétel, könnyen kivitelezhető és könnyen likvidálható(eladható) befektetés.

Win win, aki kimarad az lemarad(t).

Mázlista51 2018.06.26. 19:48:49

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: https://hu.wikipedia.org/wiki/Gőzgép És nincs különbség, a vízgőz az légnemű víz. A gőzturbinában pedig NEM kondenzál le, hanem a kinetikus energiáját használják fel, és később kondenzálják hűtőkkel.
süti beállítások módosítása