Így nézhet ki a sörgyártás a jövőben

2019. június 14. 13:55 - CHIKANSPLANET

shutterstock_605926250_1.jpgA sör és a fenntarthatóság kapcsolatáról korábban is volt már szó a blogon, most pedig újra aktuálissá vált a téma, ugyanis nemrég megrendezték a Brewers of Europe fórumot, amelyen a világ legismertebb szakemberei beszélgettek az európai sörgyártás jövőjéről, a benne rejlő lehetőségekről és innovációs trendekről, amelyek azt mutatják, hogy egyre nő a kereslet a fenntarthatóság irányába mozduló termékek iránt. Nézzük tehát, hogy milyen tényezők határozhatják meg a sörgyártás jövőjét!

Csaknem 70 előadó és 1500 résztvevő gyűlt össze a világ különböző tájairól, hogy az európai sörgyártás lehetőségeiről és jövőjéről osszák meg gondolataikat egymással Antwerpenben. A fórumon az egybehangzó vélemény az volt, hogy új irányok nyílhatnak meg a sörfogyasztás terén, amelyekhez a gyártóknak is alkalmazkodniuk kell. Az egyik legszembetűnőbb például az, hogy új, természetes alapanyagok sokasága révén – valamint a fejlett technológiájú üzemekben újra felfedezett élesztőtörzsek felhasználásával – egészen új ízvilágú sörök megalkotása vált lehetővé. Így, a mai igényeknek megfelelő különleges gyümölcs ízű sörök mellett akár kávéból készülőt is találhatunk majd a boltok polcain.

De látható az is, hogy határozottan erősödnek azok a fogyasztói igények, amelyek a természetes alapanyagból készült termékeket részesítik előnyben. A sörspecialitások terén a gluténmentes sörök törnek előre, olyannyira, hogy a spanyol kisüzemi sörök iránt érdeklődő fogyasztók 52%-a már ezeket a termékeket részesíti előnyben.

A sörgyártásban sok esetben már napjainkban is megszokott a csökkentett súlyú üveg- vagy aludoboz-csomagolások használata. A kérdés ebben az esetben inkább az, hogy sikerül-e olyan anyagot találni, amelyet könnyen újra lehet hasznosítani. Ez a kérdés gyakorlatilag a teljes iparág számára, globális szinten kihívást jelent, az egyes anyagok teljes mellőzése, a gyártás, a csomagolás és a szállítás területén is.

Találkozhatunk azonban már számos ígéretes és fenntartható kezdeményezéssel is: Ausztráliában egyes helyeken például a hatos csomagolás összefogására használt műanyag gyűrűt (amely egyébként valós veszélyforrás az állatvilág számára) újrahasznosított kartonpapírral helyettesítik. De volt, ahol még tovább fejlesztették a folyamatot: ezt a kartoncsomagolást olyan gabonából állítják elő, ami a sörfőzés mellékterméke, csökkentve ezzel a felesleges pazarlást.

A nemzetközi sörgyártás területén élenjáró Heineken is régóta törekszik a fenntarthatóságra, mi több, a cég 2020-ra a világ legzöldebb sörgyártója szeretne lenni. Ehhez a célkitűzéséhez kapcsolódóan a vállalat idén is megrendezte hazánkban a fenntarthatósági versenyét, amely keretében egyetemisták pályázhattak zöld javaslatukkal.

A nevezett csapatok többsége a logisztikában és csomagolásában látta a legnagyobb fejlődési potenciált, ezért sok olyan megoldással kapcsolatos pályázat érkezett, amelyekkel a cég csökkenthetné a szén-dioxid- és hulladékkibocsátását. Az egyik döntős pályázó például azt vizsgálta, hogy milyen hatással lenne a cégre, ha az italok csomagolása teljesen újrahasznosított papíranyagokra épülne.

A legjobbak közé egy, a szállítmányozásra vonatkozó javaslat is bejutott, a leginnovatívabbnak pedig a zsűri véleménye alapján egy mikroalga-technológia bizonyult. A bioalga-technológia azt jelenti, hogy a sörgyártás során keletkezett szén-dioxidot algatáplálékként felhasználva az algák a szén-dioxidot természetes anyagokká alakítják. A folyamat során létrejött algák pedig biomasszaként új „életre kelnek” biogáz formájában, de a termőföld feljavítására, valamint akár a gyógyszeriparban is felhasználhatók. A győztes csapat a Heineken sörgyártásának folyamatát és fenntarthatósági stratégiáját vette alapul, amely mentén a pályázatban zöld iroda, újrahasznosított papírból készülő sörtárolók, valamint az elektronikus hulladék redukálása került a középpontba.

Egyre jellemzőbb, hogy a nagyvállalatok innovációs törekvései már a fenntarthatóság szellemében zajlanak, elősegítve ezzel a fenntartható fejlődést. Ugyan a legtöbb sört Európában a csehek és a németek fogyasztják, az új trendek azonban sokszor más európai országban jelennek meg először, így például Magyarországon. A trendeket tekintve a fórum résztvevői azt valószínűsítették, hogy itthon és Európa szerte is nőni fog a csökkentett alkoholtartalmú, vagy alkoholmentes sörök iránti kereslet, a sörgyártók fenntarthatósági törekvései pedig pozitív kilátásokat vetítenek előre ebben a szegmensben is.

 

Amennyiben tetszett a bejegyzésünk, kövess minket a Facebookon!

 

 

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://chikansplanet.blog.hu/api/trackback/id/tr3014894246

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Éhes_ló 2019.06.16. 20:04:51

Ok.
De mi a köze ennek a sok szarnak a valódi sörhöz?
Mert a valódi sör ez:
prezi.com/m/h4rvuqtfg2fh/az-1516-os-reinheitsgebot-a-bajor-sortisztasagi-torveny-sz/