Pislákol a fény az alagút végén

2012. április 27. 11:24 - CHIKANSPLANET


Cégek vallottak a fenntarthatósághoz fűződő viszonyukról


Vállalati fenntarthatóságKicsit visszás érzéssel böngésztem a GKI Gazdaságkutató Zrt. legfrissebb kiadványát a gazdasági társaságok vállalati felelősségvállalásáról a fenntartható fejlődés viszonylatában. A kutatócég felmérése szerint a megkérdezett, 20 főnél több embert foglalkoztató cégek döntő többsége környezettudatosnak tekinti magát, és 80 százalékuk szerint önnön maguk jóval környezetbarátabbak mint versenytársaik.

Eltekintve attól, hogy az ilyen felmérések során a vállalkozások általában szeretik pozitív színben feltüntetni magukat, mindenképpen figyelemre méltó, hogy a hazai cégek lassan felismerik a fenntarthatóság és a fenntartható fejlődés fontosságát napi üzletmenetükben. És habár azt a GKI jelentése is leszögezi, hogy akárcsak a lakosság, a cégvezetők is meglehetősen tágan és nem ritkán tévesen értelmezik a fenntarthatóság fogalmát, jelentős előremozdulás fedezhető fel a vállalkozások fenntarthatósághoz fűződő viszonyában. Így már csak a valóban látható, érezhető és tapasztalható intézkedésekre kellene kicsit mindannyiunknak ráhasalni. 

És mivel a konkrét adatok mindig beszédesebbek a gondolatoknál, lássuk a kutatás eredményeit.

Ha a vállalkozások figyelembe veszik működésük során a fenntartható fejlődés szempontjait, akkor…



Forrás: GKI

A táblázatba foglaltakat elnézve egy dolog azért szembetűnő: a fenntartható üzemmenetben rejlő gazdasági előnyöket még mindig nem ismerik fel eléggé a hazai vállalkozások. Meggyőződésem ugyanis, hogy amennyiben a vállalatvezetés a fenntartható fejlődés mindhárom célrendszerét figyelembe veszi a napi működés során, megtalálhatják azt az egészséges középutat, amely már a gazdasági eredményeket is jelentősen támogatja. És itt most kifejezetten nem a Corporate Social Responsibility (CSR) reklámértékében kell gondolkozni, hanem valóban kézzelfogható előnyökben. Amikor például csak néhány mérőberendezés felszerelésével ösztönözhetők a dolgozók az árammal való spórolásra – és a megtakarítás mértéke gyakorlati tapasztalatok szerint is eléri az 5-8 százalékot – akkor érdemes elgondolkozniuk a vállalatvezetőknek bizonyos – egyébként jelentős környezeti (áramigény csökkenéséből fakadó CO2 megtakarítás) és társadalmi előnyöket (energiatudatosságra nevelés) is rejtő – intézkedések meghozatalán.

A kutatócég a fenntartható fejlődés egyes részterületeit is firtatta a cégekkel készített adatfelvétel során.



Forrás: GKI

A táblázatból is látszik, hogy azért szerencsére a hazai cégek fenntarthatósági értékrendjébe bele-belefér mind a három – gazdasági, környezeti és társadalmi – fenntarthatósági célrendszer több-kevesebb eleme. Sőt! Habár a kérdőívet teljes egészében nem ismerem, az azért ebből a 10 kategóriából is kiolvasható, hogy a magyar cégek nem feltétlenül csak a környezeti célokat becsülik sokra, de kiemelten kezelik a fenntartható társadalmi célok (egészségügy, távmunka) létjogosultságát is működésük során. Egy hosszú távra tervező vállalkozás pedig nem működhet a gazdasági szempontok észben tartása nélkül.

Ugyanakkor van még egy érdekes ábra az elemzésben. Ez azt mutatja, hogy a környezetvédelemmel összefüggő önkéntes környezeti költségek mennyit változtak 2011-ben 2010-hez képest. Itt viszont az látszik, hogy önkéntes vállalás alapján csupán a cégek 7,3 százaléka emelte ezen kiadásait, 90,6 százalékuknál viszont nem volt változás. Szerencsére csak a vállalatok 2,1 százaléka csökkentette ezen kiadásait. Az mindenesetre látszik, hogy a cégek még mindig nehezen fektetnek anyagi forrásokat a fenntarthatósági célrendszereket támogató kezdeményezésekbe. Pedig a fenntarthatóság oltárán nem feltétlenül kell vagyonokat áldozni. Pár tízezer forintos befektetésekkel is lehet egészen meglepő eredményeket elérni (lásd. a mérőeszközök felszerelése, dolgozók egészségi állapotának megőrzése, stb.).

Az jelentés kapcsán persze az igazán nagy kérdés az, hogy vajon a kérdőív kérdéseire adott válaszok mennyire voltak őszinték. Ha „eléggé”, bizakodhatunk. Ha „kevésbé”, akkor viszont még csak most léptünk be az alagútba…

 

 

 


 

Amennyiben tetszett a bejegyzésünk, kövess minket a Facebookon!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://chikansplanet.blog.hu/api/trackback/id/tr694476264

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Pislákol a fény az alagút végén 2012.05.02. 13:30:01

A GKI Gazdaságkutató Zrt. felmérése szerint a megkérdezett, 20 főnél több embert foglalkoztató cégek döntő többsége környezettudatosnak tekinti magát.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása