A közlekedési trendek átalakulása folyamatosan zajlik körülöttünk: napról napra bővül az elektromos és alternatív hajtású gépjárművek köre, jelennek meg az utakon a zöld rendszámos autók, hibrid- és egyéb alternatív meghajtással üzemelő tömegközlekedési járművek. A károsanyag-kibocsátás csökkentésének létkérdéssé válásával párhuzamosan a trend folytatódni fog, és egyre több elektromos járművet értékesítenek majd világszerte. Ez azonban csak az egyik módja az emisszió csökkentésének, a másik az üzemanyag-fogyasztás mérséklése. A japán Nippon Steel & Sumitomo Metal vállalat egy olyan acélt fejlesztett ki, ami 20 százalékkal könnyebb és 25 százalékkal erősebb annál, amit jelenleg az autóiparban alkalmaznak. Az új anyag tesztelése már folyik, 2020-tól pedig akár a „pehelysúlyú” acélautókban is furikázhatunk.
Tíz évvel ezelőtt mindössze két hibridautó modell volt az amerikai gépjárműpiacon. Napjainkra ez a szám elérte az ötvenet, számuk pedig folyamatosan növekszik. Az autógyártók felismerték, hogy a magas károsanyag-kibocsátás kérdésköre a szabályozói oldal képviselőit és vásárlóikat is egyre inkább foglalkoztatja, elindultak tehát a megoldást keresni a problémára. Az autók pedig nem csak a meghajtást tekintve lesznek egyre modernebbek, hanem a karosszériájuk is jelentős változások előtt áll.
Az elektromos autók jelenlegi hátránya a klasszikus gépjárművekkel szemben, hogy kevesebb utat képesek megtenni egy „tankolással”. Az autókhoz felhasznált akkumulátorok ugyan rohamosan fejlődnek, növekszik a kapacitásuk – méretüket tekintve pedig egyre kisebbek –, a gépjárművek nagy tömege azonban még mindig csökkenti a teljesítményt.
A Nippon Steel & Sumitomo Metal vállalat fejlesztése lehetővé teszi, hogy a gépjárművek karosszériájához felhasznált acél akár 20 százalékkal könnyebb és 25 százalékkal erősebb legyen. Az eredményt egy újfajta hőkezelési eljárás és különböző – jelenleg még szigorúan titkos – ötvöző anyagok használatával érik el. A japán vállalat által kifejlesztett acélt elsősorban a gépjárműiparban és a légiközlekedési eszközök fejlesztésében szeretnék használni. A könnyebb járművek csökkentik a hajtóanyag (benzin, gázolaj, áram) fogyasztást, amivel az elektromos autók esetében jelentősen megnövelhető a hatótávolság, míg a klasszikus, benzinmotoros járműveknél csökken a légtérbe kerülő károsanyag mennyisége. Emellett az anyag további előnye, hogy ára gyár szerint körülbelül harmada lesz az alumíniuménak és körülbelül huszada a szénszálas erősítésű műanyagokénak.
Igaz ugyan, hogy az autóiparban használt anyagok közül az alumínium jelentősen könnyebb még az új fejlesztésű acélnál is, illetve a szénszálas erősítésű anyagok adott esetben még erősebbek is, ám ezeknek megkérik az árát. Ugyan az új anyagot és felhasználhatóságát jelenleg még tesztelik, és az előrejelzések szerint ipari felhasználása csak 2020-ra várható, a közlekedés fenntartható fejlődésének szempontjából mindenképpen egy fordulópont jelenthet majd az új anyag elterjedése.
Amennyiben tetszett a bejegyzésünk, kövess minket a Facebookon!