Elektromos tankerek jelenthetik az olajszállítás jövőjét?

2020. szeptember 18. 09:14 - CHIKANSPLANET

Mauritius mindannyiunknak a kék ég és még kékebb tenger, a csodálatos állatvilág szinonimája. Ebbe az idillbe rontott bele az a japán olajszállító tanker, amely egyelőre felmérhetetlen károkat okozott Mauritis élővilágában és éppen csak újraéledő turizmusában. De vajon biztonságosabbá tehető-e a tengeri olajszállítás?

Ha Mauritiusról beszélünk, mindannyiunknak elsőként azok a közhelyszerű kifejezések jutnak eszébe, mint a „turistaparadicsom”, „gyöngyszem”, „ékszerdoboz”. Rá is szolgált a sziget ezekre az eposzi jelzőkre, hiszen a csodálatos tengeri környezetben lévő szigetvilág óriásteknősökdugongok és halak otthona, a szárazföldön különleges madarak és denevérek élnek. A koronavírus járvány előtt a turisták kedvelt célpontja volt, az itt élők fontos bevételi forrását jelentette ez az iparág.

A közelmúltban azonban nem ragyogó adottságaival került be Mauritius a hírekbe, miután partjainál futott zátonyra egy panamai zászló alatt hajózó japán teherhajó. A hajó megrepedt üzemanyagtartályából közel ezer liter olaj folyt a tengerbe, a szállítmányt azonban sikerült kiszivattyúzni, mielőtt a hajótest kettétört volna. A L'Express című helyi újságban így is elfeketedett strandokról és elpusztult tengeri élőlényekről készült fotók jelentek meg. A helyiek és a világ minden tájáról érkező segítők kétségbeesett küzdelembe kezdtek a szennyezés ellen, a világsajtót is bejárták a képek, ahogy vödrökkel és emberi hajjal szálltak szembe az olajjal.

 

A szakértők azonban érthető módon pesszimisták. A Greenpeace környezetvédő szervezet szerint félő, hogy a szennyezésnek elsöprő következményei lesznek, ezernyi fajt fenyeget pusztulás veszélye, ami súlyos következményekkel járna a gazdaságra, az élelmiszerbiztonságra és az egészségre is a szigeteken.

 

Hogy a szennyezés hogyan fog bekerülni a táplálékláncba és a természeti körforgásba, egyelőre még a tudósok előtt sem ismert, azonban a napokban tapasztalt tömeges delfinpusztulást már ennek tudják be.

 

Ugyan nem ez volt a világ eddigi legnagyobb olajkatasztrófája, de ismét felhívta a figyelmet arra, hogy egyetlen ilyen baleset is hatalmas károkat okoz a környezetben, valamint a termelő és szállító, de még a felhasználó cégek reputációjában is. A katasztrófa gazdasági hatása sem elenyésző, hiszen az olaj kitermelése, szállítása, finomítása roppant energiaigényes és költséges folyamat. Ahhoz pedig, hogy az olajipari vállalatok érdekeltek legyenek biztonságosabb és környezetkímélő(bb) megoldásokat alkalmazni, gazdaságilag is érdekeltté kell őket tenni.

 

Egy japán projekt éppen arra törekszik, hogy a tengeri szállítmányozást biztonságosabbá és környezetkímélőbbé tegye.  Olyan akkumulátoros, elektromos olajszállító tankerhajót fejlesztenek, amelyet teljes mértékben megújuló forrásból származó árammal töltenének a kikötőben. A projektet „e5” névre keresztelték, ezzel öt „e” betűvel kezdődő angol szóra utalnak: „electrification” (elektromosítás), „environment” (környezet), „evolution” (evolúció), „efficiency” (hatékonyság) és „economics” (gazdaságosság). Az olajszállításban részt vevő minden szereplőnek el kell fogadnia, hogy mind az öt szempont ugyanolyan fontos, csak ezek szem előtt tartásával érhető el valódi változás ezen a területen is.

 

Legalábbis amíg a világ energiaéhségét nagyrészt a fosszilis energiahordozókból próbáljuk fedezni.

 

 

 

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://chikansplanet.blog.hu/api/trackback/id/tr3016205358

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

na4 2020.09.19. 04:48:50

Ami a filmen látszik, az CGI, és inkább csak egy lélekvesztő, mintsem egy komoly tankhajó. Nem ez a megoldás, hanem a jobban képzett legénység, a jobb technikai, tájékozódási, digitális eszközök, radarok, ML, GPS, stb. Lényegesen olcsóbbak és hatékonyabbak.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.09.19. 11:58:20

A súlyosan környezetszennyező olajat környezetkímélő elektromos tankerekkel szállítani? Tiszta röhej! A megoldás nem az elektromos meghajtású tanker, hanem az, ami már el is kezdődött, vagyis meg kell szüntetni a nehézolaj felhasználását a tankerek meghajtásánál. Persze a gyártóknak biztos jobb üzlet a környezetvédelem ürügyén lecseréltetni a világ tankerállományát. :D

Mellesleg ha az elektromos hajtású tanker fut zátonyra, akkor nem ömlik ki az olaj?

gtri 2020.09.19. 18:05:09

1.
"A hajó megrepedt üzemanyagtartályából közel ezer liter olaj folyt a tengerbe"

Nem, nem 1000 liter, hanem legalább 1000 tonna olaj ömlött a tengerbe

2.
Mauritiusi felső vezetők segítséget kértek boldog-boldogtalantól az olajszennyezés felszámolásához. A nyilatkozatok szerint "Mauritiusnak nincs meg a megfelelő technológiája" a szennyezés felszámolásához.

Erre csak egyet tudok mondani: Miféle felelőtlen kormányzat az, amelyek a világon már előfordult hatalmas hajókratasztófák után abban bíznak egy szigetországban, hogy a közelükben húzódó hajózási útvonalon soha nem lesz baj egy hajóval.
Egy centet sem költöttek arra, hogy baj esetén lépni tudjanak. Most itt van az eredmény.

3.
A japán hajó nem tanker volt, hanem ömlesztett árut szállító hajó "bulk carrier". Abból is az a méret ami olyan nagy, hogy képtelen áthaladni a szuezi vagy a panama csatornán. Több mint 200 000 tonnás hajóról van szó.
A hajó egy korallzátonyon feneklett meg. A felvételeken is világosan látszik ez.

forrás:
en.wikipedia.org/wiki/MV_Wakashio_oil_spill#/media/File:Mauritius_oil_spill_ESA22170164.jpeg

Ha a hajó kapitánya tényleg olyan közel hajózott a parthoz, akkor remélem olyan büntetést kap, hogy egy életre megemlegesse. Szar embert tettek egy komoly pozícióba. Tisztára mint nálunk a Hableány balesete:

Az első jelentések szerint ugyanis születésnapot ünnepeltek a hajón és wi-fi hálózatot kerestek, amiatt mentek nagyon közel a parthoz. Amikor jelzéseket küldtek nekik, hogy veszélyes útvonalon haladnak, akkor szartak válaszolni.A vizsgálat még nem zárult le, de ha ez igaz, akkor égbekiáltó hülye gazemberek voltak azon a hajón. Remélem a nagy hajóknál is eljön valamikor az önvezetés kora, mert nem akarom hogy hülye gazemberek nagy értékű és komoly károkozásra alkalmas szerkezeteket irányítsanak.
Erre semmilyen elektromos meghajtás nem jelent megoldást. A hülyék mindig hatalmas károkat tudnak okozni.
Még ideírom a kapitány nevét: Sunil Kumar Nandeshwar, 58 éves, indiai nemzetiségű

Ha igazak az első jelentések akkor egy igazi szar alak. Meg persze az egész legénység.
Ha nem igazak az első kjelentések, akkor ezt a kijelentésemet visszavonom.
A vizsgálat még nem zárult le, tehát lehet más lesz a végső megállapítás.

Egyelőre ezt lehet olvasni a wikipedián:

forrás:

en.wikipedia.org/wiki/MV_Wakashio_oil_spill

"According to investigators who conducted interviews with crew members, the crew had been celebrating the birthday of a sailor on board the ship at the time of the grounding, had sailed near shore for a wi-fi signal.[16] However, local police denied reports that the ship had sailed close to land seeking a Wi-Fi signal, saying that looking for a phone signal would not have required sailing so close to land.[17] The ship then failed to respond to warnings of the errant course.[16][18] The ship's captain, Capt. Sunil Kumar Nandeshwar, 58, an Indian national, and deputy captain outsourced by HK shipmanagement company Anglo Eastern were arrested on 18 August on suspicion of negligence in operating the vessel.[19][20][17]"

Tangooo 2020.09.22. 12:53:10

Az az ezer liter helyesen ezer TONNA! El kellene már olvasni a cikket, ami alapján blogol valaki!

Hungry horse 2020.09.22. 19:26:20

Ismét egy tárgyi és fogalmi tévedésekkel teli poszt.
Elképesztő tudatlanságot és múszaki analfabétizmust árul el az itt népszerűsített agyrém.
Majd csikán egyik alacsonypénzen tornásztatott fiatal energetikus mérnöke talán hajlandó lesz kiszámolni, hogy mennyi elektromos energia szükséges egy ilyen hajó heteken át mozgásban tartásához, majd utána leírja ennek a méregzőld bolondnak, hogy ehhez milyen fedélzeti atomerőmű, vagy hány hektárnyi napelem lenne szükséges - az örökös napsütésen túl.

Elektromos teher- és tankerhajók akkor sem lesznek a tengereken, amikor csikán unokája is nyögdíjas lesz.
Már ha az ilyen csikán féle méregzöldek áldásos tevékenységének köszönhetően még lesz nyögdíj és tengerhajózás.

Mooozes 2020.09.23. 11:05:38

Elektromos tankerekkel olajat szállítani? Az elektromos teherhajó működhet, de arra pénzt áldozni, hogy egy olyan iparág termékét szállítsák, ami dübörög a szétesés felé? Pénzügyi nonszensz. Aki ma olajiparba, szénbe, belső égésű motorokba fektet pénzt, az inkább a képzésére költsön, mert gőze nincs merre halad a világ.