Jelenleg 9 olyan vállalkozás létezik, amelyek fenntarthatóságra építő üzletágaik révén évente legalább 1 milliárd dolláros bevételre tesznek szert - őket a nemzetközi sajtóban csak Green Giantsnek (Zöld Óriásnak) nevezik. A cégek portfóliója széles, a szépségápolási termékektől, a bútorokon és gépjárműveken át egészen a burritóig szinte mindent lefednek, együttes éves bevételük pedig meghaladja a 120 milliárd dollárt. Az alábbiakban a fenntarthatóság egy olyan megközelítése következik, amely túlmutat a megszokott, üzlettámogató megoldásokon.
Jelen pillanatban 9 ilyen nagycég van, a Tesla, a Chipotle, az Ikea, az Unilever, a Nike, a Toyota, a brazil Natura és a GE leánya az Ecoimagination, illetve lassan tizedikként bekerül a körbe a Target is. Ami közös bennük, hogy nem csak az energiaellátásuk vagy vízhasználatuk kapcsán tettek részleges lépéseket a fenntarthatóság felé, hanem termelésük egy bizonyos szegmensét vagy akár egész működésüket igyekeznek ily módon megoldani.
Példaként általában az elektromos gépjárművek piacára berobbanó Teslát szokás először megemlíteni, de érdemes foglalkozni például a Toyota hibrid meghajtású Prius modelljével is. Kevesen tudják, de ez lett a japán autógyár teljes történetének egyik legsikeresebb terméke, amelyben természetesen komoly szerepet játszottak a nemzetközi eladások. Egy másik szegmensben a Chipotle étteremlánc, üzleti modelljének újragondolása után, mára alapanyagainak 100 százalékát a fenntarthatósági szempontokat figyelembe vevő termelőktől szerzi be és ezt büszkén hirdeti is.
A Green Giantek teljes portfóliója rendkívül széles, a szépségápolási termékektől, a bútorokon és gépjárműveken át egészen a burritóig minden van benne. Ami viszont igazán érdekessé teszi ezt, az a cégek sikeressége: 2014-ben együtt összesen 120 milliárd dollárnyi bevételre tettek szert, többen pedig kétszámjegyű bővülést könyvelhettek el, míg részvényeik 11,7 százalékkal túlteljesítették versenytársaik értékpapírjait. Természetesen e cégek esetében hatalmas befektetésekre volt szükség üzletágaik kialakításához, de az alapelvek és az üzleti modellek érdekesek lehetnek bárki számára. Ha a fenntarthatóság nem csak üzlettámogatási eszköz, hanem a modell alapja, azt a piac sok esetben igenis meghálálja.
Amennyiben tetszett a bejegyzésünk, kövess minket a Facebookon!