A kereskedelmi hajózás egyre több szereplője látja a zöld korridorokat az egyik leghatékonyabb eszköznek a szektor fenntarthatóvá tételében. Bár az ötlet vonzó, a gyakorlati megvalósításhoz hatalmas mennyiségű és elérhető alternatív üzemanyagra lesz szükség, miközben a kikötői infrastruktúrában is komoly fejlesztések kellenek.
A zöld hajózási folyosók olyan hajózási útvonalak lesznek, amelyeken kizárólag alternatív, tiszta üzemanyaggal (például metanol-, ammónia- és hidrogénalapú üzemanyagok) működő hajók közlekednek. Az elképzelés jelentőségét jól mutatja, hogy a korridorok szerepe túlmutat a kereskedelmi hajózási szektor fenntarthatóságán: a globális ellátási lánc zöldebbé tételében is kiemelt szerepet játszhatnak.
Nem véletlenül nő az ötlet elfogadottsága a hajózási ágazaton belül, hiszen ezzel a szektor jókora lépést tehetne a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében. Ezért is izgalmas a Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping és a McKinsey közös jelentése, amely a zöld korridorok életképességét veszi szemügyre.
A kulcs az alternatív üzemanyag
Az elemzés készítői négy fő területet azonosítottak, amelyeken az elképzelés sikere állhat vagy bukhat: az alternatív üzemanyagok ellátását, a kikötői és tárolási infrastruktúrát, a hagyományos hajók korszerűsítését, valamint a piaci kereslet beindulását.
Ezek közül az elsőt tartják a leginkább kardinálisnak: a zöld korridorok megvalósításához mindenekelőtt megfelelő mennyiségű és hozzáférhető alternatív üzemanyagra lesz szükség. Ahhoz, hogy a hajók tiszta energiával közlekedjenek, jelentős kapacitásbeli hiányosságokat kell felszámolni, ez pedig komoly beruházásokat igényel – ezek pedig csak akkor fognak megvalósulni, ha gazdaságilag is életképesek.
Szintén fontos kihívás a kikötői infrastruktúra fejlesztése. Az olyan alternatív üzemanyagoknak, amilyen például az ammónia vagy hidrogén, speciálisak a tárolási követelményei. Ezért elkerülhetetlen feltérképezni a kikötők meglévő kapacitásait, az új igényeknek megfelelően korszerűsíteni ezeket, vagy, amennyiben szükséges, új infrastruktúrát építeni.
Új vizekre új hajókat
Elengedhetetlen a hajóflotta célirányos átalakítása is. A hajótulajdonosoknak pontos tervet kell készíteniük flottáik dekarbonizációs lehetőségeiről, ami az új építésű hajókat ugyanúgy érinti, mint a már meglévőket. Mindez jelentős tőkeberuházásokat igényel, és ezek esetében sem lehet zárójelbe tenni a pénzügyi megtérülést.
Ezért is vonják le azt a következtetést a felmérés készítői, hogy a „tiszta” hajózás rövid távon mindenképpen magasabb költségeit végső soron a piacnak kell megfizetnie: a szállítmányozási vállalatoknak és ügyfeleiknek kell tehát eldönteniük, hajlandóak-e prémiumot fizetni a fenntarthatóbb szállításért.