Szintetikus üzemanyag a gyárkéményből

2015. március 23. 13:32 - CHIKANSPLANET


chp_index_emission_20150323.jpgAz energiaszektor legújabb zöld fejlesztési célkitűzése megoldást találni az olcsó szintetikus üzemanyagok előállítására, méghozzá az üzemek által kibocsájtott szén-dioxid újrahasznosításával. Mivel ez az üvegházhatású gáz felelős leginkább a globális fölmelegedésért, a projekt óriási eredményt jelenthet a környezetbarát energiatermelésben. Ezt felismerve károsanyag-kibocsájtást sújtó különadók, és különféle szén-dioxid emissziót mérséklő megoldások kerültek bevezetésre, amelyek eredménye azonban messze nem kielégítő. A szén-dioxid elleni harcban viszont jelenthet egy előrelépést a „körkörös gazdasági modell” (circle economy) – voltaképpen a hulladékot erőforrásnak tekintő szemléletmód – legfrissebb fejlesztése, a szén-dioxid újrahasznosítás.

A Sandia National Laboratories projektjének célja szintetikus folyékony üzemanyag előállítása. Ennek keretében egy forgó gyűrűkkel felszerelt géppel főként szén-dioxid, cérium-oxid, cink-oxid és víz felhasználásával szén-monoxidot, cinket és oxigént szintetizálnak. E három fő komponensből pedig már előállítható a Syngas, a folyékony szintetikus üzemanyag. A gépezet az anyagok reakcióját a napenergiából nyert fűtőerővel indítja be, a folyamathoz szükséges szén-dioxidot pedig a gyárkéményekre telepített begyűjtő berendezésekből, illetve a levegőből kiszűrve teremtik elő.

Az ipari melléktermékek újrahasznosításában eddig az amerikai Novomer cég és az Albamarle Corporation volt élenjáró. A két vállalat a múltban is sikeresen állított elő szén-dioxidból polipropilén-karbonátot, amely anyagot széles körben használják például a háztartási gépek gyártásában. Hasonlóképpen a Bayer gyógyszergyártó cég a szén-dioxidból nyert poliuretánt lágyabb matracok ágybetétjeiben hasznosítja.

Emellett számtalan további lehetőség kínálkozik a szén-dioxid újrahasznosítására ahelyett, hogy eltemetnénk ezeket a mellékterméket. Így az üvegházhatású gáz használható üzemi gépek hűtőgázaként, környezetbarát tisztítószer alapanyagaként, tűzoltókészülékekben, vagy akár a hegesztéskor használatos védőfelszerelések bevonatának előállítása során is. Pozitív mellékhatásként ráadásul mindezek révén több millió liter víz elhasználását is megspórolják az ipari üzemek.

Jelenleg ugyan a kibocsájtott szén-dioxid légkörből való kiszűrése meglehetősen költséges, a folyamatos innováció, valamint az így megspórolható egyre nagyobb összegek azonban fokozatosan nagyobb teret engednek ennek az újabb megoldásnak. Annál is jelentősebb a fejlesztések folytatása, mert ez a terület olyan karbon-semleges energiát biztosítana elérhető áron, mely bárhol és bármikor elérhető. Ráadásul így a hagyományos üzemanyagot használó gépjárművek is részei lehetnek egy fenntarthatóbb jövőnek.

Amennyiben tetszett a bejegyzésünk, kövess minket a Facebookon!

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://chikansplanet.blog.hu/api/trackback/id/tr467294365

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Izo 2015.03.24. 23:35:16

Ne haragudj, de nem kéne ilyen marhaságokat terjeszteni.
Az energiamegmaradás törvényéről biztos hallottál már. Az egy elég erős törvény.
Szóval ahhoz, hogy a széndioxidból újból valami elégethető üzemanyag legyen, legalább annyi energiát kell belerakni, mint amekkora égésnél kijön belőle. Illetve bizonyosan többet, mert 100%-os hatásfokú folyamat nincs.
Namármost, ha nekünk van ennyi tiszta energiánk, akkor sokkal egyszerűbb közvetlenül ezzel táplálni az eredeti folyamatot, amihez az üzemanyag elégetése kellett. Helyhez kötött alkalmazásnál (vö. gyárkémény) ez nem jelenthet problémát.
Azt, el tudom képzelni, hogy széndioxidból megéri (energetikailag) műanyagot csinálni. De biztos nem vagyok benne.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2015.03.25. 02:11:34

Ha az így elállított üzemanyag ára minden állami vagy egyéb támogatás nélkül is versenyképes, akkor miért ne. Ha nem, akkor a napenergia hasznosításának nem a legjobb formája az, hogy a felhasználásával előállított üzemanyagot 20% körüli hatásfokkal égetjük el a járművekben.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2015.03.25. 02:14:15

"A gépezet az anyagok reakcióját a napenergiából nyert fűtőerővel indítja be"

Mi az a fűtőerő? :D

Tegyük hozzá, a napenergia nemcsak a folyamat beindításhoz, hanem a fenntartásához is kell.

Untermensch4 2015.03.31. 09:12:36

"előállítható a Syngas, a folyékony szintetikus üzemanyag"
És a syngas elégetésekor mi történik?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2015.03.31. 09:21:51

@Untermensch4:

Hoppá! Csak nem visszakerül a légkörbe?

H. Zs. 2015.04.01. 11:49:44

A syngas, magyarul szintézisgáz és általában CO és H2 valamilyen (legtöbbször 1-1 mólarányú) keveréke, abból felhidrogénezéssel lehetséges szintetikus üzemanyagot előállítani, de az maga nem folyékony, hanem gáz halmazállapotú, a nevében is benne van.

A CO2 --> CO átalakítás meg energiaigényes folyamat, magától nem megy végbe, ahogy az első hsz. is írja.