IFJ. CHIKÁN ATTILA BLOGJA

Chikansplanet

chikansplanet Fenntarthatóság – gyakorlati megközelítésben. Mitől lesz gazdaságunk, társadalmunk, létezésünk fenntartható? Hogyan egyeztethetők össze a gazdasági, szociális és chikansplanetkörnyezeti szempontok? Ezekre a kérdésekre keresem a választ blogomon. Tartsanak velem, érveljenek, vitázzanak, hiszen egy ember monológjánál sokkal eredményesebb kettő, három, ezer, kétezer ember párbeszéde!

Ifj. Chikán Attila – vállalatvezető, befektetési szakember, energetikai szakértő. Az ALTEO Energiaszolgáltató Nyrt. vezérigazgatója, a megújuló energetikai iparág meghatározó képviselője. Szuverén gondolkodó, a társadalomért és a környezetért felelősséget érző értelmiségi.

Blogketrec

Facebook

Utolsó kommentek

  • Hungryhorse: @Ad Dio: szerint3m ezt t3 írtad ide, nem én: "Vagy azt gondolod, hogy az igazságos, hogy a gyártók... (2019.04.22. 06:56) A fenntartható e-kereskedelem
  • Ad Dio: @Hungryhorse: Kettőnk közül az egyik valóban "mérges", de kétlem, hogy én lennék az. Figyi, ez ... (2019.04.20. 19:04) A fenntartható e-kereskedelem
  • Hungryhorse: @Ad Dio: bontogathatod. Az újrahasznosító cégek nem állami cégek, a szavazók jelentős többsége nem... (2019.04.20. 17:44) A fenntartható e-kereskedelem
  • Ad Dio: @Hungryhorse: Bontsuk ezt ki soronként... "Semmiféle "újrahasznosítás" nem "állami" feladat." ... (2019.04.19. 17:43) A fenntartható e-kereskedelem
  • Hungryhorse: @Ad Dio: a problémák megoldása nem a végtelen kommunista sarc, amire nincs olyan elmebeteg ötlet, ... (2019.04.19. 16:53) A fenntartható e-kereskedelem
  • Utolsó 20

Címkék

23. ENSZ klímacsúcs (1) acél (1) Action 2020 (2) adatközpont (1) Afrika (3) afterparty (1) agrárreform (1) AGRI (1) AirCarbon (1) Akvárium (1) állattenyésztés (2) allergia (1) Allianz Aréna (1) alteo (6) ALTEO (4) ALTEO Fenntarthatósági Jelentés (1) ALTEO Group (3) alternatív energia (1) alternatív gáz (1) Amazon (1) Anglia (1) Antarktisz (1) Apple (1) applikációk (1) áramtermelés (1) Arktisz (1) átépítés (1) átláthatóság (1) ATM (1) atomenergia (4) atomkatasztrófa (1) autógyártás (1) autóipar (2) Ázsia (1) Banksy (1) bányászat (1) BCSDH (5) Bécs (1) befektetés (2) beruházás (2) big data (1) biomassza (12) bioüzemanyag (2) Black Friday (1) blockchain (1) Bloomberg (1) BMW (1) BMW i modell (1) Bonn (2) Boris Johnson (1) Borsod (1) Brazília (1) brexit (1) brundtland (2) brüsszel (1) Bundestag (1) c2c (1) carsharing (1) CeBIT (1) Chikansplanet (1) cigaretta (1) COP23 (2) Costa Rica (1) crowdfunding (1) csapvíz (1) Csernobil (1) csernobil (1) csokoládé (1) csomagolóanyagok (5) CSR (1) dagály (1) Dánia (1) David Cameron (1) Decade of Education for Sustainable Development (1) dekarbonizáció (2) Dél-Afrika (1) Déli-sark (1) depóniagáz (1) Desertec (1) diploma (1) divat (2) DNA-elemzés (1) Doha (1) dollars and sense (1) dömping (1) Donald Trump (1) e-commerce (1) e-hulladék (1) e-kereskedelem (1) ecodriving (1) éghajlatváltozás (1) egyenlőtlenség (1) Egyesült Államok (1) Egyesült Arab Emirátusok (1) Egyesült Királyság (1) Eiffel-torony (1) elektromos autó (6) elektromos autózás (2) elektronikus kereskedelem (2) elelktromos autó (1) élelmiszer (2) élelmiszeripar (5) élelmiszerpazarlás (4) élelmiszertermelés (7) elemek (1) ellátásbiztonság (2) előrejelzés (1) Élő Bolygónk (1) emberiség (2) emissziókereskedelem (1) enegiamegtakarítás (2) energetika (4) energetikai (1) energetikai befektetések (1) energia (2) energiaárak (7) energiafelhasználás (3) energiafogyasztók (1) energiahatékonyság (4) energiahatékony ház (1) energiapiac (1) energiapolitika (47) energiaszámla (1) energiatakarékos (1) energiatakarékosság (27) energiatakarékossági világnap (1) energiatárolás (5) energiatermelés (52) energiewende (2) ensz (2) ENSZ (11) ENSZ klímacsúcs (2) építészet (1) építkezés (2) épületenergetika (7) erdőgazdálkodás (6) erdőirtás (4) erőművek (3) esco (2) Észak-Afrika (1) etilén (1) étterem (1) eu (1) EU (7) Európai Bizottság (5) Európai Faipari Szövetség (1) Európai Fejlesztési Bank (1) Európai Unió (3) eu ets (1) evolúció (1) externális költségek (1) e hulladék (2) fa (2) Facebook (2) faház (1) fair foglalkoztatás (1) fajhő (1) fakitermelés (4) FAO (1) fehér könyv (1) Felsődobsza (1) felsőoktatás (1) felújítás (1) fenntarhatóság (27) fenntartható (3) fenntarthatóság (107) Fenntarthatóság (4) fenntarthatósági célok (1) fenntarthatósági jelentés (1) Fenntarthatósági Nap (1) fenntarthatósági oktatás (1) fenntarthatósági paradigma (26) fenntarthatóság a filmekben (1) fenntartható építészet (3) fenntartható fejlődés (83) fenntartható filmgyártás (1) fenntartható növekedés (2) fenntartható utazás (1) fenntartható vállalatvezetés (32) fényszennyezés (1) fesztivál (2) fiatalok (2) filmipar (1) FMCG (1) Foci (1) fogyasztás (1) földgáz (2) Föld napja (1) Föld órája (1) Forma 1 (1) fotovoltaikus energiatermelés (25) fukusima (1) fűrészpor (1) futás (1) Futball (1) fűtés (1) fúziós energia (1) GAMF (1) gasztronómia (5) gazdasági cél (42) gazdasági növekedés (28) Gazprom (1) gender-kérdés (1) geotermia (4) geotermikus energia (1) Gibárt (1) gki (1) globális célok (1) globális felmelegedés (5) Google (2) grafén (1) Greendex (1) green bonds (1) Green Friday (1) gyapot (1) háború (1) halászat (1) hálózatok (1) hasznosítás (1) hatékonyság (2) Hawaii (1) háztartási méretű kiserőmű (1) hedonista fenntarthatóság (1) hidroenergetika (1) hidrogén (1) hidrosztatikus repesztés (1) hőenergia (1) Hoho Wien (1) Hollywood (1) homok (1) hőtermelés (1) HR (1) hulladék (5) hulladékégetés (2) hulladékfeldolgozás (3) hulladékfeldolhozás (1) hulladékgyűjtés (5) hulladékhasznosítás (21) hulladékhő (1) hulladékmentes (1) hulladékok hasznosítása (1) hullámkarton (1) humánerőforrás (1) hurrikán (1) húsipar (4) húsvét (2) ian cheshire (1) IEF (1) igazságtalanság (1) India (1) infografika (1) informatika (1) infrastruktúra (1) ingatlan (1) innováció (5) interkonnektor (1) internet (1) IRENA (1) IT (1) italfogyasztás (1) ivóvíz (2) Jason deCaires Taylor (1) javítás (1) jégtakarók olvadása (1) jevons paradoxon (1) jövő energiája (1) Kalifornia (1) kampány (1) Kanada (1) kapcsolt energiatermelés (1) karácsony (1) karbonadó (1) karbonsemleges (1) károsanyag-kibocsátás (2) katalizálás (1) kávé (1) kávéspohár (1) Kecskeméti Főiskola (1) Kenya (1) keop (2) kérdések (1) kerékpározás (1) készletmenedzsment (1) kibocsátáscsökkentés (4) Kína (8) kína (1) kísérőgáz (1) kiserőmű (1) klímacsúcs (1) klímakutatók (2) klímamodell (2) klímapolitika (5) klímaváltozás (16) klímavédelem (63) klímavédelmi célok (2) klímkonferencia (1) kogeneráció (1) kommunikáció (1) komposztálás (1) kőolaj (2) kőolajár (1) körforgásos gazdaság (1) környezeti cél (47) környezeti teljesítmény (2) környezetkímélő technológia (1) környezetszennyezés (5) környezettudatos (5) környezetvédelem (14) közlekedés (2) közlekedés elektrifikációja (1) közösségi erőmű (2) közösségi közlekedés (1) Közös Agrárpolitika (1) különadók (1) kutatás (2) labdarúgás (3) lapát nélküli szélerőmű (1) Las Vegas (1) lebomlási idő (1) légi közlekedés (1) LEGO (1) légszennyezés (2) Live Earth (1) logisztika (1) lokalitás (2) London (1) luxuscikkek (1) magma (1) magyar (1) Magyarország (1) Manchester United (1) Marokkó (1) maslow piramis (1) megtérülés (1) megújuló (1) megújulóenergetika (24) megújuló energiaforrások (95) megújuló források (1) méhpopuláció (1) mélyszegénység (1) METÁR (2) metró (1) mezőgazdaság (3) Michael Green (1) mikroműanyag (1) mobiltelefonok (1) modern (1) motorsport (1) mozgási energia (1) műanyag (11) műanyaggyártás (4) műemlék (1) műhús (1) munkaerőpiac (4) mutáns enzim (1) művészet (2) nabucco (1) Nagy-Britannia (2) napelem (7) napelemek (6) napenergia (46) napfogyatkozás (1) napsütés (1) napszél (1) NASA (1) nemek közötti egyenlőség (1) Németország (3) nemzetközi energiaügynökség (1) nevelés (1) Noma (1) nonprofit (1) Norvégia (1) nukleáris energia (3) nyár (1) nyári időszámítás (1) Obama (1) óceánok (1) Ocean Cleanup (1) Ocean sole (1) offshore szélerőműpark (2) ökocímke (1) ökolábnyom (1) okostérkő (1) ökoszisztéma (1) okos megoldások (3) okos városok (2) oktatás (4) Olaszország (1) olimpia (1) óraátállítás (1) palack (2) palagáz (1) palaolaj (1) pamuttőzsde (1) panda power plant (1) párizsi klímaegyezmény (3) pellet (1) pénzügyi rendszer (2) pénzügyi válság (1) PET-palack (3) pirolízis (1) polietilén (1) polimerek (1) portfol (1) portfolioblogger (287) Premier League (1) Product Environmental Footprint (1) PVC (1) recycling (1) régiók (1) REN21 (1) rendezvény (1) Repair Café (1) republikánus (1) rezsicsökkentés (1) ritka földfémek (1) ruhaipar (3) Sandy (1) SGD16 (1) sharing economy (1) Skócia (1) smart-grids (1) Smartinvest (1) smart city (3) Smart Energy Management (1) sör (1) sport (3) Stadion (1) stadion (1) Stanford (1) start up (1) stratégia (1) szállítmányozás (2) szegénység (1) szélenergia (41) szélerőmű (2) szélerőművek (2) szélturbina (2) szén (1) szén-dioxid-kibocsátás (10) széndioxid (3) szénerőmű (2) szerverparkok (1) szívószál (1) szmog (3) szolártechnológia (1) tájékozódás (1) találmány (1) tandíj (1) tanyavillamosítás (1) társadalmi cél (49) társadalmi vállalkozások (1) társadalom (1) távhő (1) technológia (1) tehetségek (1) termálmetán (1) textíliák (1) textilipar (3) Tiszta Energia Terv (1) tisztességes foglalkoztatás (1) tömegközlekedés (1) Transzparencia (1) trashtag (1) Trónok harca (1) tudatos fogyasztás (3) túlhalászás (1) turbinák (1) turizmus (1) újrahasznosítás (9) uniós költségvetés (1) ünnep (1) urbánus (1) urban mining (1) USA (6) utazás (1) üvegházhatás (1) vállalati haszon (1) vállalatok (37) városfejlesztés (1) városfelesztés (1) vásárlás (1) vasúti szállítás (1) verseny (1) világítás (1) villanyautó (1) virtuális erőmű (1) víz (2) vízenergia (6) vízerőmű (2) vizes vb (1) vízgazdálkodás (6) vízvilághét2018 (1) vortex bladeless (1) Warren Buffett (1) WBCSD (3) WHO (1) william stanley jevons (1) workshop (1) World Energy Investment 2017 (1) WTE (1) WTO (1) WWF (1) zacskó (1) zajszennyezés (1) zerowaste (1) zöld energia (1) zöld forradalom (1) zöld könyv (1) zöld kötvény (1) zöld technológiák (2) Címkefelhő

Házszabály

Olvasóink szabad vélemény-nyilvánítási jogát tiszteletben tartva, fenntartjuk a jogot a bejegyzéseinkre érkező hozzászólások moderálására, amennyiben azok:

  • egyéneket, társadalmi csoportokat, kisebbségeket sértő vagy bántó, diszkriminatív, túlzóan obszcén, vulgáris kifejezéseket tartalmazó, jogellenes vagy jogsértő bejegyzések;
  • a hozzászólások és hozzászólók szándékos megzavarására irányulnak;
  • szándékosan félrevezető jellegűek;
  • tisztán politikai tartalmúak;
  • a témához nem kapcsolódó, öncélú, szervezkedésre buzdító megnyilvánulások;
  • sértik mások szerzői, szellemi alkotáshoz fűződő jogait;
  • reklámnak és spamnek, illetve egyéb, rendeltetésellenes felhasználói magatartásnak minősülnek.

Hírbox

 

Alteo

Osztozzunk a közlekedésen!

2019.04.05. 10:40

shutterstock_413700694.jpgA sharing economy, magyarul a közösségi gazdaság koncepciója ugyan nem új keletű dolog a közlekedésben, de hazánkban még csak most kezdi igazán megvetni a lábát: a fővárosi utcákat autóval, biciklivel, robogóval és hamarosan már rollerrel is róhatjuk megosztásos alapon. Mindamellett, hogy közösségi megosztáson alapuló rendszerek környezetkímélő és fenntartható megoldások, jelentősen meg is könnyíthetik a nagyobb népességszámú városok életét: elég, ha csak a folyamatos dugókra vagy a fullasztó szmogra gondolunk. Cikkünkben körbejárjuk, honnan indult a közösségi megosztás gondolata, mely formái az igazán népszerűek, illetve, hogy miért is éri meg igazán kihasználnunk ezeket a lehetőségeket.

Autók, biciklik, robogók, rollerek – osztozzunk!

Sok különböző formája létezik a közösségi közlekedésnek, de az alapelv a legtöbb esetben ugyanaz: adott egy járműflotta, azt pedig az emberek egy bejelentkezés / regisztráció után bizonyos időre igénybe vehetik, majd ennek lejártával a használt jármű újra szabad lesz, így tovább vándorolhat a következő ideiglenes tulajdonosához.

A legnagyobb múltra az autómegosztás tekint vissza: az első ötlet Zürichből származik és egészen 1948-ig kell visszanyúlnunk érte. A svájciak akkori ötletét gyakorlati megvalósítás nem követte, a hetvenes évek elején viszont Franciaországban a ProcoTip nevű rendszer már két évig működőképes tudott lenni. A nyolcvanas és kilencvenes évek a lassú növekedés évtizedei voltak: egyre több országban próbálkoztak a koncepcióval, főleg nonprofit cégek. Az igazi robbanás a 2000-es évek elején következett be, olyan vállalatok alapításával, mint az észak-amerikai piacon a mai napig jelentős Zipcar vagy Nagy-Britannia legnagyobb carsharing cége, az Enterprise Car Club. A 2009-ben alapított Uber ötlete felfrissítette a piacot: az addigi próbálkozásokkal szemben itt nem a cég biztosítja az autóflottát, hanem a felhasználók válhatnak Uber-sofőrré saját járműveikkel. A 2010-es évektől kezdve az elektromos autók is egyre nagyobb szerepet kapnak a carsharing piacon: az első teljesen karbonsemleges szolgáltatás Madridban indult, ezt a példát hamar követte egy ausztrál cég, mára pedig még több, például az egyik budapesti alternatíva, a GreenGo is.

Hasonlóan régi ötlet a biciklimegosztás is: az első próbálkozás 1965-ben, nem meglepő módon Hollandiából indult, majd szép lassan az egész világot behálózta. Napjainkban a 15 legnagyobb kerékpármegosztó cégből 13 már Kínában található. A biciklimegosztás fejlődésének esetében a legnagyobb kihívást a lopások visszaszorítása jelentette: az érzékelők megjelenéséig a cégek mindenfajta védelem nélkül tették ki a bicikliket az utcákra, ezek a kísérletek azonban előbb-utóbb minden alkalommal kudarcba fulladtak.

A robogó és a roller (vagy elektromos robogó) megosztás még csak néhány éve, a 2010-es évek elején kezdett elterjedni: az autó és a biciklimegosztásban szerzett tapasztalatoknak köszönhetően, ezeknek a technológiáknak kevesebb kezdeti akadállyal kellett szembenézniük.

Pro és kontra

A közösségi megosztás legnagyobb előnye, hogy hatékonyan használja a rendelkezésre álló erőforrásainkat, javítva az egy főre jutó kihasználtságot. Egy 2012-es kutatás szerint az autó élettartamának 96 százalékát parkoló állapotban tölti el. Egyértelmű, hogy az autómegosztás hosszútávon javíthat ezen a helyzeten. A klímaváltozásra gyakorolt pozitív hatások is a sharing economy koncepció további terjedését támogatják, hiszen minél kevesebb autó van az utakon, annál kisebb a szén-dioxid kibocsátás, ahogy a szükséges olaj és benzin mennyisége is csökken. Kevesebb járművel kisebb parkolási infrastruktúrára és kevesebb útépítésre, illetve fejlesztésre van szükség.

A biciklimegosztó rendszereknél szintén kiemelten pozitív hatás a környezet kímélése, emellett az egészségünkre is jótékony hatással van ez a közlekedésforma. Ugyanakkor az is bebizonyosodott egy-egy Londonban és Barcelonában végzett kutatás során, hogy igazán hatékonyan csak akkor tud működni egy efféle rendszer, ha azzal szinkronban az adott város infrastruktúrája is fejlődik – megfelelő minőségű bicikliutak nélkül ugyanis nem üzemeltethető zökkenőmentesen egy ilyen rendszer.

A robogók és a rollerek ugyan némileg kevésbé környezetkímélők, mint a biciklik (rollerek esetében persze ez csak akkor igaz, ha elektromos típusról van szó), az autóknál így is jóval fenntarthatóbb megoldást nyújtanak.

A fentiekben bemutatott példákból látszik, hogy bár a legtöbb nagyvárosban még nem a sharing economy az elsődleges szempont a közlekedésben, de egyre inkább kezdenek teret nyerni az ehhez kapcsolódó ötletek, megoldások, amelyek nemcsak a környezetet kímélik, de segíthetik kényelmesebbé és élhetőbbé is tenni a nagyvárosi közlekedést.

 

Amennyiben tetszett a bejegyzésünk, kövess minket a Facebookon!

 

 


A bejegyzés trackback címe:

https://chikansplanet.blog.hu/api/trackback/id/tr214740913

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Teljesen jogos. Van létjogosultsága ennek a baromságnak. Mivel az utóbbi évtizedek nagyrészt arra alapultak (Magyarországon is), hogy értéktisztelettel nem bíró az egyre gyorsuló eldobási periódusba belenevelt konzumidiótákat termeljenek ki a társadalmak, így ez is üzemelni fog. A profit a legfontosabb, más nem számít.
"hiszen minél kevesebb autó van az utakon, annál kisebb a szén-dioxid kibocsátás"

Ha az autó elõállítását is beleveszed akkor persze ez igaz. De ha csak az üzemeltetést, akkor nem, elvégre a kölcsönzött autó centire annyi üzemanyagot eszik mint a saját. Sõt, valamivel rosszabb is a helyzet, mert a megosztás produkálhat felesleges forgalmat is, ha a júzer kevésbé forgalmas helyen hagyja és a cégnek kell visszavinni.
Gondolom a chikán is más mocskába ül bele, vagy rollerre száll, ha a családjával elindul kirándulni, vagy el kell mennie üzleti tárgyalásra, kifenve, kinyalva.
Ja.
Nem.

No ennyit is ér a poszt.
A hülye ötleteiket mindig másoknak tartogatják a méregzöldek.