Magyar egyetemisták a napelemes-autók világversenyén

2016. augusztus 12. 13:45 - CHIKANSPLANET

chp_solar_car_20160812.jpgA közlekedés fenntartható fejlődésének és a klímavédelemnek is egyik alapeleme a károsanyag-kibocsátás csökkentése. Az elektromos autók térnyerése fokozatos, az átállás azonban nem egyszerű. A benzinmotoros gépjárművek egyelőre hosszabb távot képesek megtenni „egy feltöltéssel” egyhuzamban, mint az elektromos energiát felhasználó társaik. Az idei napelemes autók dél-afrikai versenyén ezért azt tesztelik, hogy a különböző, egyedi tervezésű napelemes meghajtású járművek milyen távolságot képesek megtenni egyhuzamban. A verseny korábban időre ment, tehát az autóknak az egységnyi idő alatt megtett útját mérték; ezzel azonban nem derült ki, hogy mennyit is bírnak ezek a gépcsodák. A versengés számos mérnökcsapat fantáziáját mozgatja meg évről évre, akik amellett, hogy egymással versengenek, újabb és újabb technológiai megoldásokat találnak ki, amelyek segíthetik az elektromosautó-ipar fejlődését. Idén is szerepel magyar csapat a versenyen, a Kecskeméti Főiskola Gépipari és Automatizálási Műszaki Főiskolai Karának mérnökjelöltjei.

A napelemes autók dél-afrikai versenyének első futamát 2008-ban indították. A Kecskeméti Főiskola GAMF csapata már tavaly is komoly sikert ért el a megmérettetésen, megelőzve ezzel több világhírű egyetemet. Akkor negyvenhat versenyzőből a hetedik helyen értek célba, ami nem kis teljesítmény egy ilyen világversenyen.

Az idei évben kissé megváltoztak a szabályok, ezáltal részben a verseny célja is új értelmet nyert. Az új versenyszabályok értelmében a csapatok helyezése a megtett kilométerek számától függ. A minimális távolság 2100 kilométer, amit egy gépjárműnek meg kell tennie a nyolc nap alatt, azonban a szervezők úgy vélik, hogy az ügyesebb versenyzők akár 6000 kilométert is mehetnek. A teljesítményük a leleményességen, és az energiatároló egységeken múlik, azaz az akkumulátorokon. Ez a fajta versengés nagy hatással lehet az autóipar átalakulására. A jobbnál jobb találmányaikkal a versenyzők nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy a megújuló energiaforrások felhasználása egyre nagyobb szerepet kapjon az autóiparban, ezzel csökkenjen az üvegházhatású gázok kibocsátása.

Az autóipar napjainkban folyamatos, ám lassú átalakuláson megy át. A globális felmelegedés mérséklése érdekében egyre több az elektromos autók száma az utakon. Az ilyen járművek azonban egy „tele tankkal” kevesebb utat képesek egyhuzamban megtenni, mint a klasszikus autók. Amennyiben még több zöld rendszámú (és itt főleg a teljesen elektromos autókra gondolok) négykerekűt szeretnénk látni az utakon, akkor az akkumulátoroknak, vagy az energiafogyasztásnak nagy változásokon kell átmenniük.

A jobbnál jobb helyezések elérése érdekében az induló csapatok – amelynek tagjait tehetséges egyetemisták és tanáraik alkotják – lenyűgöző ötletekkel próbálják felülmúlni egymást. Az új ötletek később akár a nagyobb autógyártóknál is landolhatnak, akik felhasználhatják azt az elektromos autóik fejlesztése során; ugyanis - csakúgy, mint az elektromos autók esetében - a saját építésű gépjárműveknél az energiatárolást a legmodernebb akkumulátorok segítségével biztosítják.

A magyar csapat versenygépe egy-kerék meghajtású és hidraulikus fékrendszerrel van felszerelve, összsúlya pedig alig 160 kilogramm, a szénszálas technológiának köszönhetően. A Megalux nevű autó kizárólag napenergiát használ az energia előállítására, ezért hat négyzetméternyi napelemet helyeztek el a felületén. Akár 130 km/óra sebességgel is repeszthet, azonban a változó- útviszonyok és időjárási körülmények miatt jól meg kell gondolni a csapatnak, hogy mennyire hajtják meg az egyszemélyes szerkezetet. Nem árt vigyázni, ugyanis 2014-ben például négy csapat is feladni kényszerült a versenyt, különböző technikai- és más jellegű problémák miatt.

Egy rövid videó a magyar csapat napelemes járművének bemutatásáról

Amennyiben tetszett a bejegyzésünk, kövess minket a Facebookon!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://chikansplanet.blog.hu/api/trackback/id/tr5310380122

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.