Az elmúlt években egyre nagyobb népszerűségnek örvend az Amerikából induló Black Friday, amely keretében a kereskedők hatalmas akciókkal várják a vásárlókat. Az év egyik legnagyobb forgalommal járó napját a tömegnyomor, a hosszú, akár napokon át tartó sorban állás, és gyakran a kiugróan magas költekezés jellemzi. Az ünnepi szezont felforgató ünnep már javában begyűrűzött hozzánk is és lassan felváltja a karácsonyi vásárlásokat is.
Úgy tartják, hogy a Fekete péntek kifejezés eredetileg 1966-ból ered, azt jelezve, hogy a kereskedési szezon megkezdésével a kereskedők bevétele ilyenkor fordul pirosból feketébe, azaz nyereségesbe. A kifejezés ugyan több mint fél évszázados, a használata a köztudatban néhány évtizede vált általánossá. A Black Friday alapvetően minden évben az Egyesült Államokban ünnepelt hálaadást követő péntekre esik – ez idén november 29. Ilyenkor a nagy áruházláncokban, illetve ma már egyre gyakrabban a kisebb üzletekben is elszabadul az őrület, és az emberek hajlamosak szabadságot kivenni annak érdekében, hogy elsőként megszerezhessék a leértékelt termékeket, szinte bármi áron. Csak tavaly összesen több mint 150 millió amerikai fogyasztó vásárolt ebben az időszakban, az online vásárlások összege pedig meghaladta a 6.2 milliárd dollárt is.
Az ünnep az elmúlt években jócskán átalakult, hiszen az akciók már nem csak a hálaadást követő péntekekre korlátozódnak, hanem a hivatalos dátum előtt és után is hetekkel elhúzódhatnak. Magyarországon is ez a trend figyelhető meg, a Black Friday akciók az üzletekben, weboldalakon már egy héttel ezelőtt elkezdődtek és még javában tartanak. A kérdés valójában csak az, hogy a tudatosság jegyében az árérzékenyebb vásárlók valóban jó ajánlatokat foghatnak-e ki vagy ezek az akciók csak a felesleges vásárlásra ösztönöznek, amelynek következtében olyan termékeket veszünk, amelyeket csak azért vettünk meg, mert akciósak.
Idén a GKI Digital és a Bónusz Brigád készített egy előzetes felmérést novemberben, amely arra kereste a választ, hogy mennyire várják az emberek ezt az alkalmat, illetve, hogy mennyire számítanak arra, hogy jutányos áron juthatnak majd a kiszemelt termékekhez. A több mint 450 válaszadó fele jó kezdeményezésnek tartja a Black Friday-t, és legalább ugyanennyien korábban már vásároltak az akciós napok keretében. A válaszadók közel fele pedig ezek alapján úgy tervezte, hogy idén is figyelemmel kíséri majd az akciókat és vásárlást is tervezett. Itthon elsősorban az online térben bontakozott ki igazán a jelenség: az előzetes informálódás, illetve a vásárlások jó része is online zajlik. Hazánkban az egyik legnagyobb elektronikai szaküzlet felmérése alapján az elektronikai eszközök (okostelefon, notebook, fényképezőgép), valamint a konyhai nagygépek a legkapósabbak.
Ebben az időszakban, amikor minden akció, és minden kereskedő a költekezést próbálja támogatni, különösen fontos, hogy tudatosan viselkedjünk. Az akciós termékek árcédulái ugyanis könnyen elhitethetik velünk, hogy szükségünk van az eredetileg nem tervezett termékre. Segítség lehet a vásárlások idején, ha előre megtervezzük a kiadásainkat, és előzetesen listát készítünk és sorba vesszük, hogy mire is van szükségünk pontosan. Ha például a Black Friday nyújtotta akciókat használnánk ki például a karácsonyi ajándékok beszerzésére, térképezzük fel előre az üzletek kínálatait és igyekezzünk elkerülni az impulzusvásárlásokat. A tudatosság jegyében egyébként a Black Friday ellenzői körében számos, a fenntarthatóságot és a fogyasztói tudatosságot népszerűsítő kezdeményezést is találhatunk, ezekről egy korábbi bejegyzésünkben számoltunk be, itt.
Amennyiben tetszett a bejegyzésünk, kövess minket a Facebookon!