Globális célokból vállalati stratégia: ideje bevezetni a fenntarthatósági jelentést

2020. január 31. 15:03 - CHIKANSPLANET

gettyimages-182379422_1.jpgIdén lesz 5 éve, hogy az ENSZ 2015-ben meghatározott 17 Fenntartható Fejlődési Célt (Sustainable Development Goal), amely 2030-ra bizonyos konkrétumok elérését tűzte ki célul, úgy mint megszűntetni az extrém (1.25 dollár/nap alatti) szegénységet vagy elérni, hogy a világ összes gyermeke nemtől függetlenül legalább alap szintű oktatásban részesülhessen. Az elmúlt időszakban nemcsak világ szinten, de Magyarországon is történt előrelépés a célok megvalósításában, ám a 2030-ra kitűzött globális változások még messzinek tűnnek a jelenlegi gazdasági és társadalmi helyzethez képest. Az üzleti szféra szereplői felelősséggel tartoznak környezetünk iránt, de sajnos még nincs kiforrott gyakorlat, amely globális lépésekre ösztönözheti a cégvezetőket. A fenntarthatósági jelentés készítésének gyakorlata hazánkban ugyan még gyerekcipőben jár, de talán megfelelő löketet adhat a nagyvállalatoknak, hogy valóban a tettek mezejére lépjenek.

Az ENSZ 2015-ben meghatározott egy globális ütemtervet, amely a Föld lakosságának békéjét és jólétét tűzte ki céljául. A 2030 Agenda for Sustainable Development 17 célkitűzésre épül, ezeket már több alkalommal is említettük blogunkon. Az elmúlt években történt erőfeszítéseket illetően megállapíthatjuk, hogy globálisan szinte minden mutató esetében fejlődés látható, ám a legkritikusabb területek – főleg a fejlődő országok– számára nem volt elegendő ennyi idő arra, hogy az őket igazán mélyen sújtó problémák esetében szignifikáns változás menjen végbe. A 17 cél mutatószámainak jelenlegi szintjéről bővebben az ENSZ 2019-es jelentése nyújt tájékoztatást.

Változás az elmúlt években

Általánosságban megállapítható, hogy a célokon belüli mérőszámok változási tendenciája ugyan jó irányba halad, de még mindig válaszra vár a kérdés: hogyan is lehetne a leghatékonyabban és leggyorsabban elérni a kitűzött célokat? Robert E. Moritz, a PricewaterhouseCoopers globális igazgatója a 2019-es PwC SDG Challenge kapcsán azt nyilatkozta, „az elmúlt évek során a cégvezetőknek az egyre kevésbé egyértelmű és kiszámítható jövőkép miatt fel kellett ismerniük, hogy valóban lehet, és érdemes is összekötni vállalati tevékenységüket a fenntarthatósági célokkal.” Az említett SDG Challenge kutatásban annak jártak utána a PwC munkatársai, hogy a különböző vállalatok vajon be tudták-e ültetni a fenntartható fejlődést a vállalati gyakorlatba is, ha pedig igen, akkor mennyire hatékonyan tették azt. Mindemellett a jelentés segítséget nyújt abban is, hogyan implementálhatják a vállalatok a Fenntartható Fejlődési Célokat saját működésükbe. 7 szektorban, 31 ország 1141 cégének vizsgálata során kiderült, hogy ugyan a cégek közel háromnegyede említette már időszakos jelentéseiben az SDG-ket, az összes vállalatnak csupán 1 százaléka végzett kvantitatív méréseket is a különböző kitűzött célok elérésében.

Ez a relatív nagy különbség arra utalhat, hogy a vállalatok nagy része még mindig nem fektet akkora hangsúlyt a fenntarthatóságra és a vállalati tevékenység szempontjából kulcsfontosságú SDG célokra, hogy azokat az üzleti stratégiába is belefoglalja és effektíven utókövesse, mérje: a cégvezetők fontossági sorrendjében valószínűleg nem az első helyen állnak a Fenntartható Fejlődési Célok. Ezt támasztja alá az is, hogy – az energetikai cégek szektorán kívül – kevés vállalat említette számára fontos SDG-ként a hetes számú, „Megfizethető és tiszta energia” célt annak ellenére, hogy nagyméretű globális szükség van a megújuló energiafogyasztás és termelés volumenének növelésére a légköri szén-dioxid csökkentésének érdekében. Ugyanúgy több szektor jövője szempontjából is kiemelten fontos lehet az „Óceánok és tengerek védelme”, illetve a „Szárazföldi ökoszisztémák védelme”, mégis csak néhányan választották vállalatuk számára szignifikáns tényezőnek. Feltehetően a cégvezetők nagy része úgy gondolja, nem az üzleti szféra felelőssége azoknak a Fenntartható Fejlődési Céloknak a megvalósítása, amelyek nem közvetlenül a saját tevékenységükhöz kapcsolódnak: a felmérésben szereplő vállalatok 86 százaléka említette jelentésében a „Tisztességes munka és gazdasági növekedés” célt, az „Éhezés megszűntetését” pedig csak a cégek 25 százaléka.

Fókuszban a céges SDG jelentések

Nemcsak a PwC foglalkozik a vállalatok SDG jelentéseivel: a UN Global Compact, a világ legnagyobb üzleti fenntarthatósági kezdeményezése is azért jött létre, hogy a globális fenntarthatósági célokból helyi szintű stratégiák jöjjenek létre a piac minden szintjén. A vállalat az üzleti szféra szereplőinek nyújt segítséget abban, hogy hogyan érvényesítsenek eredményes működéssel egyidejűleg fenntarthatósági szempontokat is a működésük során. A szervezet egyik legfontosabb eszközét a céges SDG reportálás jelenti, hiszen a vállalati transzparencia adja a vállalatok egyik legnagyobb értékét a befektetők, valamint a piac irányába. Az implementáció egyszerűsítésének érdekében több segédanyag is készült: gyakorlati útmutató, célokat meghatározó analízis, illetve egy olyan dokumentum is rendelkezésre áll, amely a befektetők támogatásának elnyerését segítheti elő az SDG jelentések bevezetésével kapcsolatban. Ezeket a hasznos segédanyagokat bárki szabadon letöltheti, az egyetlen hátránya csupán az, hogy nem elérhető minden nyelven.  

Hazai viszonylat

Magyarországon a céges SDG jelentés gyakorlata a helyi vállalatok nagy részénél még gyerekcipőben jár, ám szerencsére vannak már olyan vállalatok, amelyek legalább ismerik, jobb esetben pedig készítenek is jelentést a fenntarthatóság területén végzett tevékenységükről.  A Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért például erősen szorgalmazza tagvállalatai számára a fenntarthatósági jelentés elkészítését, illetve a legnagyobb hazai üzleti fenntarthatósági egyesületként képviselik a felelősségteljes cégvezetés koncepcióját.

Ugyan általában minden vállalat esetében viszonylag szűk azon vezetők köre, akik döntést hozhatnak a vállalatok fenntarthatósági kérdéseit illetően, ám az alulról szerveződő igény, valamint az egyre erősödő fogyasztói nyomás előbb-utóbb elérheti, hogy a fenntarthatósági jelentések készítése minden vállalat számára magától értetődő legyen.

Amennyiben tetszett a bejegyzésünk, kövess minket a Facebookon!

 
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://chikansplanet.blog.hu/api/trackback/id/tr3915448468

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása