Palackozott víz – hamis ábrándok és a nagy marketing trükk

2018. november 09. 13:37 - CHIKANSPLANET

shutterstock_511181866.jpgMúlt heti bejegyzésünkből már kiderült, hogy a mikroműanyagok több forrásból, így a műanyag palackokból lehúzott kortyok nyomán is a szervezetünkbe juthatnak. Ezen a héten sem távolodunk el túlságosan a témától, mivel a palackozott vizekről lesz szó: mi áll a folyamatosan növekvő fogyasztás hátterében, miért költjük a csapvíz árának sokszorosát a boltok polcain sorakozó termékekre? John Jewell újságíró pár évvel ezelőtt az évszázad marketingtrükkjének nevezte azt, ami miatt a több tonnányi műanyag hulladékot termelő iparág felfutott.


Kevés olyan élelmiszer van ma Magyarországon, amelynek az egy főre eső fogyasztása évről évre olyan nagymértékben növekszik, mint a palackozott természetes ásványvízé – állapítja meg honlapján a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség. A magyarok lassan kezdtek el rászokni a palackozott víz fogyasztására, a kilencvenes évek elején az egy főre eső évi fogyasztás 3 liter/fő körül mozgott. A fogyasztás 1993-ban kezdett el lendületesen felfelé ívelni, innentől kezdve évente 20-30%-kal nőtt, és 2017-ben elérte az évi, fejenkénti 125 litert. Ezzel az eredménnyel az Európai Unió első négy országa között vagyunk – a szóda hazája igazi ásványvízfogyasztó nemzetté nőtte ki magát. Az eladás napjainkban is dinamikusan nő: a Nielsen felmérése szerint 2018 április végéig Magyarországon 332 millió liter ásványvizet, azaz 222 millió palackot adtak el 208,5 milliárd forint értékben. Az üzletág nemzetközi szinten is virágzik: a kétezres évek elején még mindössze 20-30 milliárd dollár volt a vízpalackozásban, egy előrejelzés szerint ez 2020-ra körülbelül 280 milliárdra fog ugrani.

Sok pénzt költünk tehát vízre, hiszen a palackozott ásványvíz ára 50 forintnál kezdődik, és ebből általában nem csak egyet veszünk. Igazán nem tűnik ez sok pénznek, de érdemes perspektívába helyezni a kérdést: a számot az ivóvíz árával összehasonlítva, akár könnyen félre is nyelhetünk. A csapvíz literjének ára ugyanis Budapesten körülbelül 0,22 forint körül alakul, de még a csatornadíjjal kiegészülve is legrosszabb esetben 0,5 forintról van szó.

De mi van a palackban?

Azt gondoljuk, hogy a palackban mégiscsak valami több lehet, mint ami a csapból folyik. Mi tehát az ásványvíz? Ásványvíznek nevezhetünk minden olyan terméket, amelynek összetételében az összes oldott ásványianyag-tartalom eléri a legalább 500 mg/l-es értéket. Valójában azonban a meghatározott érték, sőt 50 mg/l ásványi anyag tartalom alatti értéknél is használhatják az elnevezést, ilyenkor annyi a megkötés, hogy a „csekély ásványianyag-tartalmú" és a „nagyon csekély ásványianyag-tartalmú" feliratot kötelező feltüntetni a csomagoláson. Emellett pedig még jelen vannak a palettán azok a termékek is, amelyek valójában a csapvíz palackozott verziói.

Ami pedig általában a magyarországi csapokból folyik, abban körülbelül 300-500 mg/l között találhatók meg az emberi szervezet számára fontos anyagok, a kálciumtól a magnéziumig. Az az érdekes helyzet áll tehát elő, hogy sokszor az ugyanolyan ásványianyag-tartalommal bíró vizekkel kapcsolatban két, homlokegyenest eltérő módon viselkedünk: az egyikért pénzt adunk a boltban, a másikat pedig fogyasztás helyett gyakran a lefolyóba engedjük. Pedig az adatok szerint hazánkban a legtöbb helyen az ivóvízminőség megfelelősége 95 százalék feletti. A vezetékes ivóvíz minőségi követelményeit európai uniós irányelven alapuló kormányrendelet szabályozza, és alapvető elvárás, hogy az mentes legyen a kórokozóktól, valamint az egészséget károsító kémiai és fizikai anyagoktól. Talán nincs is még egy annyira ellenőrzött élelmiszer a piacon, mint a csapvíz. A palackozott víz és a csapvíz összehasonlításakor természetesen muszáj megemlíteni, hogy a csapvíz fizikai korlátok miatt leginkább az otthoni vízfogyasztást tudja kiszolgálni, míg a palackozott víz bárhol rendelkezésünkre állhat.

Mi tehát a nagy trükk?

A feljegyzések szerint az első palackozott vizet 1767-ben adták el egy bostoni gyógyfürdőben – írja A palackozott forrásvizek természetes története című könyvében Francis H. Chapelle. Az igazi üzlet azonban a 19. században kezdődött, amikor az üvegkészítési technológia lehetővé tette a tömeggyártást, ennek köszönhetően 1856-ra már 7 millió üveg ásványvizet adtak el évente. Akkoriban kétféle fogyasztóra számíthattak a palackozók: a gazdagokra és a városlakókra. A gazdagok a különböző fürdőkbe tett kiruccanásaikból tértek haza néhány palack ásványvízzel, hogy tovább élvezhessék annak gyógyító erejét. A városban élők számára pedig ekkor még ez volt a legbiztonságosabb folyadék-beviteli opció. Ám az 1920-as évekre a legtöbb USA-beli városban elérhető lett az ingyenes, szűrt, klórozott víz – ami egyébként igen jót tett a köz egészségének.

Mindennek ellenére a palackozott víz történetében ezután, az 1960-70-es években jött csak az igazi fordulópont: megjelent a PET-palack, amely tovább egyszerűsítette és költséghatékonyabbá tette a kis palackok tömegek számára történő előállítását, de ekkor indult a Perrier nevű francia gyár nagy léptékű, 5 millió dolláros marketingkampánya is, amelyben a palackozott víz tisztaságát, frissességét hangsúlyozták. Hamarosan pedig a márkák bővítették stratégiájukat, például sporteseményeken is megjelentek a palackokkal. De a cél és a háttérben meghúzódó asszociáció mindenhol egy volt: a palackozott víz fiatalságot, egészséget és a betegségektől való megszabadulást ígéri. A bevezetőben említett marketing trükk pedig azt takarja, hogy számos kampány a palackozott vizet a cukros üdítők egészséges és ajánlott alternatívájaként prezentálta, miközben a palackozott víz valójában a csapvíz alternatívája – legalább tízszeres áron. Az ásványvíz iparban igen találékonyan használják az egészséges életmód holdkörét a fogyasztás növelés érdekében.

Apró szépséghiba és a jövő

Nem szabad elfelejtünk, hogy miközben az ásványvizek marketingkampányai hosszantartó egészséget kínálnak, a palackozottvíz-ipar évente körülbelül 50 millió hordó olajat használ fel, a végtermékek által tartalmazott vízmennyiségnél több vízre van szüksége az előállítás során, illetve a PET-palackok gyártása révén több tízmillió tonna széndioxid-kibocsátásáért felelős – nem is beszélve a műanyaghulladékok problémájáról. Persze az ásványvíz ipar élenjáró szereplői is egyre inkább integrálják stratégiájukba a fenntarthatósági szempontokat, jelentős a fejlődés ezen a téren. Eközben a döntéshozók már dolgoznak rajta, hogy a közművek, így a csapvíz iránt is növekedjen a fogyasztói bizalom: október 23-án az Európai Parlament elfogadta az ivóvíz minőségének és hozzáférhetőségének javítását célzó szabályokat. A tervek célja, hogy erősítsék a fogyasztói bizalmat a vízszolgáltatási hálózatban, terjesszék a csapvíz fogyasztását és csökkentsék a műanyagszemetet – a 2018-ban elfogadott műanyag-stratégia fontos eleme ugyanis, hogy 17%-kal csökkenjen a palackozott vizek fogyasztása. Igyunk erre – egy pohár csapvizet!

 

Amennyiben tetszett a bejegyzésünk, kövess minket a Facebookon!

 

 

70 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://chikansplanet.blog.hu/api/trackback/id/tr8814362055

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Medgar 2018.11.10. 10:41:23

Ajjaj főoldal... Mindjárt jönnek a de nálam ihatatlan a csapvíz kommentek...

clemens 2018.11.10. 10:58:23

Ezt kellene először betiltani, nem műanyag fülpiszkálót!
De mit várjunk egy EU bizoccságtól?

Viszlát és kösz a halakat 2018.11.10. 11:12:21

"A fogyasztás 1993-ban kezdett el lendületesen felfelé ívelni, innentől kezdve évente 20-30%-kal nőtt, és 2017-ben elérte az évi, fejenkénti 125 litert"

Részemről ennek az a szimpla oka, hogy szeretem a buborékos vizet és amikor olcsóbb 2liter víz jóminőségű buborékkal mint 2 szódáspatron (aminél 10ből 1-2 döglött és ami jó attól is kevésbé lesz bubis a víz) akkor a bubisvizet fogom venni nem a szódapatront.

2018.11.10. 11:30:38

@Medgar:

Igazad is van.

Itt, Székesfehérváron a kórházban a közel 3000 dolgozóból szinte SENKI nem issza a csapvizet, mert büdös, és ráadásul nem tudja biztosítani a Legionella terjedését megakadályozó minimum 50 C-fokos hőmérsékletet, illetve a nyári hónapokban gyakran eléri a 21 C-fokot is, ami már határeset arra nézve, hogy tömegesen szaporodjon e baktérium törzs.

Szóval így van!
Nálunk nem isznak csapvizet!

Medgar 2018.11.10. 12:17:50

@Látens Inszinuáció:kezdődik... Az, hogy az adott ingatlan hmv rendszere mennyire szar nem általános vízminőségi probléma. Mondjuk tényleg gáz, hogy pont egy kórházról van szó.

Medgar 2018.11.10. 12:18:50

@Viszlát és kösz a halakat: Rámutattál az alapvető problémára.

gauchos 2018.11.10. 12:35:07

@Látens Inszinuáció: Remélem nem orvosként dolgozol a kórházban ennyi ésszel. A LEGIONELLA ÍVÓVÍZZEL NEM, csak inhalálással FERTŐZ, ha az apró cseppeket belélegezzük!

Anyád a baráthal 2018.11.10. 12:41:50

@Medgar: Nagykörüben te sem innád meg a csapvizet.

d.j 2018.11.10. 12:43:44

@Medgar: Próbálod elkenni a problémát. Nálunk nem csak egy házban rossz a víz, egészen pontosan büdös, hanem az egész városban. Nagyon gyakran, szó szerint sár folyik a csapokból. Se meginni se mosogatni se fürdeni nem lehet benne. A vízművek szerint minden ok, mert szerintük csőtörés volt. Minden héten a város különböző területein. Hát persze. Ha kívánod küldök neked a vízről képeket. Okádék szar, és csatornaszagú. Igya aki szerint ez jó víz. Én biztosan nem, meg még 10 ezer ember sem. Mindez egy Bp melletti településen.

tamask 2018.11.10. 13:02:05

Magyarországon jártam olyan településen, ahol sárga és büdös volt a víz. A vízmű szerint csak elképzelt probléma volt és semmi baja nem volt a víznek. Attól, hogy a vízművet rendben hagyja el a víz, a háztartásokban egyáltalán nem kizárt, hogy nincs rendben érzékszervileg a víz.

Szerencsére a magyarországi lakhelyemen rendben volt a víz, gyerekkoromban szódásszifonban csináltuk a bubis vizet, de aztán lassan az összes szifonunk megadta magát, ezért a 2000-es évek elején az én családomat is elkapta az olcsó palackozott ásványvíz ivásának hóbortja. Ittuk kb. 10 évig a palackozott ásványvizeket, aztán leszoktunk róla, mert utánaszámoltunk, hogy mennyi pénzt költünk erre évente. Én szerencsés helyzetben voltam, mert a lakótelepen, ahol felnőttem, tiszta és finom volt a víz.

A legnagyobb probléma, hogy a magyar prolik megisszák a palackozott vizet, majd visszacsavarják a kupakot és így levegővel telt palackot dobnak a szemetesbe. A szemétdíjat meg köbméterben fizettük társasházban, így hamar megteltek a kukák. Aztán pampognak, hogy magas a közös költség. De ahhoz nincs eszük, hogy összepréseljék a palackokat.
A 10 emeletes házban meg ledobják így kupakolva a palackokat, azok keresztbe állnak és eldugítják az aknát. Ugyanígy egyben ledobják a falusról városba került parasztok (egyetemisták) a pizzásdobozokat is. Mert faluról városba költözve alapvető dolgokkal nincsenek tisztában.

Itt Ázsiában sokkal inkább fogyasztói társadalom van, mint Magyarországon, de palackozott vizet azt nem nagyon vesz senki, mert mindenhol van szűrt és forralt vizet adó automata. Viszont műanyag poharakban veszik a cukoros teákat, tejes teákat literszámra. A magyar (meg a többi kelet-európai) társadalom világviszonylatban igencsak környezetbarát.

tamask 2018.11.10. 13:04:48

@gauchos: az ugye világos, hogy a tusolóban is ugyanaz a langymeleg víz folyik, mint a csapból?
Tehát ha megnyitod a zuhanyt és legionellás a víz, akkor kapod az arcodba a permetet.

encir 2018.11.10. 13:17:28

Ezt nagyjából minden normális ember tudja - mégis bedőlnek a marketingtrükknek. A legjobban akkor nevettem, amikor egyszer az ABC-ben Szentkirályi-víz sprayt árultak (olyan volt, mint egy átlagos dezodor) 1000 forintért. Hogy kellemesen hűsít :) :)

tamask 2018.11.10. 13:21:21

@d.j: na a városi vízvezetékek állapotáról van egy sztroim, volt rálátásom egy esetre. A 2000-es években volt Miskolcon egy vízzel terjedő brutál fertőzés. Én ismertem azt a vadparaszt félcickány, földmunkákat végző maffiavállalkozót, aki az állattartó telepek rendezésére és állati tetemek tologatására használt disznószaros, dögös, mocskos munkagépeit használta egy vízvezetéktörés javításánál. Szerintem máig nem jöttek rá, hogy ő volt az oka a több ezer embert megbetegítő fertőzésnek. Ő csak röhögött a markába.

A vízműveket lehet, hogy tisztán hagyja el a víz, de a városi vízvezetékek állapota kérdéses.

gauchos 2018.11.10. 13:46:10

@tamask: Természetesen. Ezért írtam, hogy csak a vízpermetet belélegezve veszélyes. Ivással, folyékony halmazállapotban elfogyasztva nem betegít meg. Itt ivóvízről van szó a cikkben, nem zuhanyzásról, még ha fizikailag ugyanaz is a kettő.

Ketrec_rázza_a_majmot 2018.11.10. 14:56:42

Renfkívül szívesen küldök az írónak, vagy bárki másnak a mi hypo szagú ÉS ÍZŰ vizünkből. Persze ez csak pár éve van így, mert előtte poshadt, büdös volt. Meg kicsit vasas, mert bár befizettük a társuláskor, de ellopták a vastalanító árát. Jut is eszembe, a társulásunkat meg einstandolták.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2018.11.10. 15:44:42

Szódavíz? Persze kissé macerás hetente 8-10 2l-es szodát cserélni, de legalább nem termelek műanyagszemetet. Egyszer kiszámolom, hogy egy év alatt hány kiló pet palackos műanyag szeméttől kímélem meg ezáltal a természetet.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2018.11.10. 15:54:38

"Múlt heti bejegyzésünkből már kiderült, hogy a mikroműanyagok több forrásból, így a műanyag palackokból lehúzott kortyok nyomán is a szervezetünkbe"

Vitatott.

ze11 2018.11.10. 16:43:17

@Ketrec_rázza_a_majmot: Oldott klór, pár perc állás elég, hogy távozzon, de felkavarva gyorsítható a folyamat.
Vélhetően közel vagytok a vízműhöz, és azért jelentősebb az oldott klór mennyisége nálatok, annak ugyanis a legtávolabbi kifolyónál is el kell érnie egy meghatározott minimumot - ezt meg úgy lehet megoldani, hogy az elején jóval több van benne.

2018.11.10. 16:55:13

@gauchos:

Figyelj csak!

Idézet egy Módszertani útmutatóból, amely a Legionella kockázatbecslésről szól, és amelyet törvény ír elő!

"A
Legionella baktériumok természetes vizekben és nedves környezetben kis számban bárhol megtalálhatóak, azonban az emberi civilizáció kialakított olyan környezeti közegeket, amelyek különösen kedveznek elszaporodásuknak. Növekedésüket a 20-­50°C
-­os vízhőmérséklet segíti elő. 20°C alatt jellemzően nem szaporodnak, de nyugvó fázisban túlélnek, és amikor a víz hőmérséklete eléri a megfelelő szintet, újra szaporodni kezdenek. A Legionella baktériumok 60°C felett elpusztulnak.
Szaporodásukhoz különböző tápanyagokat is igényelnek,
amelyeket a vízrendszerekben megtalálható organizmusok (algák, amőbák, és egyéb baktériumok), a víz alkotói, a vezetékrendszerben kiülepedő
anyagok, vagy korróziós termékek biztosítanak számukra. A biofilm a felületnövelő lerakódásokkal
(üledék, iszap, vízkő és rozsda) együtt a Legionella
baktériumok megtapadásához és nagyobb ellenálló képességéhez is hozzájárul."

Örülök, hogy segíthettem!

élhetetlen 2018.11.10. 17:50:34

Összetettebb dolog ez. Ahol nem iható, érthető, miért veszik. Aki rákattant a bubisra, azért veszi. Én az ízéért. Ahol tizennégy éves koromig éltem a Dunántúlon, egyszerűen isteni volt az artézi víz. Most is az, csak nem élek ott. (Nem vicc, egy családi ügy miatt lejött két pesti család velem, a sógornőm ott cirkulált a hűtött üdítőkkel, én mondtam, hogy kóstolják meg a csapvizet. Attól kezdve kancsószám fogyott.). 15 évig volt nyaralóm Balatonfüreden (Arácson), ott szintén finom víz volt, nem vettem palackozottat. Kenese necces, frissen kiengedve iható, de ha éjszakára odakészítek egy adagot, az már nem az igazi, ott már veszek, ha sikerül beszereznem a kedvenc márkámat. Ha nem, akkor csapvíz. Itt Budán semmi probléma a vízminőséggel, de nem jó ízű, keményebb. Üdítőt soha, de veszem az olasz forrásvizet, ráadásul bubi mentesen, és szobahőmérsékleten iszom. De jó az íze. Jólesik meghúzni az üveget, és amíg hozzájutok, és telik rá, addig az ízéért veszem.

ételizésítő 2018.11.10. 17:50:52

@clemens:
Mármint azt, hogy minden hülye blogolhasson mindenféle baromságokat?

Egyetértek, tényleg be kellene.

ételizésítő 2018.11.10. 17:56:58

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK:
A szóda nem műanyag palackban van?

@Ketrec_rázza_a_majmot:
Mivel a vizet klórral fertőtlenítik, ez nem meglepő.

Ha hagyod állni pár percig, iható lesz.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.11.10. 18:49:52

"miért költjük a csapvíz árának sokszorosát a boltok polcain sorakozó termékekre?"

Mondjuk azért, mert pl. nálunk a csapvíz ihatatlan. Hiába van szűrő rögtön a házba bejövő csövön, az csak az igen apró szennyeződéseket tudja felfogni: megakadályozza pl. azt, hogy a csapokba vagy a WC-tartály szelepébe kerülve csöpögést, szivárgást okozzanak. Ám a víz vastartalmát nem szünteti meg, amitől iszonyú íze van.

@Medgar:

"miért költjük a csapvíz árának sokszorosát a boltok polcain sorakozó termékekre?"

Lásd fent.

kuvik58 2018.11.10. 20:21:56

60 éves vagyok és már vagy 40 éve buborékos vizet iszom. Kamaszkoromban Miskolcon nagyon jó ízű és elég hideg volt a csapvíz is, de miután megkóstoltam a szódát ( magunknak csináltuk szifonban ) már csak akkor ittam csapvizet, ha nem volt készen szóda. Később viszont annyira megemelték a csapvízben a klór mennyiségét, hogy abból már a szóda sem volt olyan jó ízű, ráadásul nagyon hamar elfogyott a szifonból, ezért naponta többször kellett csinálni, ami elég uncsi volt. Miután bejöttek az ásványvizek, kipróbáltam többfélét és mivel ízlettek, hamar átálltam ezekre. Nyáron naponta kb. 2 flakonnal iszom, télen 2 nap alatt fogy el kb. 1 flakon, de nem sajnálom rá a pénzt, mert nem kell a szifonnal babrálni, csak benyúlok a hűtőbe és ott van a hideg innivaló.
Mondjuk a mentes vizet fogyasztókat csak ott értem meg, ahol a csapvíz ihatatlan, mert mifelénk a csapvíz és a mentes ásványvíz kb. ugyanaz.

TanNé · http://erkolcstan.blog.hu/ 2018.11.10. 21:12:39

@Medgar:
Jómagam már nagyon régen nem szerettem a műanyag palackos vizeket. Előtte az üveg vizekkel nem voltak gondjaim. Víztisztítós kancsókat használtunk már vagy 10 éve, de vettünk mellette palackos vizeket is minimális mennyiségben. Három éve kezdtem megunni a kancsós víztisztítást, ami kávéhoz és teához jó volt, de simán inni nem annyira. Vettem egy asztal alá szerelhető négylépcsős víztisztítót. Nem is volt nagyon drága. Akkor kb 24 eFt, ami mára már csak 20 eFt. Évenként elegendő nekünk benne cserélni a tisztító patronokat, ami úgy kb 5-6 ezer forint. Bevált. A 11 éves kislányunk jobban szereti mindenfajta víznél. Másnak is javaslom próbálja ki. Már vannak az általam vettnél korszerűbben is és egyszerűbben szerelhetőek és szűrő-patron cserélősek.

TanNé · http://erkolcstan.blog.hu/ 2018.11.10. 21:23:17

Nem reklám, csak egy példa. Bárki rákereshet a googléban és nagyon sok hasonló netes cég van, kedvező árakon. Remélem valakiknek megoldódik a problémájuk. Persze ez sem jó mindenkinek:

Ásványi anyagot megtartó víztisztítók:
www.vitalnet.hu/viztisztitok/asvanyi-anyagot-megtarto-viztisztitok-88

élhetetlen 2018.11.11. 00:46:46

@TanNé: Mindenki abban hisz, amit jónak lát. Nekem csak két dolog volt meghatározó. Az egyik, mikor bojler tisztítást rendeltem, és az mondta a mester, hogy jobb, ha kimegyek, és nem látom, mi van a bojler alján, a másik, hogy egy angol tanfolyamon egy cikket fordíttattak velünk arról, hogy mi van a házi vízszűrők szűrőjében. Azóta úgy vagyok, hogy az van, amit kapok, de nem gyűjtöm egy éven keresztül azt az akármit, amin aztán átfolyatom a vizet.

maxvaI baIcán bircaman · http://bircahang.org 2018.11.11. 06:22:11

Nálunk Szófiában segg szaga van a víznek, de én azt szeretem.

Bafana 2018.11.11. 07:48:58

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: remélem, tényleg a természetet kíméled meg, és a megfelelő hulladékkezelőbe rakod az üres palackot. Amit aztán ledarálnak és készítenek belőle új palackokat. Vagyis nem kell egy deka műanyagszemetet sem termelned.

Nancsibacsi 2018.11.11. 07:54:31

Cégemnél a vezetők vettek egy szódagépet a konyhába - azóta kb senki se iszik ásványvizet. Lehet belőle hideg bubis, hideg sima, és forró vizet kapni - ez kb mindenki igényeit kielégíti.
Persze van benne egy víztisztító is - a vak apácák megtévesztésére (lényeg a bubi).

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.11.11. 08:36:48

@Nancsibacsi:

Nem biztos, hogy így olcsóbban jön ki a víz, főleg ha a szódagép árát, amortizációját is figyelembe vesszük. A CO2 patronok kva drágák, főleg annak fényében, hogy Magyarországon különösen sok olcsón kitermelhető CO2 lelőhely van. Az áruk szándékosan úgy van belőve, hogy a vevő ne járjon jól.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.11.11. 08:42:05

@ételizésítő:

"A szóda nem műanyag palackban van?"

Azok vastag falú palackok, sokszor újra felhasználhatók. Nem így a sima PET-palackok.

Amúgy az újrafelhasználható palackok sem feltétlenül jó megoldás. Én már többször tapasztaltam, hogy a kimosás után nem öblítették ki őket elég alaposan és vegyszerízű és -szagú volt a beléjük töltött innivaló.

Bafana 2018.11.11. 10:09:28

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Az újrafelhasználható palack a létező legrosszabb megoldás. Azért is álltak le vele. Abba ugyanis belekerülhet a fékolajtól a vizeletmintáig minden. A kimosása - ha sikerül egyáltalán tökéletesen kimosni (nem sikerül) - a vegyszerek és a felhasznált víz miatt költséges és pazarló. Ezért van a bedarálás és az újra formaöntés.

Az igazi Trebics 2018.11.11. 10:45:16

"a végtermékek által tartalmazott vízmennyiségnél több vízre van szüksége az előállítás során"

Azért itt felröhögtem, az lenne csoda, ha fordítva lenne.

Mondjuk ez is tetszett:
"szinte SENKI nem issza a csapvizet, mert büdös, és ráadásul nem tudja biztosítani a Legionella terjedését megakadályozó minimum 50 C-fokos hőmérsékletet"

Kis válogatósak, ha minimum 50 C fokos lenne a csapvíz, akkor meg az lenne a bajotok, hogy éget :)

Egyébként a ma már csak akciósan 60-70 Ft-os ásványvíz-árak mellett jó alternatíva lehet az akár házhoz is szállító szódás, 50 Ft-ért töltenek egy 1,35-ös üveget.

Ketrec_rázza_a_majmot 2018.11.11. 11:49:06

@ze11: Igazán nem köt le a magyarázat, NE LEGYEN és kész. Amíg Pesten laktam volt hypo nélküli "ivóvíz". Pár éve itt nem messze fodrászatot akartak nyitni. Be kellett adni vizsgálatra vizet, az jött vissza, hogy ez max locsolásra való.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2018.11.11. 12:35:20

@Bafana: Nem igen használok pet palackot. Ahogy írtam szódavizet használok, amit a helyi szódásnál cserélek minden héten (nyáron heti kétszer).

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2018.11.11. 12:42:22

@ételizésítő: Igen ,de nem dobom ki, hanem hetente cserélem. Tudom, hogy sokak számára ez ma már felfoghatatlan.( Régen volt olyan is hogy üvegvisszaváltó. MA már üveg se nagyon van. Helyette darálgatják a petet.)

ze11 2018.11.11. 19:12:39

@Ketrec_rázza_a_majmot: Ez nem opció - ahhoz, hogy a cső "végénél" lakó fogyasztónál is megfeleljen az ivóvíz a szabványoknak, erre van szükség. Egyébként sok esetben egy jó perlátor is csodákat tud tenni azzal, hogy levegőzteti kiengedéskor a vizet.

ze11 2018.11.11. 19:14:32

@TanNé: És a cseélr tisztítópatront ugye veszélyes hulladékként kezeli mindenki? mert ha tényleg annyi káros anyagot szűr ki a vízből, akkor az élővizeknek még csak a közelébe sem szabad kerülnie használat után, hiszen visszaoldódik az összes szennyeződés, és kezdődik minden előről...

Bafana 2018.11.11. 19:15:04

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: Ha cseréled, akkor igazi környezetszennyező vagy. Lásd fentebb a hsz.-at. Vagy a saját egészségedre nem gondolsz, mert ha állati vagy növényi eredetű zsiradékot tettek bele korábban abba az üvegbe, azt semmi nem mossa ki.

Viszlát és kösz a halakat 2018.11.11. 19:31:23

@Látens Inszinuáció: Ez mind szép és jó, de továbbra se terjed a legionella IVÁSSAL, azt meg kötve hiszem, hogy felétek palackozott vízzel ZUHANYOZNAK a kórházban a 3ezren.

Viszlát és kösz a halakat 2018.11.11. 19:36:27

@Az igazi Trebics: "Egyébként a ma már csak akciósan 60-70 Ft-os ásványvíz-árak mellett"

A tecsóban szokott lenni fröccsvíz nevű 2,5 literes cucc baromijó buborákkal 65Ft körül van egy palack akciómentesen. ebből szoktam bevásárolni.

Ketrec_rázza_a_majmot 2018.11.12. 06:43:54

@ételizésítő: Klórral fertőtlenítették. Kb Bem apó idején. Mellesleg a zördög a részletekben van, ugyanis rohadtul nem mindegy, MENNYI az a klór. És hát nálunk nem sajnálják.

Ketrec_rázza_a_majmot 2018.11.12. 06:48:08

@ze11: Ózon? Esetleg? Aztán meg van kutam, itt sok másnak is, az nem hypós. Nem pang ezer évig csövekben, nem kell neki hypo. De akkor mi a fene a cirka 1.000 Ft/m3 ????

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2018.11.12. 12:06:02

@Bafana: ?? Ez egy teljesen szabályozott üzletág. Én nem vagyok környezetszennyező, mert amiben a szódám van az újra felhasználásba kerül a következő héten is, és nem a szemétben landol, vagyis nem kell újrafeldolgozni.Ez a legkörnyezetbarátabb formája a víz fogyasztásának.

"mert ha állati vagy növényi eredetű zsiradékot tettek bele korábban abba az üvegbe"

Mi a rákért tettek volna a szabványos megvásárolt szódás üvegbe zsiradékot??

poppeszku 2018.11.12. 18:32:51

@kuvik58: Én a szénsavas Mizsére szoktam rá,hűtőből még télen is.

Viszlát és kösz a halakat 2018.11.12. 19:25:45

@Ketrec_rázza_a_majmot: igyad csak a saját kutad nemklóros vizét, ugy fejlődik az immunrendszer ha kapja a terhelést :)

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2018.11.12. 20:10:48

@Viszlát és kösz a halakat: Kb. zéró az esélye, hogy a fúrt kút vizétől fertőzést kapj.

Viszlát és kösz a halakat 2018.11.12. 22:45:16

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: Amiről nem tudsz az nem fáj és ami nem öl meg az erősebbé tesz.

Ketrec_rázza_a_majmot 2018.11.13. 03:05:53

@Viszlát és kösz a halakat: OK. Te meg a fincsi és egészséges hypot. ;-)

Viszlát és kösz a halakat 2018.11.13. 08:13:58

@Ketrec_rázza_a_majmot: Nem szokásom hypot inni. Ha a csapvízben levő minimális oldott klórra gondoltál, azt meg bátran iszom, attól ugyanis nem lesz bajom.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2018.11.13. 10:09:11

@Viszlát és kösz a halakat: Nehéz lehet hipochonderként pedantománként létezni..

pipster 2018.11.13. 11:12:46

a vezetekes viz nem finom, a viztisztito berendezesekben hemzsegnek a bakteriumok mar az elso hasznalat utan. engem nem zavar, ha tobbet kell fizetnem a palackos vizert, esetleg megoldhatnak, hogy visszavalthato uvegben lehessen venni, meg lehetnenek automatak kihelyezve ahol nemi apro bedobasaval megtolthetnem a tobbszor hasznalatos palackomat utkozben is, mert az a fel liter ami belefer nem eleg 1 orara sem.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.11.13. 12:41:47

@pipster:

"meg lehetnenek automatak kihelyezve ahol nemi apro bedobasaval megtolthetnem a tobbszor hasznalatos palackomat"

Ez drága mulatság lenne. Míg a palackozott vagy dobozos italok zárt rendszerben vannak, addig a csapolt víz nem. Esetleg lehetne fix méretű zárt palackban, de akkor meg ugyanott tartasz, csak a palack nem nálad marad, hanem az automatában. S akkor már egyszerűbb, ha az automata PET palackos vizet ad ki.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2018.11.13. 13:03:41

@pipster: Ha van a közeledben szódás ott heti egyszer beviszed az üres rekeszt és kihozod a telit. Persze autó nélkül felejtős. Házhoz is viszik, de ha nem vagy otthon napközben, akkor az is felejtős. Itt ahol lakom 95 ft egy 2 l-es szifon(ha az üreset leadtad) és 8 van egy rekeszben.

Kényelmesebb is mint az ásványíz, mert nem kell csavargatni a tetejét és megemelni az üveget öntéshez.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2018.11.13. 13:04:32

@pipster: Persze ha nem bubisat akarsz, akkor az egész szóda ügy felejtős..:)

Viszlát és kösz a halakat 2018.11.14. 10:24:15

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: Lehet, én ezt nem tudhatom, beszélj azokkal aki úgy hiszik a csapvízzel hypót isznak.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2018.11.14. 12:57:41

@Viszlát és kösz a halakat: Te viszont egy ellentett hülyeséggel segíted a normális átlag kialakulását..:)

Viszlát és kösz a halakat 2018.11.15. 12:34:15

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: Mármint szerinted az a hülyeségellentéte a "hipó van a csapvizbennek", hogy "nincs hypo a csapvizben"?

Mer mifelénk ezt simán valóságnak, ténynek nevezik.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2018.11.16. 17:08:25

@Viszlát és kösz a halakat: Nem, de éppolyan hülyeség, mint az, hogy a kútvíztől beteg leszel.
Időnként előfordul,hogy elfelejtek szódát venni, ilyenkor az ócska csapvíz helyett inkább a fúrt kutam vizét iszom, és kutya bajom. Nem a "hypotól" félek, egyszerűen csak szar a vezetékes víz, és nem veszi el s szomjamat..

Kövi Gábor 2018.12.05. 17:02:43

Ez nálam már lejárt lemez. Évek óta desztillált vizet iszom. Nemrég készítettem egy professzionális desztillálót. Csak PB gázból fogyaszt rendesen, mert házon kívül dolgozik. Ha valaki bírja anyagilag, készíthet a gázon is, az olcsóbb. A csapvízre kell kötni a hideg hűtővizet. Nem kell félni tőle. Ez e legtisztább víz. Ma már semmilyen más vizet nem tudok meginni.

ze11 2018.12.05. 19:28:44

@Kövi Gábor: remélem poénnak szánta, merthogy a tiszta deszt.víz az nagyon nem való fogyasztásra - nem véletlen, hogy az ivóvíz minimális oldott ásványianyag-tartalmára, illetve keménységére is van határérték.

vízkémia · www.olomavizben.hu 2019.12.04. 09:16:08

Hányan gondolkodtak már el azon: ha a vezetékes víztől IVÓVÍZ minőséget várunk el, azzal azt is elvárjuk, hogy a WC-t is ivóvízzel öblítsük!
Vezetékes vízfelhasználásunk a statisztikai adatok alapján nem több, mint 3%-a ivóvíz célú.
Biztosan az a környezet tudatos megközelítés, ha a 97%-ot is ivóvíz minőségben akarjuk vételezni a felhasználóhelyen?
Én nem akarom a 3% fogyasztásom miatt az ivóvíz minőségének előállítását is megfizetni a vízdíjban.
Szerintem minden vízfogyasztónak joga van tudni azt, hogy a jelenlegi költségszinten nem juttatható el a vezetékes víz másodlagos szennyezők nélkül. Ezek a csővezetékek állapota és a vízminőségtől függően akár egészségre káros mértékben is jelen lehetnek, nem csupán érzékszervi problémát okozva.
És azt is tudni kellene minden vízfogyasztónak, hogy vannak reális, megbízható megoldások a vezetékes ivóvíz tisztítására. A kommunikációnak erre kellene inkább fókuszálni. Jelenleg az emberek többsége nem a valós vízminőségi problémájának megfelelő víztisztítót vesz. A többség megfelelő tájékozódási pontok híján, többet árt a megvásárolt víztisztítóval, mint amennyit használ.
Azari Katalin vegyészmérnök
vizkemia.hu/maskepp-a-vizr-l....html

cavalry 2020.03.25. 21:14:24

Most van elbírálás alatt egy találmányom amibe egy alkatrész a PET palack. Nálunk minimum 150000*4000 db kellene belőle ha alkalmazzák. Egyébként a PET palack szuper, 100 évig bírja a gyűrődést. Az USA 30 milliárd db-t fogyaszt belőle évente.

flydomi 2020.05.04. 17:49:04

@maxvaI baIcán bircaman:

Az illibantaknak az is jo :))
Nemhiaba a veziruk nyomja teli a szajukat folyamatosan kulaval,amit ok lenyelnek boszen. :))

;lkjljgjgdyudare 2024.06.08. 10:46:18

Mindig is felfordult a gyomrom a "gleccserből származó" palackozott vizek látványára. Most, hogy olvadnak a gleccserek és egyre több holttest kerül elő belőlük, talán érthető hogy miért. Ugyan mondogatom évtizedek óta, hogy temetőlöttyöt nem kellene inni, lehet hogy végre másoknak is leesik.

;lkjljgjgdyudare 2024.06.08. 10:50:10

@vízkémia: Igaza van, családiházas környezetben a "szürke víz" használatos lehet a WC öblítésnél és pl a mosásnál. A gyűjtött esővízzel működtetett WC és mosó/mosogatógép komoly megtakarítást eredményezhet. Zuhanyzáshoz nem árt az ivóvíz minőségű folyadék, mert szembe és fülbe jutva a kezeletlen víz gondokat okozhat.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2024.06.08. 15:19:39

@;lkjljgjgdyudare:

Képzeld csak el, hogy az ásványvizek - a kútvízről nem is beszélve - utánpótlását adó víz rothadó állati tetemek millióin, az azokat felfaló hullazabáló férgek ezermillióin, állati ürülék tonnamillióin szivárgott le a mélybe, ahonnan kristálytiszta vízként megisszuk.

A lényeg a természetes öntisztulás, szorgalmas bacik lebontják a szerves anyagokat, a gleccservíznél meg valszeg a homeopátiás szarokhoz mérhető hígítási arány.

Ami a gleccservizet illeti, az nyilvánvalóan a hiszékeny konzumidióták borsónyi agyának megdolgozására szolgáló marketingfogás, mint monygyjuk a pi-víz vagy a deutériummentes víz.
süti beállítások módosítása