Azoknak, akik figyelemmel kísérik a fenntarthatósággal, illetve a környezettudatossággal kapcsolatos híreket, eseményeket, bizonyára nem mondok újat azzal, hogy a svéd bútoróriás, az IKEA élen jár a klímaváltozás elleni harcban, és már hosszú évek óta folyamatosan példamutató megoldásokat alkalmaz a fenntarthatóság jegyében. Legutóbb az újonnan megnyitott, Indiában debütáló áruházuk kapcsán rukkoltak elő zöld hírekkel.
Az IKEA konkrét célokat határozott meg annak érdekében, hogy a lehető leghatékonyabbá tegye saját áruházainak működését. Az első nagyvállalatok között csatlakozott a The Climate Group RE100 és EV100 kezdeményezéshez, aminek nyomán kifelejtették, hogy 2020-ig el szeretnék érni, hogy annyi megújuló energiát termeljenek, amely fedezi a vállalat fogyasztását. Tehát a vállalat célja lényegében a megújulókra való teljes átállás, ezzel együtt pedig azon is dolgoznak, hogy csökkentsék a működésükhöz szükséges energia mennyiségét. A vállalat jó úton halad, hogy elérje ezt a célt – világszerte ugyanis már nagyjából 750,000 darab napelemet helyeztek fel az IKEA épületeire. 2009 óta 1,7 milliárd eurót fektetett megújuló energiába, összesen pedig közel 416 szélturbinát birtokol és üzemeltet a bútorcég.
Számos – elsőre aprónak tűnő – módosítást vezettek már be a vállalatnál, ezek a kis lépések azonban összességében nagyban csökkentik az IKEA ökológiai lábnyomát. Ilyen például az a törekvésük is, miszerint növelni szeretnék a hatékonyságot a termékek szállítása során, ezzel csökkentve a kibocsátott széndioxid mennyiségét.Az IKEA szakemberei hamar rájöttek, hogy ha már lakberendezési termékeket forgalmaznak, miért ne segíthetnék hozzá a vásárlókat ahhoz, hogy ők is spórolhassanak az energiával a saját háztartásukban. Így hamarosan meg is jelent a piacon az IKEA-nál megvásárolható napelem, később pedig az energiai tárolására alkalmas otthoni akkumulátor is. A Solar Battery Storage megoldást az IKEA a Solarcentury vezető napelemgyártó céggel közösen dolgozta ki. Az egyelőre csak az Egyesült Királyságban forgalmazott akkumulátorok lehetővé teszik a lakástulajdonosok számára, hogy tárolják a napelemek által megtermelt energiát és akkor használják fel azt, amikor szeretnék. Az IKEA szakembereinek számításai szerint a háztartások villamosenergia-számlája így akár 70%-kal is csökkenhet.
Világszerte számos áruházukat szerelték már fel napelemekkel, a legutóbbi zöld egységüket Indiában adták át. Az üzletlánc távol-keleti terjeszkedése önmagában is új korszakot nyit az ország történetében, hiszen mindamellett, hogy végre az indiai lakosság számára is elérhetőek lesznek az IKEA lakberendezései megoldásai, a vállalat olyan környezetvédelmi megoldásokat is szeretne bevezetni Indiában, amelyek hozzájárulnak és illeszkednek a kormányzat által indított légszennyezés-csökkentő programokhoz, és támogatják a kitűzött nemzeti célokat. Az indiai áruház üzleti modelljét az IKEA igyekezett a lehető legnagyobb mértékben az ország tradícióihoz és gazdasági helyzetéhez igazítani, így például próbálják adaptálni a lakosság által kedvelt megoldást, miszerint helyi asztalosok szerelik össze a megvásárolt bútorokat. A Hyderabadban megnyílt üzletet 4000 napelemtáblával szerelték fel, és számos elektromos autót állítottak üzembe, amelyek a következő évben a cég által használt járművek 20%-át fogják adni.
Az IKEA környezettudatos intézkedéseinek hamarosan hazánkban is érezhető hatása lesz, bejelentették ugyanis, hogy várhatóan 2019-től a vállalat – ajándékkártya formájában – visszaadja az áruházaiban elköltött pénzt az ott vásárolt, használt bútorokért cserébe. A „Second life for furniture” nemzetközi kampány Ausztráliából ered, ott ugyanis tavaly a lakosság fele inkább kidobta a használt bútorokat, ahelyett, hogy megpróbálta volna felújítani, megjavíttatni azokat. Nem véletlen, hogy az IKEA hazánkat választotta ahhoz, hogy – először ugyan csak teszt jelleggel – bevezessék a programot, Magyarországon ugyanis nagy és kiépült piaca van a használt termékek értékesítésének, felhasználásának.
Amennyiben tetszett a bejegyzésünk, kövess minket a Facebookon!