Sok kritika éri a fenntartható energetikai (építészeti, autóipari, élelmiszeripari, és még hosszan sorolhatnánk) megoldásokat annak jegyében, hogy habár a részmegoldások lehetnek fenntarthatóak és környezetkímélőek, maga az egész termék-életciklus már közel sem az. Amikor egy elektromos autó áramellátásához széntüzelésű erőmű szolgáltat energiát, vagy éppen akkumulátoraik életciklusuk végén a szeméttelepen kötnek ki, akkor jogos a kritika, miszerint egy problémát ugyan megoldottunk, de cserébe létrehoztunk kettő másikat. Ezért kifejezetten okos megoldás szerintem, amikor a rendszer, amelyben vagy amelynek révén működtetik az ilyen megoldásokat, maga is fenntartható. Konkrét példám ezen a héten az elektromos autózás területéről érkezik.
A Financial Times egyik korábbi cikke éppen az elektromos autók akkumulátorainak újrahasznosíthatóságát taglalja. (Az elektromos autókban lévő akkumulátorok egyébként már életciklusuk elején is nagy fejtörést okoznak a szakértőknek: a létrehozásukhoz szükséges erőforrások kitermelésének fenntarthatósága és környezetkímélő volta például ugyanúgy problémákat vet fel.) A megkérdezett pénzügyi elemző szerint jelenleg még nagy kockázat a rendszerben, hogy amikor megérkezik az első nagyobb hulláma a nyugdíjaskorba lépett akkumulátoroknak, addigra még nem biztos, hogy ezek semlegesítésére készen állnak majd a megfelelő technológiák és eljárások. Persze, nem biztos, hogy meg kell őket semmisíteni, legalábbis a BMW most ebbe az irányba indult el.
A szóban forgó BMW i modell, éppen töltés közben.
Egészen pontosan a BMW i3-as autók elhasznált akkumulátorainak további felhasználását oldotta meg a neves német autógyár. A százezredik BMW i3-as modell legyártásának megünneplésére rendszerbe állították ugyanis a lipcsei üzem akkumulátortelepét. A nagyjából 700 darab akkumulátor, melyeket az első, 2013-ban gyártott i3-as modellekben használtak, már a telepen van, és eredeti funkciójuknak megfelelően szolgálják tovább a BMW-t. Egyrészt a lipcsei gyár elektromos rendszere a lakossági villamosenergia-hálózathoz is csatlakozik, egy esetleges áramkimaradás esetén így a több száz „leselejtezett” akkumulátorból álló hálózat meg tudja oldani a telep részleges áramellátását egy rövidebb ideig; másrészt a gyár működését részben megújuló erőforrásokból termelt áram biztosítja, így egy túltermelés esetén az akkumulátorok felveszik az extra áram egy részét, így egyenlítve ki a rendszer működését. Ja, igen, a lipcsei üzem nem most kezdte a környezetkímélő energiákra való átállást: az üzem területén például szélerőmű is működik.
A lipcsei akkumulátortelep.Kép forrása: CleanTechnica
Azt mindig mondom a partnereinknek, hogy amikor környezetkímélő infrastruktúrába ruháznak be, annak meg kell legyen a jutalma fogyasztói oldalról is. Ma már sokan gondolkoznak el, hogy azt a mosóport válasszák-e, amelyről tudják, hogy „zöldebb”, vagy pedig azt a cipőt, amit lehetőleg nem harmadik országbeli illegális gyerekmunkával készíttettek el. Magyarországon is volt egy beruházásunk, pont a BMW i modelljeihez kapcsolódóan. Itt az ALTEO tervezte meg és működteti az elektromos autókhoz járó, megújuló energiákra is hagyatkozó energetikai infrastruktúrát, mert az alternatív hajtású gépjárművek terjedésének ütemét elnézve nagyon is elképzelhető, hogy pár év múlva már az ügyfelek részére is evidenssé válik, hogy zöld autóhoz zöld áram is dukál.
Forrás: CleanTechnica, Financial Times
Amennyiben tetszett a bejegyzésünk, kövess minket a Facebookon!