Képzeljünk el egy hotelt, ahol a zuhany pontosan jelzi, mennyi vizet használunk, az esővíz rögtön a medencébe kerül, a reggelinél pedig pontosan annyit főznek, amennyit valóban megesznek a vendégek. A jövő szállodája ilyen lesz, nemcsak kényelmesebb, de zöldebb is.
A technológia fejlődésével a vendéglátó- és hotelipar is egyre elkötelezettebb a környezeti felelősségvállalás iránt. Az intelligens energiarendszerektől az AI-alapú élelmiszerhulladék-csökkentésig a szállodák világszerte egyre inkább kihasználják a technológia nyújtotta lehetőségeket a környezetre gyakorolt hatásuk mérséklése érdekében.
Okos rendszerekkel a környezet védelméért
A szállodák ökológiai lábnyomát továbbra is nagymértékben az energiafogyasztás határozza meg. Ennek optimalizálására számos nemzetközi hotel vezetett be fejlett energiamenedzsment-rendszereket, amelyek kihasználtság-érzékelő szenzorokat, gépi tanulást és valós idejű adatelemzést használnak a fűtés, légkondicionálás és világítás pontosabb szabályozására. Az energiamenedzsmentre épülő rendszereknek előnye persze nemcsak az áramszámlában mutatkozik meg, hanem az energia “okos visszaforgatásában” is, amire jó példa lehet a szállodában működő regeneratív lift. A regeneratív liftek ugyanis úgy vannak kialakítva, hogy összegyűjtsék és újrahasznosítsák az egyébként kárba vesző energiát. Bizonyos műveletek során, például amikor a lift nehéz terheléssel lefelé halad, a motor többletenergiát termel. Ez a többletenergia visszakerül az épület villamosenergia-hálózatába, növelve ezzel a liftek általános hatékonyságát és csökkentve az energiaköltségeket.
Vízgazdálkodás és szennyvíz újrahasznosítás
Az üdülőhelyek a vízfelhasználás optimalizálására is egyre innovatívabb megoldásokat alkalmaznak. A spanyolországi Can Buch Hotel vízfelhasználásának több mint fele például esővízgyűjtésből származik, a víztisztításra pedig természetes növényi szűrési rendszert alkalmaz, amely így a szennyvíz 100%-át is újrahasznosítja, például növények, földek öntözésére. Az okosöntöző rendszerek szintén elterjedtek, amelyek talajnedvesség-érzékelők és időjárási előrejelzések alapján állítják be az öntözési ütemtervet.
De a digitális eszközök az élelmiszer- és anyaghulladék csökkentésében is kézzelfogható eredményeket mutatnak. Az olyan mesterségesintelligencia-alapú platformok, mint a Winnow, valós időben elemzik a konyhai élelmiszerhulladékot, ami alapján segítik a beszerzések-, illetve az adagok pontosabb meghatározását. A Marriott szállodák ezekkel a rendszerekkel már 25%-kal csökkentették az élelmiszer-pazarlást.
Külső támogatás nélkül nem menne
Számos iparági szervezet és tanúsító testület kulcsszerepet játszik ezeknek az erőfeszítéseknek a támogatásában. Az American Hotel & Lodging Association (AHLA) elindította a Responsible Stay kezdeményezést, amely cselekvési szabványokkal segíti a szállodákat ökológiai lábnyomuk csökkentésében az energia-, víz- és hulladékgazdálkodás terén, a Green Key Global, Green Globe vagy az EarthCheck tanúsítási programok pedig átfogó keretrendszert kínálnak a fenntarthatósági gyakorlatok mérésére és fejlesztésére. Ezek nemcsak a folyamatos fejlődést ösztönzik, hanem hitelességet is biztosítanak a környezettudatos vendégek számára.
Mindezen eredmények ellenére a vendéglátóipar fenntarthatósági útja továbbra sem egyenletes. Az egységes globális szabványok hiánya megnehezíti az eredmények mérését, a bevált gyakorlatok terjesztését, a kisebb és független szállodáknak pedig nincs elegendő forrásuk a csúcstechnológiás megoldások bevezetésére.
Bár ezek a kezdeményezések jelentős előrelépést jelentenek, továbbra is számos kihívás áll az ágazat előtt, és még sok tennivaló van ahhoz, hogy kiaknázzák fenntarthatósági lehetőségeiket.