Van új a napelem alatt – energiatárolónak hívják

2021. október 15. 08:10 - CHIKANSPLANET

Rendkívül érdekes és inspiráló beszélgetésnek voltam a részese a minap egy fenntarthatósági konferencia energetikai panelbeszélgetésén. Bár nem mindenben értettünk egyet az asztal köré gyűltekkel, abban közös nevezőre jutottunk, hogy az energiatároló technológiák hasonló karriert futhatnak be, mint a napelemek. Előbb a népszerűségük ugrik az egekbe, ezt követően pedig a hozzáférhetőségük lesz egyre jobb. Ahogy a beszerzési költségek csökkennek, lassan hétköznapi megoldássá válnak ezek a speciális eszközök, miközben felhasználhatóságuk köre radikálisan kitágul.

Emlékszünk még arra, amikor nem is olyan sok évvel ezelőtt megjelent az első okostelefon? Tisztában vagyok vele, hogy korábban is voltak egészen ígéretes próbálkozások, de az első, laikusoknak szóló, kezelhető és letisztult eszközzel az Apple rukkolt elő 2007-ben. És most, tizennégy évvel később már a tévénk, a hűtőnk és a fűtésünk is okos. Ehhez hasonló, turbófokozatú fejlődés várható az energiatárolásban. Most még „csak” olyan berendezések telepítésén fáradozunk, amelyek egységnyi idő alatt több áram felvételére adnak lehetőséget, mint a hagyományosok. Ez sem lebecsülendő eredmény, hiszen a fenntarthatóság szempontjából is jó hír, hogy nagyobb távolságokat tudunk bejárni az elektromos autókkal. Ahogyan az is kedvező fejlemény, hogy javul az ellátásbiztonság.

A fejlesztések másik formája az akkumulátoros energiatárolók létesítése, amelyben szintén jó irány eltérni a jelenleg működő sztenderd piaci megoldásoktól. Kazincbarcikán például egy olyan 5 MW-os rendszert hozunk létre, amelybe nagyteljesítményű, energiatárolóra optimalizált akkumulátorok mellett elektromos autókhoz gyártottakat is beépítünk. Ezzel azt tudjuk modellezni, hogyan lehet hatékonyan és egybefüggően menedzselni az eltérő paraméterű akkumulátorokat. Elsőre futurisztikusnak tűnhet, de bízunk abban, hogy ez a kísérlet megnyithatja az utat az előtt, hogy az elektromos autók elhasznált akkumulátorai villamosenergiatárolókban szülessenek újjá. Még nagyobb lenne a kísérlet impaktja, ha ez kimunkáltan, rendszerszintű folyamattá kiterjesztve lehetne megvalósítani.

Megkockáztatom – bár ezzel nem vállalok óriási rizikót –, hogy belátható időn belül eljutunk az olyan eszközökhöz, amelyek már nem csupán fogyasztóként, hanem energiatermelőként és/vagy -tálrolóként is bekapcsolódnak az energiakörforgásba. Ez talán futurisztikusan hangzik, pedig valójában egy teljesen organikus fejlődési folyamat egyenes következménye.

A kiindulási pontot a megújuló energiaforrások jelentik: mivel ezek időjárásfüggők, kiszámíthatatlan, mikor lehet őket betáplálni a nagy villamosenergiarendszerbe. Magyarország rendkívül nagy potenciállal rendelkezik akár szél-, akár víz-, akár geotermikus energiáról van szó. Tegyük félre egy pillanatra, hogy minek kell történnie ahhoz, hogy kihasználhassuk elmaradt lehetőségeinket ezeken a területeken. Tételezzük fel inkább, hogy ezeken is komoly mozgósításra lesz szükség ahhoz, hogy teljesíteni tudjuk a megújulókra tett vállalásainkat. Márpedig, ha elindul valami, az még gyorsabb ütemet diktál a megújulóknak. Ehhez a jelenlegi infrastruktúra messze nem elég: ahogy gyorsuló ütemben emelkedik a megújulókra alapozott energiatermelő egységek részaránya a teljes villamosenergiarendszerben, egyre nagyobb és folyamatosan nő az igény a szabályozásra és a kiegyenlítésre. Ez pedig korábban nem látott lendületet adhat az energiatárolók minden, üzletileg értelmezhető változatának.

Pár éve még különös hóbortnak vagy a környezettudatosság artikulációjának számított, ha valaki napelemeket telepített a házára. Még néhány esztendő, és már nem csupán az lesz természetes, hogy napelemes cserepek borítják a tetőket, hanem az is, hogy a garázs kötelező tartozéka az elektromos töltő és a házi energiatároló.

ifj. Chikán Attila véleménycikke a https://www.vg.hu/ VG-PÁHOLY rovatában jelent meg 2021.10.14-én.

35 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://chikansplanet.blog.hu/api/trackback/id/tr8916721882

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2021.10.15. 16:35:45

"A fejlesztések másik formája az akkumulátoros energiatárolók létesítése, amelyben szintén jó irány eltérni a jelenleg működő sztenderd piaci megoldásoktól. Kazincbarcikán például egy olyan 5 MW-os rendszert hozunk létre, amelybe nagyteljesítményű, energiatárolóra optimalizált akkumulátorok mellett elektromos autókhoz gyártottakat is beépítünk."

Igen csak hiteltelen az a cikk, ahol energiatárolás esetén teljesítményt adnak meg. A MW teljesítmény, nem energia. Ordító hiba.

különvélemény 2021.10.15. 17:00:39

"Magyarország rendkívül nagy potenciállal rendelkezik akár szél-, akár víz-, akár geotermikus energiáról van szó."

Öööö... LOL
Bár az utolsót még el lehet fogadni, ha a "rendkívül" szót töröljük.

különvélemény 2021.10.15. 17:05:07

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:
Ne legyél ennyire szőrszálhasogató, a legtöbben 130 kilóméteres' sebességgel mennek az autópályán. :D

jozsef_121 2021.10.15. 23:58:42

@különvélemény: @különvélemény:

1) Magyarország éves áramtermelése nem éri el az 50 TWh-t.
2) Az éves besugárzás mindenhol több, mint 1MWh per négyzetméter
3) ha 20%-os hatásfokkal számolunk, amit ma már nagyjából minden panel elér, akkor nem kell 16km-es négyzet Magyarország áramellátásához.
4) Ha feltételezzük, hogy tárolásnál elvész a fele, akkor mondjuk 23 km.

Tehát az adottságok tényleg rendkívüliek.

A szokásos ellenvetés, hogy "éjjel nem süt a nap". A tárolással pedig pont ez is megoldható. Erről szól a cikk. A cikk tényleg nem valami nagy dobás. Közhelyeket puffogtat, meg tényleg égés MW-ban mérni egy energiatároló kapacitását.

Viszont azok a közhelyek nagyon is igaz közhelyek. És ma már elértük azt, hogy a napenergia versenyképes, lassan tárolással együtt is versenyképes lesz. Most, hogy megugrottak az energiaárak, elég nagy fellendülés várható ezen a téren. Ugrottak is egyet a napenergiás részvények. Ha csak azt nézzük, hogy mit kerestem ebből a mólt hónapban, akkor már kiröhöglek.

miért baj ha telefon vagyok 2021.10.16. 07:53:49

@jozsef_121:
Az első 4 pont nyilvánvaló tárgyi tévedései ellenére a mondanivalód lényegével most kivételesen egyetértek!

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2021.10.16. 08:00:47

@jozsef_121: Matyika! Nem tetszett a Brendelmebeteg nikkem? :-))
A gond az maceszkám, hogy előfordul h télen 2 hétig nem süt a nap, akkor számolgass mekkora tárolás kell!
A szivattyús tároláshoz 100 méter különbség esetén a fél Balaton kellene, akkusban pedig a iszonyatos mennyiségű lítium.
Ja meg a Duna vízkapacitásával vetekedő víz kivétele és visszatáplálása.
Az energia ára meg csak Putyin miatt ugrott meg és csak ideiglenesen.

miért baj ha telefon vagyok 2021.10.16. 08:24:18

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:
Én lennék az egyik utolsó aki "megvédi" Matyit, de ebben most valóban igaza van.
Sőt, véleményem szerint még kissé felül is becsülte a szükséges területet.
" előfordul h télen 2 hétig nem süt a nap"

jozsef_121 2021.10.16. 08:33:08

chikansplanet.blog.hu/2021/10/15/van_uj_a_napelem_alatt_energiatarolonak_hivjak/full_commentlist/1#c40976716

ha tárgyi tévedés lett volna, akkor konkrétan a tárgyi tévedéssel jöttél volna. sőt, ha azt hinnéd, hogy tárgyi tévedés volt, akkor is konkrétan a tárgyi tévedéssel jöttél volna. nem azzal jöttél, hanem csak kamuztál róla. onnan tudjuk, hogy kamuztál, hogy nem a konkrét tárgyi tévedést mondtad.

1) Magyarország éves áramtermelése nem éri el az 50 TWh-t.
2) Az éves besugárzás mindenhol több, mint 1MWh per négyzetméter
3) ha 20%-os hatásfokkal számolunk, amit ma már nagyjából minden panel elér, akkor nem kell 16km-es négyzet Magyarország áramellátásához.
4) Ha feltételezzük, hogy tárolásnál elvész a fele, akkor mondjuk 23 km.

Tehát az adottságok tényleg rendkívüliek.

A szokásos ellenvetés, hogy "éjjel nem süt a nap". A tárolással pedig pont ez is megoldható. Erről szól a cikk. A cikk tényleg nem valami nagy dobás. Közhelyeket puffogtat, meg tényleg égés MW-ban mérni egy energiatároló kapacitását.

Viszont azok a közhelyek nagyon is igaz közhelyek. És ma már elértük azt, hogy a napenergia versenyképes, lassan tárolással együtt is versenyképes lesz. Most, hogy megugrottak az energiaárak, elég nagy fellendülés várható ezen a téren. Ugrottak is egyet a napenergiás részvények. Ha csak azt nézzük, hogy mit kerestem ebből a mólt hónapban, akkor már kiröhöglek.

jozsef_121 2021.10.16. 08:34:44

@miért baj ha telefon vagyok: chikansplanet.blog.hu/2021/10/15/van_uj_a_napelem_alatt_energiatarolonak_hivjak/full_commentlist/1#c40976716

ha tárgyi tévedés lett volna, akkor konkrétan a tárgyi tévedéssel jöttél volna. sőt, ha azt hinnéd, hogy tárgyi tévedés volt, akkor is konkrétan a tárgyi tévedéssel jöttél volna. nem azzal jöttél, hanem csak kamuztál róla. onnan tudjuk, hogy kamuztál, hogy nem a konkrét tárgyi tévedést mondtad.

1) Magyarország éves áramtermelése nem éri el az 50 TWh-t.
2) Az éves besugárzás mindenhol több, mint 1MWh per négyzetméter
3) ha 20%-os hatásfokkal számolunk, amit ma már nagyjából minden panel elér, akkor nem kell 16km-es négyzet Magyarország áramellátásához.
4) Ha feltételezzük, hogy tárolásnál elvész a fele, akkor mondjuk 23 km.

Tehát az adottságok tényleg rendkívüliek.

A szokásos ellenvetés, hogy "éjjel nem süt a nap". A tárolással pedig pont ez is megoldható. Erről szól a cikk. A cikk tényleg nem valami nagy dobás. Közhelyeket puffogtat, meg tényleg égés MW-ban mérni egy energiatároló kapacitását.

Viszont azok a közhelyek nagyon is igaz közhelyek. És ma már elértük azt, hogy a napenergia versenyképes, lassan tárolással együtt is versenyképes lesz. Most, hogy megugrottak az energiaárak, elég nagy fellendülés várható ezen a téren. Ugrottak is egyet a napenergiás részvények. Ha csak azt nézzük, hogy mit kerestem ebből a mólt hónapban, akkor már kiröhöglek.
VÁLASZ ERRE

Gazz 2021.10.16. 08:53:17

Valahol olvastam egy tök érdekes geotermiával ötvözött geotermiás tárolási lehetőségről.
Az elv az, hogy hideg gázt, praktikusan levegőt, mert azért nem kell fizetni, nagy sebességgel megfelelő fekvésű kiürült földgázmezőbe juttatunk. Így működnek a földgáztározók is, ez eddig semmi különleges, a préseléskor befektetett energiát ugye valamilyen veszteséggel kivétkor visszanyerjük.
Viszont ha elég gyors a betáp, és a nyomás miatt megnövekedett gázhőmérséklet nem éri el a lenti hőmérsékletet, akkor a lent tárolt gáz szép lassan tovább melegszik, a nyomása megnő és kivétkor többletenergiával szembesülünk, ami nemcsak a veszteségeket pótolja, de még nettó energia is keletkezik, ami gyakorlatilag a földhő energiája.

miért baj ha telefon vagyok 2021.10.16. 09:09:21

@jozsef_121:
Hát, ha ennyire ragaszkodsz hozzá!
“1) Magyarország éves áramtermelése nem éri el az 50 TWh-t.“
A TWh (vagy wattóra bármilyen nagyságrendje) az ENERGIA termelés mértékegysége. Ugye bagoly?!

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2021.10.16. 09:31:00

@miért baj ha telefon vagyok: Éves áramtermelést írt, tehát ezt energiamennyiségben megadni igen is helytálló. Ismételd át a fizikát!

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2021.10.16. 09:34:19

@Gazz: Ez semmi más mint egy Carnot hőerőgép. A kőzet hővezetése nagyon rossz, ahhoz hogy ebből használható teljesítmény jöjjön ki nagyon nagy üregek kellenének amelyekből nem szivárog el a gáz. Ráadásul ha levegőt nyomsz be, akkor be is gyulladhat.

miért baj ha telefon vagyok 2021.10.16. 10:08:37

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:
Valóban.
Az éves kukorica termelést is megadhatjuk kcal-ban.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2021.10.16. 10:48:48

@miért baj ha telefon vagyok: Persze hogy megadhatjuk, mert a kukorica égéshője vagy tápértéke ismert, vagyis a tonnát át tudjuk számolni kcal-ba. Mellesleg a kukorica termést mikor adjuk meg tonna/órában? :-))

miért baj ha telefon vagyok 2021.10.16. 11:47:26

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:
Globálisan nézve úgy is meg lehetne adni, mivel a kukorica sem egy időpontban érik be az egész Földön!

Gazz 2021.10.16. 14:19:31

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Ezt a szivárgást nem tudom, mennyire jellemző, végül is a földgáz se szivárgott el évmilliók alatt. Namost ha odalenn a levegő a maradék földgázzal reagál, az se baj, mert akkor meg az a trükk, hogy csak annyi levegőt kell benyomni, amennyinek a lenti robbanását még kibírják a szelepek, aztán szépen a kiáramló nagynyomású égéstermék meg szépen hajtja a turbinákat. Ha meg már az összes földgázt kiégettük, akkor jöhet az a ciklus amit írtam. A lényege a dolognak az lenne, hogy viszonylag sokáig lenn maradjon a gáz, amíg át nem melegszik.

eßemfaßom meg áll 2021.10.16. 15:51:21

"Magyarország rendkívül nagy potenciállal rendelkezik akár szél-, akár víz-,"

ez ugye valami tréfa?

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2021.10.16. 16:47:50

@Gazz: A gáz elfogy, akkor már jobb ha kiszedjük. Ha meg szén van, akkor katasztrofális föld alatti tűz keletkezik, a talajvizek elszennyezésével. De egyszer valaki kiszámolta, az átlag közetek hővezetését, egy kilométer mélyen, egy kilométeres kockát számolva, azon a lenti hőmérsékleten, csak egy néhány megawattos erőmű jönne létre. Irreális iparilag.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2021.10.16. 16:58:04

@Gazz: "Kőzetalkotó ásványok hővezetőképessege többnyire 1-10 W/m/C között váltakozik."
"A magyarországi átlagos geotermikus gradiens 5-7 K /100 m között mozog."

Vagyis ha a külső 10-20 fokod a T1 és 1 km mélyen 70-80 fokra melegíted a gázt, akkor a Carnot hatásfok 20-25 százalék körül van. egy 100x100x100 as kocka hőátadása legjobb esetben is néhány száz kW. Vagyis 100-200 kW-ért szenvedsz egy geotermikus erőművel. És akkor még a kőzetben lévő hőgradienst nem is vettem figyelembe. Ha azt is figyelembe venném, pár tucat háztartás áramfelvétele jönne ki.

]{udarauszkasz 2021.10.16. 18:14:43

Felesegem meg mindig rohog, amikor napelemet akarok telepiteni a tetore.
10 even belul mar nem fog, amikor a Putyin az osszes gazaval Kinat fogja taplalni, nekunk meg a seggunk befagy telen, nyaron meg megdoglik a kaja a fagyasztoban az aramszunetek miatt...

különvélemény 2021.10.16. 21:01:06

@jozsef_121:

Nem.
Napenergia szempontjából, mondjuk Denverben, ott rendkívüliek az adottságok, nálunk max a nem rossz kategória a napsütés.
Idén is előfordult, hogy 1,5-2 hétig felhős volt az ég, azt csak csilliárdokért tudod áthidalni.
Szél, meg víz tekintetében meg sehol sem vagyunk.

]{udarauszkasz 2021.10.16. 22:13:49

@különvélemény: Tavaly nalunk 6 hetig nem sutott a nap. November 8.an elment, beborult, egyszer kisutott december 30.an. Aztan legkozelebb januar 30.an.
Viszont a napelemem a kamionban (20Wp) 3 Wattokkal meg mindig elketyegett, szoval....

arthurthedent 2021.10.17. 06:12:51

@jozsef_121: "1) Magyarország éves áramtermelése nem éri el az 50 TWh-t.
2) Az éves besugárzás mindenhol több, mint 1MWh per négyzetméter
3) ha 20%-os hatásfokkal számolunk, amit ma már nagyjából minden panel elér, akkor nem kell 16km-es négyzet Magyarország áramellátásához."

Nem számoltam utána, de szerintem egy-két nagy csúsztatást elnyomtál itt:
1) Egyszer "áramtermelés" máskor meg "áramellátás", azaz feltételezed, hogy magyarországon pont annyi áramot termelnek, mint amennyit fogasztanak. Ez így nem igaz.

2) A legsúlyosabb csalás azonban az, hogy figyelmen kívül hagyod, hogy az általad elegetett "besugárzás" tetemes része hő, amit a napelemek nem tudnak hasznosítani.

3) És valóban, a napelemeket számolod négyzetméterre, de nem számolod a szükséges tárolókapacitást. Senki sem tagadja, hogy napelemmel termelni jó, valójában azt mondják az emberek, hogy aksival tárolni rossz.

4) A tárolás hatásfokát nem számoltad, pedig az is jelentősen rontja a helyzetet.

5) És persze nem említetted, hogy ekkora napelemes rendszert még senki sem épített és nem is tervez építeni. Közel sem, még töredékét sem.

miért baj ha telefon vagyok 2021.10.17. 08:30:08

@arthurthedent:
Ugyan jozsef_121 néhány dologban valóban pongyolán fogalmazott, de neked szerintem az alapvető ismeretek is hiányoznak a PV technológiával kapcsolatban.

miért baj ha telefon vagyok 2021.10.17. 08:36:35

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:
Viccelek persze.
De miben írtam hülyeséget?
Olyan, hogy áramtermelés nincs, ha lenne sem wattórában mérnék.
Ez hasonló hülyeség mint a magasfeszültség, az sincs.
A szakma ezeket a kifejezéseket nem ismeri, nem definiálja és nem is használja.
Ezeket csak dilettánsok használják esetleg.
Egyébként az elektromos áram mértékegysége az Amper. (A)
(Villamos) energia termelés van.
Annak mértékegysége a Wattóra (Wh)

arthurthedent 2021.10.17. 08:42:06

@miért baj ha telefon vagyok: Nem csak pongyolán fogalmazott, hanem rosszul is számolt.

Te pedig ideírtad, hogy "alapvető ismeretek is hiányoznak" és semmiféle érvet nem írtál. Ha azt gondolod, hogy valamiben nincs igazam nyugodtan írd le, hogy miért gondolod ezt, máskülönben ez csak egy üres sértés, a személyem elleni alaptalan támadás.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2021.10.17. 16:37:34

@miért baj ha telefon vagyok: Te beszélsz dilettantizmusról akinek nem tetszett az éves termelés megadása TWh-ban? Most csak a szavakon lovagolsz, mert beégtél.

GyMasa 2021.10.19. 11:16:06

"Magyarország rendkívül nagy potenciállal rendelkezik akár szél-, akár víz-, akár geotermikus energiáról van szó. "

Mint már többen is megjegyezték, ez egyszerűen nem igaz.
Sem a szél, sem a vízenergia potenciál nem nagy.
Természetesen feltételezve, hogy egy rendes, szabadpiaci körülmények között is rentábilis rendszert akarunk kiépíteni.

Pont a nap maradt ki, amiben valamennyire ténylegesen is jó potenciállal rendelkezik az ország.

Végül pedig nagyon szeretnék már látni egy valódi, hiteles költségszámítást, amelyik egy ilyen rendszernek megmutatja, hogy a várható, 30 éves üzemideje alatt hány forintra jön ki a megtermelt villamosenergia 1kWh-ja.

Csak azért, mert nekem az eddigi, móricka számításaimmal kb. az ELMŰ-s árral egy nagyságrendbe esett az eredmény.

eßemfaßom meg áll 2021.10.20. 06:56:39

@]{udarauszkasz: Szigetüzemű napelemet akarsz? Mert a visszatáplálós az áramszünetkor lekapcsol...

GyMasa 2021.10.20. 13:12:40

@eßemfaßom meg áll:
SZerintem ár/érték arányban a legjobb megoldás az a max 10 percre UPS, és utána, ha még mindig nincs villany, akkor beindítani egy aggregátort.
EZ, kb egy nagyságrenddel olcsóbb, mint a Tesla Powerwall-okkal bohóckodni.
Csak, ugye extrabenzin kell a generátorba, hiszen a normál, 95-ös E10 az fél év alatt megromlik.

GyMasa 2021.10.20. 13:13:56

@GyMasa:
Persze, mindennek csak ott van értelme, ahol egyáltalán probléma tud lenni az áramszünet.
Szerintem ma, Magyarországon kb. nulla magánember van, akinek szüksége lenne egy ilyen rendszerre...

Éhes ló 2021.11.05. 15:06:39

Ez a poszt az elejétől a végéig marhaság.
Nincs gazdaságos és bankképes tároló megoldás.
Sehol.
Az pedig, hogy van-e ipari méretű tároló gyártás, szóba se kerül.
Nincs.

Brendel pedig egy sötét alak, sötétebb, mint csikán, meg a posztjait író négere.
süti beállítások módosítása