Több bejegyzésben is esett már szó a gazdasági élet szereplőinek, mindenekelőtt a vállalatok vezetőinek és döntéshozóinak felelősségéről a fenntarthatósági törekvések kapcsán. Jellemzően iránymutató jelleggel, ösztönzőleg igyekeztem bemutatni a fenntartható fejlődést támogató programok előnyeit, az egyes cégeket vagy ágazatokat érintő gazdasági hasznukat. Most azonban fordul a kocka, és hogy ne csak javasoljak és ösztönözzek, íme, 5 nemzetközi nagyvállalat, amely élen jár a fenntarthatósági célok megvalósításában:
H&M
A ruhaipar környezetszennyező működéséről nemrég született bejegyzés, a H&M azonban mintha 180 fokos fordulatot vett volna az utóbbi időben, gyors-divat cégből úttörővé válva az iparág ez irányú fejlesztésében. Az egész ott kezdődött, hogy a cég felismerte: energiafelhasználásának 80 százalékát az üzletei teszik ki, így itt érdemes elkezdeni a megtakarítást is. Ennek fényében új célkitűzés, hogy ahonnan csak lehetséges, bizonyítottan megújuló forrásokból szerezzék be az áramot, amivel a vállalat károsanyag-kibocsátása, a számítások szerint, felére csökkenne. Továbbá 2020-ra 20 százalékkal tervezik mérsékelni a négyzetméterenkénti áramfogyasztást a 2007-es értékekhez képest, illetve támogatják a GO2 alapot is, amely megújuló erőmű projekteket finanszíroz a teljes költség maximum 15 százalékáig. Az pedig szintén nem mellékes, hogy mára a H&M vált a világ legnagyobb organikus gyapot felhasználójává is.
Az élelmiszergyártó óriás szintén komoly erőfeszítéseket tesz a fenntarthatóság irányába: egész gyártói hálózatában 20 százalékkal mérsékelték az energiafogyasztást a 2008-as értékekhez képest, amivel azóta 1 millió tonna szén-dioxid kibocsátását előzték meg. Emellett 2020-ra felére tervezik csökkenteni a környezeti lábnyomukat is, termékeik elkészítésénél és használatánál egyaránt. Ide tartozik az üvegházhatású gázok kibocsátásának, a vízfelhasználásnak és a kibocsátott szemét mértékének visszafogása, valamint a fenntarthatósági szempontok betartásának elvárása beszállítóiktól. Emellett partneri szerződéseket kötöttek olyan szervezetekkel, amelyek az erdőirtás megakadályozására, illetve a higiéniás viszonyok és a vízhez való hozzáférés javításért dolgoznak.
Ford
Az autóipari nagyvállalat olyan komoly lépéseket tett az elmúlt években a fenntarthatóság irányába, hogy a Fortune magazin 50 Best Global Green Brands in 2014-listájának élére került. A cég célkitűzései között szerepel, hogy 2020-ra 40 százalékkal csökkentse az autónkénti hulladék mértékét a 2011-es értékhez képest, emellett pedig számos, az üzemanyag-felhasználás hatékonyságát javító technológiát építettek be járműveikbe. Ennek eredményeként 2013-ról 2014-re 2 százalékkal javult a teljes Ford-flotta üzemanyag-felhasználása, míg szintén hasonló időintervallumban 3 százalékkal csökkent a teljes cég vízfelhasználásának mértéke. Ráadásul már 6 különböző elektromos autót mutattak be.
Diageo
Az alkoholgyártó és –forgalmazó Diageo elsősorban a vízhez kapcsolódó fejlesztésekkel kíván megfelelni a fenntarthatósági elvárásoknak. A cél, hogy 2020-ra 50 százalékkal csökkentsék vízfogyasztásukat, a szennyvizük 100 százalékát biztonságos módon visszajuttassák a környezetbe, illetve hozzájáruljanak a vízhiányos területek felvirágoztatásához is. Emellett elindítottak egy kezdeményezést, amelynek segítségével az ivóvízhez és a közegészségügyi ellátáshoz való hozzáférést kívánják erősíteni, az erre rászoruló területeken.
Heinz
Az élelmiszeripari nagyvállalat teljes körű fenntarthatósági programot hirdetetett, amelynek keretében már 2015-re ambiciózus gólokat tűztek ki maguk elé. Ide tartozik a csomagolási anyagok 15, az energiafogyasztás, a vízfelhasználás, illetve az üvegházhatású gázok kibocsátásának pedig egyaránt 20 százalékkal történő csökkentése. Emellett a megújuló erőforrások felhasználási arányát 20 százalékkal szeretnék növelni saját energiamixükben, a szeméttelepre kerülő hulladékuk mennyiségét pedig 20 százalékkal csökkentenék. A hosszabb távú tervek között pedig olyan célok szerepelnek, mint az egész élelmiszerlánc fenntarthatósági szempontú ellenőrzése a földtől a boltokig. Hogy ezt milyen mértékben sikerül megvalósítani, valószínűleg csak jövőre tudjuk meg, de ahogy a másik négy vállalat, úgy a Heinz is a helyes úton jár.
Amennyiben tetszett a bejegyzésünk, kövess minket a Facebookon!