Ahogy előző bejegyzésünkben említettük, a koronavírus pár hónap alatt teljesen behálózta Földünket, sajnos alig maradt olyan ország, ahol nem regisztráltak még megbetegedést. A helyzet az elmúlt egy hétben csak még kritikusabbá vált, így természetes, hogy a legnagyobb vállalatok is részt vesznek lehetőségeikhez mérten a kórokozó visszaszorításában, illetve a járvány okozta gazdasági sokk enyhítésében. Nézzük, milyen konkrét lépésekre szánták el magjukat a cégóriások a fenntarthatóság, valamint a fenntartható vállalatvezetés gyakran emlegetett aspektusa, a társadalmi felelősségvállalás szempontjából !
Egészségügy – a tűz közelében
Egyértelmű, hogy a különböző orvosi védőfelszerelések és a kezelés során használható eszközök iránti kereslet a vírus terjedésével párhuzamosan az egekbe szökkent. Amellett, hogy a legtöbb ilyen eszköz – orvosi maszkok, kesztyűk, lélegeztető ballonok – jelenleg műanyagból készül, a gyártási folyamatok is erőforrás igényesek, illetve káros gázok kibocsátása szempontjából is terhelik a környezetet. A járvány időbeli, karanténok általi elnyújtása ebben az esetben kapóra jöhet a gyártóknak, hiszen adott a lehetőség, hogy fenntarthatósági szempontok alapján kedvezőbb megoldásokkal kísérletezzenek.
Egy ír vállalkozói csoport például mindössze egy hét leforgása alatt előállt egy 3D nyomtatás útján készült lélegeztető ballon prototípusával, amely azóta már elbírálás alatt van az illetékes szerveknél. A projekt nyitott forráskódjának köszönhetően máris számos nagyvállalat, többek között a Tesla, a Ford és a Rolls Royce is jelezte, hogy részt kíván venni a fejlesztésben. Az alternatív anyagokból dolgozó ruházati márkák, például többek között a Bolt Threads, pedig már dolgoznak környezetkímélő orvosi maszkok nagymennyiségű előállításán.
Kereskedelem – a harc frontvonala
Az élelmiszerláncokat is nehéz helyzetbe hozta a koronavírus, még ha a bevételi oldalon ugrásszerű növekedésre is számíthatnak: a járvány betörése következtében kialakult vásárlási lázra sem humán erőforrás, sem készlet tekintetében nem lehettek felkészülve a boltok. Az olyan globális láncok, mint a Walmart, a Morrisons, vagy a Magyarországon is jelen lévő hálózatok közül például az ALDI vagy a Tesco az egy vásárlásra vonatkozó mennyiségi korlátok bevezetésével igyekszik úrrá lenni a helyzeten és fenntartható keretek közé szorítani a kiskereskedelmet.
Szintén gazdasági aspektusban értelmezhető a Ford lépése, amelyre korábbi válságoknál is jellemző volt a gyors reakció: a világháború idején az autók gyártása helyett katonai járműveket gyártottak, természeti katasztrófák és gazdasági válságok esetében pedig anyagi kedvezményeket ajánlottak fel ügyfeleiknek. Ezúttal is utóbbi megoldást választották, új, villámgyorsan legyártott reklámjukban a vásárlásösztönzés helyett a rendkívüli helyzetre reflektálva törlesztésbeli könnyítéseket tesznek elérhetővé amerikai ügyfeleik számára.
A legnagyobb fogyasztói márkák – a véleményvezér szereptől a kézfertőtlenítő gyártásig
A legnagyobb fogyasztói márkák felismerték, hogy az üzletek nyitvatartási idejének elkerülhetetlen korlátozása mellett a leginkább kézenfekvő megoldás a vírus kezelésének ügyében a hatalmas elérésüket kihasználó kampányok elindítása. A McDonalds, a Nike és a Coca-Cola is megújított, tematizált logókkal és szlogenekkel álltak elő, amelyek a járvány kezelésének leghatékonyabb módjaként emlegetett, egymás közti fizikai kontaktus elkerülését jelentő social distancing fontosságára hívják fel a figyelmet. Emellett ezen vállalatok a különböző karitatív szervezeteiken keresztül is jelentős szerepet vállalnak a válságkezelésben: a Coca-Cola Foundation például a különösen érintett országok, Kína, Olaszország, az Egyesült Államok és Kanada számára eddig mintegy 20,5 millió dollárt gyűjtött össze a gazdaságok beindítását elősegítve.
A kézfertőtlenítőkre mutatott keresletet látva az alkoholos italokat gyártó vállalatok is előreléptek. A brit székhelyű Diageo, illetve a világ legnagyobb szeszesital gyártójaként ismert Bacardi Puerto Ricó-i leányvállalata a kézfertőtlenítők gyártásában nyújt segítséget: előbbi 8 millió, utóbbi 1,7 millió darab 250 ml-es kézfertőtlenítő előállításához szükséges mennyiségű alkoholt ajánlott fel világszerte a gyártók számára.
A kézfertőtlenítők gyártására hazai példát is találunk: a MOL almásfüzitői üzemének egyik gyártósora a szélvédő folyadék helyett fertőtlenítő szereket állít elő a nap 24 órájában. A vállalat napi 50 ezer liter termelésével számol, amely 3 héten át tartó gyártás mellett 2-3 hónapra elengedő ellátást biztosít országos szinten.
Szórakoztatóipar – a munkahelyek védelmében
A szórakoztatóipar sem nézi tétlenül a rendkívüli helyzetet. Az Európai Unió kérésére a világ legnagyobb médiaszolgáltatói, a Facebook, a Youtube és a Netflix is korlátozta a felületeiken elérhető videók minőségét, hogy sávszélességet szabadítson fel a házi karanténba szorult, otthonról dolgozó munkavállalók számára. Utóbbi vállalat emellett a járvány miatt különösen nehéz helyzetbe került szórakoztatóipar támogatását is előtérbe helyezte és egy 100 millió dolláros alapot hozott létre a munkából kieső kollégák részére.
A zeneipar a rendezvények globális szüneteltetésével hasonlóan nehéz helyzetbe került. A vezető streaming szolgáltatóként számon tartott Spotify 10 millió dollárral csatlakozott a zenészeket és a zeneiparban tevékenykedőket segítő Covid-19 Music Relief alaphoz. Az online zeneboltként funkcionáló Bandcamp külön napot jelölt ki, amely során az összes, platformjukon megvásárolt zene esetében eltekintettek saját részesedésüktől, így a bevétel 100 százaléka közvetlenül az előadókhoz került. A nap folyamán másodpercenként átlagosan 11 dalt vásároltak a rajongók az oldalon, az akció végére 4,3 millió dolláros forgalmat lebonyolítva.
Az iménti gyűjtés természetesen a teljesség igénye nélkül készült, látható, hogy a legkülönbözőbb szektorok képviselői hallatják hangjukat a járvány kapcsán, ez pedig mindenképpen pozitív: a vállalatok szociális érzékenysége, társadalmi és környezeti szempontokat figyelembe vevő működése a fenntartható világ egyik fontos alappillére, amely a jelenlegi, rendkívüli helyzetben is segíthet, hogy minél előbb csillapodjon a járvány, illetve állva maradjon a világgazdaság.
Amennyiben tetszett a bejegyzésünk, kövess minket a Facebookon!