Újfajta acél forradalmasítja az autóipart

2016. július 29. 17:56 - CHIKANSPLANET

chp_autogyartasforradalmasitasa.jpgA közlekedési trendek átalakulása folyamatosan zajlik körülöttünk: napról napra bővül az elektromos és alternatív hajtású gépjárművek köre, jelennek meg az utakon a zöld rendszámos autók, hibrid- és egyéb alternatív meghajtással üzemelő tömegközlekedési járművek. A károsanyag-kibocsátás csökkentésének létkérdéssé válásával párhuzamosan a trend folytatódni fog, és egyre több elektromos járművet értékesítenek majd világszerte. Ez azonban csak az egyik módja az emisszió csökkentésének, a másik az üzemanyag-fogyasztás mérséklése. A japán Nippon Steel & Sumitomo Metal vállalat egy olyan acélt fejlesztett ki, ami 20 százalékkal könnyebb és 25 százalékkal erősebb annál, amit jelenleg az autóiparban alkalmaznak. Az új anyag tesztelése már folyik, 2020-tól pedig akár a „pehelysúlyú” acélautókban is furikázhatunk.

Tíz évvel ezelőtt mindössze két hibridautó modell volt az amerikai gépjárműpiacon. Napjainkra ez a szám elérte az ötvenet, számuk pedig folyamatosan növekszik. Az autógyártók felismerték, hogy a magas károsanyag-kibocsátás kérdésköre a szabályozói oldal képviselőit és vásárlóikat is egyre inkább foglalkoztatja, elindultak tehát a megoldást keresni a problémára. Az autók pedig nem csak a meghajtást tekintve lesznek egyre modernebbek, hanem a karosszériájuk is jelentős változások előtt áll.

Az elektromos autók jelenlegi hátránya a klasszikus gépjárművekkel szemben, hogy kevesebb utat képesek megtenni egy „tankolással”. Az autókhoz felhasznált akkumulátorok ugyan rohamosan fejlődnek, növekszik a kapacitásuk – méretüket tekintve pedig egyre kisebbek –, a gépjárművek nagy tömege azonban még mindig csökkenti a teljesítményt.

A Nippon Steel & Sumitomo Metal vállalat fejlesztése lehetővé teszi, hogy a gépjárművek karosszériájához felhasznált acél akár 20 százalékkal könnyebb és 25 százalékkal erősebb legyen. Az eredményt egy újfajta hőkezelési eljárás és különböző – jelenleg még szigorúan titkos – ötvöző anyagok használatával érik el. A japán vállalat által kifejlesztett acélt elsősorban a gépjárműiparban és a légiközlekedési eszközök fejlesztésében szeretnék használni. A könnyebb járművek csökkentik a hajtóanyag (benzin, gázolaj, áram) fogyasztást, amivel az elektromos autók esetében jelentősen megnövelhető a hatótávolság, míg a klasszikus, benzinmotoros járműveknél csökken a légtérbe kerülő károsanyag mennyisége. Emellett az anyag további előnye, hogy ára gyár szerint körülbelül harmada lesz az alumíniuménak és körülbelül huszada a szénszálas erősítésű műanyagokénak.

Igaz ugyan, hogy az autóiparban használt anyagok közül az alumínium jelentősen könnyebb még az új fejlesztésű acélnál is, illetve a szénszálas erősítésű anyagok adott esetben még erősebbek is, ám ezeknek megkérik az árát. Ugyan az új anyagot és felhasználhatóságát jelenleg még tesztelik, és az előrejelzések szerint ipari felhasználása csak 2020-ra várható, a közlekedés fenntartható fejlődésének szempontjából mindenképpen egy fordulópont jelenthet majd az új anyag elterjedése.

 

Amennyiben tetszett a bejegyzésünk, kövess minket a Facebookon!

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://chikansplanet.blog.hu/api/trackback/id/tr518922372

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

PomberMaci 2016.07.30. 21:23:42

Üdv!
Hol van erről valami eredeti közlemény? A gyártó (Nippon Steel & Sumitomo Metal) oldalán nem találok erre utaló cikket.

conchita wurst 2016.07.31. 17:00:36

'A Nippon Steel & Sumitomo Metal vállalat fejlesztése lehetővé teszi, hogy a gépjárművek karosszériájához felhasznált acél akár 20 százalékkal könnyebb és 25 százalékkal erősebb legyen.'

Nem baj hogy évtizedek óta gyártanak karosszériákat alumíniumból, müanyagból, kompizitból?

Mondjuk a Trabant, mond vmit?

PomberMaci 2016.08.14. 00:13:01

@DIODORO: Köszi!
Érdekelne majd, hogy milyen ötvözővel érték ezt el, de ahogy nézem ez majd 2020-ban lesz.:-)