Mintegy 50 évvel ezelőtt a Stanford Research Institute (SRI) kiadott egy jelentést: ebben fogalmazták meg először, hogy amennyiben tovább nő a szén-dioxid-kibocsátás, akkor a Föld klímája megváltozhat. Nevezetesen, megnőhet az átlaghőmérséklet, elolvadhatnak a jégsapkák és emelkedhet a tengerek és óceánok vízszintje. 1975-ig kellett arra várni, hogy a folyamatot leíró kifejezés is megszülessen: globális felmelegedés. Majd még 20 évet, hogy valaki ki is mondja, a globális felmelegedés elkezdődött. Manapság ugyanakkor egyáltalán nem mondható el az, hogy ne beszélnénk a témáról. Sőt, ma már egyre több szó esik nem csak a problémáról, hanem a megoldási lehetőségekről, azaz a fenntartható fejlődésről is. Nézzük, hát meg, mik lesznek a fenntarthatóság 2018-as trendjei!
1. A fenntarthatóság továbbra is kiemelt helyet foglal el a napirendi pontok között
A globális diskurzus a fenntarthatóságról egyre intenzívebbé vált az elmúlt években, és ez a növekedés a jövőben is nagy valószínűséggel folytatódni fog. Egyre több kormány, valamint nagyvállalat szervezi saját gazdálkodását a 2015-ös párizsi klímaegyezmény és az ENSZ fenntartható fejlődési céljainak (SDG) megfelelően. Több mint 9500 vállalat csatlakozott az ENSZ Globális Megállapodásához, amely ezeket a célokat támogatja. Továbbá számos ország aláírta, hogy önkéntes alapon felméri helyzetét abban a tekintetben, hogy hol tart saját fenntartható fejlődési céljainak elérésében. Angliában, az USA-ban, valamint Franciaországban a fenntarthatósággal kapcsolatosan pedig már megjelentek bizonyos jogi kötelezettségek is.
2. A szavak már nem elegek, tettek kellenek
Ugyan ötből négy vállalat állítja, hogy ellátási láncukat felelősségteljesen működtetik, mégis kevesebb, mint negyedük foglalkozik olyan fontos kérdésekkel, mint a klímaváltozás, vagy például a gyermekmunka elleni harc. Ami a fogyasztókat illeti, szerencsére megfigyelhető a tudatosabb vásárlási szokások előretörése: egyre inkább látszik, hogy az egyes márkák mögött meghúzódó vállalati értékeket is figyelemmel kíséri a tudatos vásárló. Így többek között azt is, hogy mennyire környezettudatosan működik az adott terméket gyártó cég. Ez a tény pedig hatással van a vállalatok hozzáállására is, hiszen ők alapvetően a vásárlók és ügyfelek meghódításában, elköteleződésük fokozásában érdekeltek.
3. A termelők és a termelő országok között nagyobb együttműködésre lesz szükség
A közös nevező elérése kulcsfontosságú ahhoz, hogy a fő fenntarthatósággal kapcsolatos kihívásokra válaszokat lehessen találni, és ezeket a megoldandó feladatokat egy egységes, holisztikus szemléletben lehessen kezelni. Néhány ilyen fórum már megalakult, ilyen például a Cocoa & Forests Initiative és a Kenya and Uganda Coffee Platform.
4. Az innováció és a Big Data technológia eredményeit fel kell használnunk, hogy átláthatóbb ellátási láncokat tudjunk létrehozni
A hatalmas digitalizált adatmennyiség lehetővé teszi a fejlődés felgyorsítását. A különféle mobilalkalmazások és drónok már sokkal könnyebbé tették a fenntarthatósággal kapcsolatos kihívások beazonosíthatóságát, valamint jobb megértését. Drón segítségével a Rainforest Alliance például fontos információkat gyűjt a mezőgazdasági földterületekről. A technológiai újítások továbbá nagyszerűen alkalmazhatók a termelők képzésére, valamint figyelemfelhívásra is. Ugyancsak a Rainforest Alliance nemrég elindította saját Farmer Training alkalmazását, amellyel az afrikai, ázsiai és latin-amerikai gazdák képzési modulok és videók segítségével fejleszthetik gazdaságaikat, valamint egymással is megoszthatják a gyakorlatban bevált legjobb megoldásaikat. A kulcsszó itt is természetesen a fenntarthatóság.
Az elmúlt 50 év alatt rengeteget változott a világ. Az időt visszaforgatni nem tudjuk, de a jelenben nagyon sokat tehetünk azért, hogy egy fenntartható jövőnk lehessen ezen a bolygón.
Forrás: Ethicalcorp.
Amennyiben tetszett a bejegyzésünk, kövess minket a Facebookon!