Öt nagyvállalat a fenntarthatóság útján

2015. november 06. 10:31 - CHIKANSPLANET

conference-room-768441_1920.jpgTöbb bejegyzésben is esett már szó a gazdasági élet szereplőinek, mindenekelőtt a vállalatok vezetőinek és döntéshozóinak felelősségéről a fenntarthatósági törekvések kapcsán. Jellemzően iránymutató jelleggel, ösztönzőleg igyekeztem bemutatni a fenntartható fejlődést támogató programok előnyeit, az egyes cégeket vagy ágazatokat érintő gazdasági hasznukat. Most azonban fordul a kocka, és hogy ne csak javasoljak és ösztönözzek, íme, 5 nemzetközi nagyvállalat, amely élen jár a fenntarthatósági célok megvalósításában:

H&M

A ruhaipar környezetszennyező működéséről nemrég született bejegyzés, a H&M azonban mintha 180 fokos fordulatot vett volna az utóbbi időben, gyors-divat cégből úttörővé válva az iparág ez irányú fejlesztésében. Az egész ott kezdődött, hogy a cég felismerte: energiafelhasználásának 80 százalékát az üzletei teszik ki, így itt érdemes elkezdeni a megtakarítást is. Ennek fényében új célkitűzés, hogy ahonnan csak lehetséges, bizonyítottan megújuló forrásokból szerezzék be az áramot, amivel a vállalat károsanyag-kibocsátása, a számítások szerint, felére csökkenne. Továbbá 2020-ra 20 százalékkal tervezik mérsékelni a négyzetméterenkénti áramfogyasztást a 2007-es értékekhez képest, illetve támogatják a GO2 alapot is, amely megújuló erőmű projekteket finanszíroz a teljes költség maximum 15 százalékáig. Az pedig szintén nem mellékes, hogy mára a H&M vált a világ legnagyobb organikus gyapot felhasználójává is.

Unilever

Az élelmiszergyártó óriás szintén komoly erőfeszítéseket tesz a fenntarthatóság irányába: egész gyártói hálózatában 20 százalékkal mérsékelték az energiafogyasztást a 2008-as értékekhez képest, amivel azóta 1 millió tonna szén-dioxid kibocsátását előzték meg. Emellett 2020-ra felére tervezik csökkenteni a környezeti lábnyomukat is, termékeik elkészítésénél és használatánál egyaránt. Ide tartozik az üvegházhatású gázok kibocsátásának, a vízfelhasználásnak és a kibocsátott szemét mértékének visszafogása, valamint a fenntarthatósági szempontok betartásának elvárása beszállítóiktól. Emellett partneri szerződéseket kötöttek olyan szervezetekkel, amelyek az erdőirtás megakadályozására, illetve a higiéniás viszonyok és a vízhez való hozzáférés javításért dolgoznak.

Ford

Az autóipari nagyvállalat olyan komoly lépéseket tett az elmúlt években a fenntarthatóság irányába, hogy a Fortune magazin 50 Best Global Green Brands in 2014-listájának élére került. A cég célkitűzései között szerepel, hogy 2020-ra 40 százalékkal csökkentse az autónkénti hulladék mértékét a 2011-es értékhez képest, emellett pedig számos, az üzemanyag-felhasználás hatékonyságát javító technológiát építettek be járműveikbe. Ennek eredményeként 2013-ról 2014-re 2 százalékkal javult a teljes Ford-flotta üzemanyag-felhasználása, míg szintén hasonló időintervallumban 3 százalékkal csökkent a teljes cég vízfelhasználásának mértéke. Ráadásul már 6 különböző elektromos autót mutattak be.

Diageo

Az alkoholgyártó és –forgalmazó Diageo elsősorban a vízhez kapcsolódó fejlesztésekkel kíván megfelelni a fenntarthatósági elvárásoknak. A cél, hogy 2020-ra 50 százalékkal csökkentsék vízfogyasztásukat, a szennyvizük 100 százalékát biztonságos módon visszajuttassák a környezetbe, illetve hozzájáruljanak a vízhiányos területek felvirágoztatásához is. Emellett elindítottak egy kezdeményezést, amelynek segítségével az ivóvízhez és a közegészségügyi ellátáshoz való hozzáférést kívánják erősíteni, az erre rászoruló területeken.

Heinz

Az élelmiszeripari nagyvállalat teljes körű fenntarthatósági programot hirdetetett, amelynek keretében már 2015-re ambiciózus gólokat tűztek ki maguk elé. Ide tartozik a csomagolási anyagok 15, az energiafogyasztás, a vízfelhasználás, illetve az üvegházhatású gázok kibocsátásának pedig egyaránt 20 százalékkal történő csökkentése. Emellett a megújuló erőforrások felhasználási arányát 20 százalékkal szeretnék növelni saját energiamixükben, a szeméttelepre kerülő hulladékuk mennyiségét pedig 20 százalékkal csökkentenék. A hosszabb távú tervek között pedig olyan célok szerepelnek, mint az egész élelmiszerlánc fenntarthatósági szempontú ellenőrzése a földtől a boltokig. Hogy ezt milyen mértékben sikerül megvalósítani, valószínűleg csak jövőre tudjuk meg, de ahogy a másik négy vállalat, úgy a Heinz is a helyes úton jár.

Amennyiben tetszett a bejegyzésünk, kövess minket a Facebookon!

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://chikansplanet.blog.hu/api/trackback/id/tr68054854

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vuvuvu2 2015.11.06. 22:28:13

A H&M hol gyártatja a ruháit?

Azért kérdezem, mert ha pl. Pakisztánban, Bangladesben vagy Indiában gyártat sweatshopokban, olykor gyermek-rabszolgamunkát is igénybe véve, akkor nem gondolnám hogy olyan nagyon a fenntartható fejlődés útját járná.

Továbbá meglehetősen eufémisztikus a fast fashion-t használni a H&M műfajára, inkább cheap fashion amiről szó van. És arról ami cheap, azaz olcsó, nem igazán mondható el, hogy köze lenne a fenntartható fejlődéshez. A cheap fashion a rossz minőségű alapanyagok és a sweatshopok rabszolgamunkája miatt olcsó. Eldobható ruházatot termelő iparág (vedd meg és a következő szezonra már dobhatod is, hogy megvehesd a következő ócskaságot-és növeld a bevételünket). Mi lesz a sok hulladékkal, a sok elpazarolt vízzel (a ruhagyártáshoz kell)? Egyetlen szezon után mind megy a pocsékba. Ez lenne hát a fenntartható fejlődés útja?

Nagy a gond, ha egy magát zöldnek gondoló blog ennyire nem lát messze!

Tessék megérteni hogy a tömeggyártás minden csak nem zöld!

vuvuvu2 2015.11.06. 22:32:11

Amiről a bejegyzés szól mind kirakat, azért hogy aszerzőhöz hasonlóan rövidlátókat megvezesse.

Majdnem olyan, mint az az Alapítvány aki rákos gyerekeknek gyűjtött 1%-okat és azt a pénzt mindenre csak éppen nem a rákos gyerekekre fordította. Ezek is gennyesre keresik magukat a cheap fashionból, de milyen áron, és gumicsontnak odadobják profitjuk, 0,00001 %-át, hogy javítsák a brand-jük megítélését.

Éhes ló 2015.11.07. 05:43:08

Szimpla reklám, bullshitekkel.
Szégyen.

anothernick 2015.11.07. 07:51:24

Én pl vásárolok h und m ben és nem dobálom ki a ruhákat kétévente. Ez egy döntés, a Tiéd. Ha olyan kidobalos lenne a minőség, meg sem venném. Amiket a szerző leirt, sok más cég ugyanabban a szektorban nem tesz meg, úgyhogy a jogos szkepticizmus mellett el kell ismerni. Az ilyen vw es lebukások miatt amúgy is szűkül a tér a kamuzasokra, az emberek meg egyre atlathatobb lépéseket követelnek, szóval a fikázás előtt keresd meg, hogy pl a nem h und m olcsodivat cégek mit tesznek ezekben az ügyekben. Nem mindenki engedhet meg ennél drágább divatot, ezt is meg kell érteni.

♔bаtyu♔ 2015.11.07. 08:38:02

Elég sok esetben az "innovációjuk" az, hogy a hazai kormányukkal megfenyegetik, megzsarolják a külföldi ország kormányát, ahová betelepülnek, hogy elkerüljék a hazaiakkal egyenértékű adófizetést. Lsd. Magyarország.

A másik, hogy otthoni kormányukkal olyan szerződéseket kényszerítenek más országokra, ami nekik előnytelen. Lsd. EU.

♔bаtyu♔ 2015.11.07. 08:41:15

@vuvuvu2: Jó példa az IKEA vezetője, akiről leírták, hogy a helyi tömegközlekedéssel közlekedik, aztán kiderült, hogy milliókat nem fizetett be adóba.

Én amúgy az ilyeneket megértem, a vállalkozó dolga az ügyeskedés is, igen, ez az ára az olcsó terméknek, csak az az undorító, amikor a céget úgy állítják be, mint aki egyenesen ráfizet az emberek boldogulásáért.

♔bаtyu♔ 2015.11.07. 08:44:39

@anothernick: Az Auchanban valamikor napi gyakorlat volt az a trükközés, hogy megtévesztő módon kiírták pld. az ásványvíz árát. Te azt hitted, az másfél liter, nem is foglalkoztál vele, hiszen mindenhol így írják ki, aztán otthon derült ki, hogy az egy liter ára.

Ma nem tudom mi van, mert kerülöm, de ez jól mutatja, miket engedhet itt meg egy multi.

Mr. Hyde 2015.11.09. 17:44:20

Meg a Folkszvágen is!!

Krumpli Bogart 2015.11.10. 13:06:24

Igazán fenntartható az lenne, ha mi vásárlók a fogyasztást fognánk vissza drasztikusan.
Valójában divatra nincs semmi szükség. Tartós, jó minőségű, egészséges, praktikus, festetlen pamut és bőr ruházatot kellene hordanunk, annyit, amennyi éppen szükséges a mindennapi tisztasághoz...
Ezt - csilvili belvárosi üzlet nélkül - raktárból is megvehetnénk.

A többi kamu.

Meg ugye a betarthatatlan kibocsátási értékek is ..... talán nem kellene az utcasarokig is autóval menni, a család minden tagjának külön-külön.
Meg a videokonferenciák korában sem kellene az EU vezetőnek találkozgatniuk hetente fizikailag egy helyen, kurvasok kerozint pöfögve a levegőbe.
Ugyanez vonatkozik a vidék-Budapest viszonylatban Audival autókázó magyar politikusokra is.
süti beállítások módosítása