Válságból lehetőség – megújulhat-e a „fast fashion”?

2020. szeptember 25. 13:14 - CHIKANSPLANET

Önök szerint a három közül melyik a legszennyezőbb iparág: a légiközlekedés, a tengeri szállítmányozás vagy a divatipar? Bármilyen meglepő, az ENSZ Környezeti Programja szerint a divatipar felelős az éves globális szén-dioxid-kibocsátás 10 százalékáért, ami több, mint a nemzetközi repülés és a tengeri szállítás együttes kibocsátása! A „fast fashion” ráadásul óriási mértékben növeli a hulladékmennyiséget is, ahogy erről már egy korábbi blogbejegyzésben írtam. A koronavírus járvány azonban most ennek is véget vethet.

A világ legnagyobb környezetszennyezői között valószínűleg mindannyian hamarabb említenénk élelmiszeripari, energetikai vagy akár szállítmányozási cégeket, mint bármely nagy divatipari márkát. Pedig az ENSZ Környezeti Programja szerint a divatipar felelős a globális szén-dioxid kibocsátás 10 százalékáért, ami több, mint a nemzetközi repülés és a tengeri szállítás együttes kibocsátása. Döbbenetes, ugye? Ráadásul a „fast fashion” üzleti modellje sem épp környezetkímélő: a gyártás – vásárlás -kidobás mechanizmus felgyorsítása, valamint a cégek által évenként piacra dobott tíz-húsz kollekciónak köszönhetően az évezred eleje óta a ruhagyártás közel megduplázódott a világban. Napjainkra az emberek 60 százalékkal több ruhát vásárolnak, mint 2000-ben, de csak fele annyi ideig használják átlagosan őket.

Ehhez hozzá kell adnunk a ruhák mosásából származó szennyezést, amely évente 500 ezer tonnányi szennyező anyaggal árasztja el az óceánt – ez kb. 50 milliárd műanyagflakonnak felel meg. És ha már a víznél tartunk, a ruházati ipar a világ második legnagyobb vízfelhasználójának számít, hiszen egy pamutpóló gyártásához közel 3000 liter víz szükséges, ami egy ember három és fél vényi ivóvízfogyasztásának felel meg, amennyiben naponta nyolc pohárnyi vizet megiszik. Ez hatalmas számnak tűnhet, de gondoljunk bele, 1 kg pamut előállításához olykor akár 20.000 liter vizet is felhasználnak, emellett pedig közel 3,6 kg szén-dioxidot, 0,3 kg műtrágyát és 0,3 kg növényvédő szert - mert a gyapotföldet nemcsak öntözni kell, de trágyázni, permetezni is. A gyapot feldolgozása pedig olyan kémiai folyamatokat is magába foglal, amelyek szén-dioxidot (is) termelnek – a kész terméket pedig még el kell szállítani a világ egyik feléről a másikra.

 

Egy farmer elkészítéséhez még ennél is több, közel 9000 liter vizet használnak fel, ami tíz évre lenne elegendő egy embernek napi 8 pohár fogyasztása mellett. És bár a textilt újra lehetne hasznosítani, a McKinsey adatai szerint jelenleg kevesebb mint 1 százalékát hasznosítják újra.

 

A számok tükrében tehát látszik, hogy mennyire környezetszennyező az a mód, ahogyan a ruhaipar termel és működik napjainkban. Azonban a világ változásaira ennek az iparágnak is reagálnia kell, és a környezetvédelem, a fenntarthatóság ma már nagyon erős vásárlói igény. A fogyasztók könnyen elfordulnak olyan márkáktól, amelyek nem képviselik az általuk fontosnak tartott értékeket, legyen szó akár környezetvédelmi, fenntarthatósági, vagy akár társadalmi kérdésekről.

 

Egy iparág megreformálása sosem egyszerű feladat, a McKinsey számításai szerint nem is lehetetlen.  A szén-dioxid kibocsátás csökkentéséhez ugyan át kell vizsgálni a teljes beszállítói láncot, de így akár a kibocsátás 60 százalékkal is csökkenthető. Lehetőség van változtatni az energiafelhasználás, a gyárak energiahatékonysága, a logisztika és akár a felhasznált növények termesztésének területén is. Ráadásul mindez , ha nem is kevés, de kontrollálható kiadásokkal járna, a McKinsey szakértői szerint a szén-dioxid kibocsátás csökkentés 90 százaléka tonnánként kevesebb, mint 50 euróból megvalósítható lenne.

 

És akkor jött a világjárvány...

Ahhoz azonban, hogy ez a folyamat felgyorsuljon, a fogyasztói igény mellett kellett egy olyan krízis, mint amit a koronavírus járvány eredményezett. Bármilyen furcsán is hangzik, a pandémia alkalmat teremt erre a változásra. A globális leállás, a beszállítói láncok felborulása, a vásárlói szokások megváltozása ugyan hatalmas csapást is mér a divatiparra, azonban a piaci szereplők jó része mégis optimista, lehetőséget lát a krízisben. Április 2-án a McKinsey, a Digital Luxury Group és a Lamborghini négy szakembere egy speciális IMD webinárt tartott, ahol 55 iparági vezető vett részt. A beszélgetésen egy rögtönzött felmérést is elvégeztek, és a résztvevők véleménye szerint a bizonytalanság mellett az optimizmus is jellemzi az ipar hangulatát. Az azonnali felmérésből kiderült, hogy 10 százalékuk úgy érezte: a válság negatív üzleti szempontból, 24 százalékuk bizonytalan volt annak hatásában, kétharmada azonban úgy vélte, hogy ez pozitív változásokat hoz. A változások pedig a gazdasági hatások mellett a környezetvédelmi szempontokat is érinteni fogják, hiszen a beszállítói és értékesítési hálózat felülvizsgálata, a termelés költséghatékonyabbá tétele, a globális helyett a lokális vállalkozásokra és vevőkre koncentráló üzleti modell magával vonhatja a környezetvédelmi szempontok érvényesítését is.

 

 

 

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://chikansplanet.blog.hu/api/trackback/id/tr9116215008

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Örömhernyó 2020.09.26. 03:16:51

Pamutpóló és farmer volt a példa a posztban. Én ingyekszem jó minőségű műszálas cuccokat venni, pólót, sztreccs farmert (még oldalzsebes farmer jellegű munkásnadrágot is ilyet veszek). Nem bolyhosodnak, tovább tartanak, nem kell vasalni őket, nem kopnak, nem szakadnak. Aki még pamutban gondolkodik, az hol él?

A járvány okozta válság mindenképp pozitív olyan szempontból, hogy bezár egy csomó üzlet, nő az online kereskedelem.

232323 2020.09.26. 04:21:40

engem nem erdekel termeszet. nem rajtam mulik ugyse.

haha

kvadrillio 2020.09.26. 17:19:51

MINDENKIO SZARIK A DIVATRA A PÁÁÁÁÁN....DÉMIJÁBAN !!!

ORBÁN ?::: MINDEN KI MENJEN A BALATONRA ÜDÜLNI, MERT CSAKIS ÍGY INDÍTHATÓ EL A KÖZÖSSÉGI FERTŐZŐDÉS !!!! HURÁÁÁÁÁ ! SIKERÜLT !!! :o) LEHET MEGDÖGLENI AZ ELŐKÉSZÍTETT ÁGYAKON...

B AZDMEGORBÁN !!!

Gazdaság
Koronavírus: akár egész Magyarország kockázatos besorolást kaphat a németektől, Budapest az egyik legfertőzöttebb európai főváros

Öt megyénk is veszélyzónában van az újabb német döntésnél.
koronavírus európa térkép járvány
Gazdaság
Koronavírus: új korlátozó intézkedések jöhetnek a szomszédban

Koronavírus hírek szombatról.
szlávik jános kásler miklós
Gazdaság
Szlávik János a koronavírusról: fiatalemberek is belehalnak a fertőzésbe

Sokkal súlyosabb, mint az influenza.

kvadrillio 2020.09.26. 20:02:05

VÁLSÁG IDEJÉN NINCS A RUHÁZATNAK KONJUNKTÚRÁJA...

Fabók Bálint
2020. augusztus 22. 07:30• Élet
Tonnaszámra égetik az új ruhákat, és már a divatipar is kezd beleőrülni a saját értelmetlen tempójába

Bár a turizmus vagy az éttermek nehézségeiről többet beszélnek, hasonlóan nagy vesztese a koronajárványnak a ruhaipar is. Például Magyarországon 90 százalékkal csökkent a ruhakereskedelem forgalma áprilisban az előző évhez képest, az Egyesült Államokban pedig közel 80 százalékkal.

Számos ruhavállalat ment tönkre az elmúlt hónapokban, nagy nemzetközi láncok pedig százasával zártak be üzleteket véglegesen. Egy alig két éve alapított amerikai ruhamárkának, az Entireworldnek azonban kilőttek az eladásai. Miután a cég tulajdonosa az első pánik idején, március közepén kiküldött egy személyes hangvételű, kétségbeesett hírlevelet a 30 ezer feliratkozójuknak, a vásárlók megrohanták a webshopjukat.

Aznap a karantén egyik alapviseletéből, a melegítőből ezret adtak el, miközben korábban 46 darab ment el belőle egy átlagos napon. Miután kifogytak a melegítőkból, a vásárlók rámentek a pólókra, a zoknikra és az alsónadrágokra is. Az Entireworld forgalma márciusban több mint hétszeresére nőtt az egy évvel korábbihoz képest.

Kapcsolódó cikkEgy póló elkészítéséhez 2,5 évre elég ivóvíz kellMinden hatodik ember a ruhaiparban dolgozik, ez az egyik legszennyezőbb iparág.

Áprilisban tovább folytatódott a cég szárnyalása. Az újonnan érkező rakományokat azonnal elkapkodták, két hónap alatt nagyobb bevétele lett a cégnek, mint az első évükben összesen. Az Entireworld sikere nem a jól eltalált hírlevélen múlt, és nem is a szerencsésen bepromózott melegítőnadrágon. Sokkal inkább azon, hogy az üzleti modellje szembefordult a hagyományos divatipar egyre fenntarthatatlanabb rendszerével (amelyről egyszer már írtunk bővebben, itt).

A New York Times a kis kaliforniai cég sorsán keresztül mutatta be egy nagyívű cikkben, hogy a ruhaipar szenvedése nem a koronavírussal kezdődött. A kijárási korlátozások csak felnagyították az őrült tempójával önmagát és környezetét is egyre inkább kizsigerelő ruhaipar gyengeségeit. Az elmúlt hónapokban egészen eltérő kontextusokban jött elő, hogy a járvány hosszútávon megváltoztatja a világ működését, és úgy tűnik, a ruhaiparon valóban mély nyomot fog hagyni.
Így érkeztünk el a lyukasztott nadrágokig.............

Hungry horse 2020.09.27. 19:11:29

A mai társadalom hajtómotorja a fogyasztás.
A tavaszi nagy leállítás és az azt követő brutális recesszió, a munkanélküliség rapid növekedése, az eladósodás elképesztő növekedése megmutatta mire jutnánk a mérgezöld receptekkel.
Remélem csikán is megtapasztalja hamarosan, milyen a gazdasági recesszió, aminek itt örvendezik.
süti beállítások módosítása