Az elmúlt években az újrahasznosítás szerencsére trenddé alakult, és ez picit ellensúlyozni tudja a fogyasztói társadalmak egyik legnagyobb problémáját: a hulladéktermelést. Az újrahasznosítás persze önmagában nem oldja meg a szemétproblémát, a helyes eljárásrendnek – „Reduce, Reuse and Recycle” (magyarul „Csökkentsd, használd fel újra és hasznosítsd újra”) – utolsó eleme csupán. Kétségtelen viszont, hogy ennek a hármasnak a leglátványosabb és kézzelfoghatóbb része, főleg ha az új termék még látványos és kreatív is. Ez utóbbi tárgyak a fenntarthatósági alapú művészet gyöngyszemei!
A National Geographic becslései szerint az óceánokba évente 8 millió tonna műanyag kerül, ami jelentősen rombolja az élővilágot és káros hatással van az emberekre is, például úgy, hogy egyre kisebb méretekre bomolva bekerül előbb az állatok szervezetébe, majd pedig onnan sok esetben az emberekébe is.
A jó hír az, hogy ez a folyamat megelőzhető! A szakértők szerint ennek a megelőzésnek a végső stádiuma az lenne a műanyag kapcsán, hogy olyan fenntartható rendszereket tervezzünk, amelyekben nem opció a csomagolási műanyag hulladékká válása, azaz a műanyagok előre eltervezett módon – a termék életciklusának részeként, kvázi annak folyományaként – újra felhasználásra kerülhetnének.
Ez persze egy végtelenül komplex kérdés, hiszen a fenntartható gazdálkodás egyik nagy ismérve, hogy a láncolat minden egyes szereplőjét valamiféle változtatásra kell rábírni. Ez pedig nehéz. Léteznek viszont kezdeményezések szerte a világban, amelyek ezt próbálják elérni.
Következzék most egy olyan megoldás, ami ugyan nem tudja a problémát teljesen megszűntetni, viszont egy jó kiindulási alapnak tekinthető. Az Ocean Sole kenyai vállalkozás az ország óceánpartjain felgyülemlett rengeteg strandpapucsra alapozva működik, ezekből juttatja bevételhez a szegény rétegeket, roppant ötletes módon: a helyiek szobrokat, játékokat készítenek a haszontalan lábbelikből, majd a cég ezeket árusítja. Vevőik között a világ 20 országában található állatkertek, és magánszemélyek is vannak. A tevékenység egyrészt a helyi kézműveseknek biztosít jövedelmet, másrészt a bevétel 10%-át az óceánok szennyezettsége ellen dolgozó szervezeteknek ajánlja fel a vállalat.
Félreértés ne essék, ez nem az a vállalkozási ötlet, amibe korunk Rockefeller-ei gondolkozás nélkül befektetnének, hanem egy olyan társadalmi vállalkozás, ami gazdaságilag fenntartható és közben aktívan szolgál egy voltaképpen globális ügyet.
Mit mondhatnék még: látványos, ügyes, hasznos – én szurkolok nekik!
Az alábbi képeken látszódik, mi lesz a végtermék egy halomnyi strandpapucsból:
Kép forrása: CNN
Kép forrása: CNN
A strandpapucsok egyébként Kenya elsőszámú lábbelijének számítanak, és gyors elhasználódásuk miatt szemétként végzik. Kép forrása: CNN
Forrás: Ocean Sole, CNN, National Geographic