A fenntarthatóság inkább útmutató, mintsem teher az FMCG szektorban

2016. február 26. 14:05 - CHIKANSPLANET


chp_fmcg_fenntarthatosag_20160226.jpgA cégek sikerének alapvető eleme, hogy működésükbe stratégiai szinten épüljön be a fenntarthatóság. Az FMCG szektorban számos olyan tényezővel élnek együtt a cégek, ami alakíthat egy cég megítélésén. A vásárlók többsége a friss kutatások alapján úgy gondolja, hogy a márkáknak proaktívan kell fellépniük a környezettudatosság kapcsán. Az eladások fokozásának érdekében szükségszerű figyelni erre a területre.

Az FMCG-termékek piacán kiélezett verseny uralkodik, ezért a siker kulcsa olyan részleteken is múlik, mint a fenntartható működésbe történő befektetés. Az ilyen fejlesztések között akadnak olyanok, amelyek azonnal, vannak, amelyek pedig hosszú távon hoznak eredményeket. A társadalmi és fenntarthatósági szerepvállalás egyre nagyobb hatással van az adott cégek megítélésére. A felelősségteljesen működő vállalatok neve összeforr a megbízhatósággal, ezáltal pedig egyfajta véleményvezérekké növik ki magukat.

A legfontosabb, hogy a cégek működésébe alapjaiban épüljön bele a fenntarthatóság. Az FMCG termékekre jellemző, hogy óriási embertömegeket érnek el, ezért létfontosságú a tudatos fenntarthatósági stratégia. Az adott vállalat szempontjából nélkülözhetetlen a közös gondolkodás és az egységes cél, ezek megvalósításához pedig tisztában kell lenni a felelősségi körökkel.

A felelős működés fontosságának tudata egyre jellemzőbb a hazai cégvezetők körében, ezért a fenntarthatósági szakértők egyre szervesebb részét képezik a vállalatok működésének. A multinacionális vállalatok esetében előfordul, hogy látszólag csakis a termékek eladhatóságának kedvéért tesznek társadalmi és fenntarthatósági szempontból pozitív dolgokat, azonban, ma már sok esetben ez az üzleti eredményességüket befolyásoló tevékenység.

Vegyük példának a hazai FMCG szektor egyik kulcsfontosságú szegmensét, a söripart. Az egyik legnépszerűbb italról beszélünk magyar viszonylatban, melynek alapanyagai az országon belülről származnak, csakúgy, mint a csomagolás. A szegmens összetettsége olyan működést követel meg, aminek keretén belül egyértelmű célok kerülnek meghatározásra. Három területre oszthatóak a fenntarthatóság szempontjából kulcsfontosságú szerepek:
•    Felelős alkoholfogyasztás
•    Környezettudatos működés
•    Társadalomra gyakorolt hatás

Hazánk három legnagyobb sörgyártójának egyike a Dreher Sörgyárak Kft., amely több márkanév alatt is forgalmaz sört Magyarországon. Stratégiájukban a fenntarthatóság kiemelkedő szerepet tölt be. A környezettudatossághoz kapcsolódik, hogy az általuk forgalmazott termékek mintegy felét visszaváltható csomagolásban forgalmazzák, a vízfelhasználásukat pedig 26 százalékkal csökkentették. Ez utóbbi jelentős költségmegtakarítást is jelent, nem csak a kevesebb vízigény, de a szennyvíz megtisztításának költségeit nézve is.

Vessünk egy pillantást az FMCG szektor egy másik szereplőjére, akiről már sok szó esett. Az élelmiszerek, kozmetikumok és háztartási tisztítószerek piacán magát több mint 400 márkával képviseltető Unilever vállalat a fogyasztói szokások és berögződések megváltozásán dolgozó szakemberei azt vizsgálják, hogy milyen információkkal tudják befolyásolni az embereket egy rendszeresebb életvitel kialakítása érdekében. Felmérésük során megállapították, hogy míg a korábbi generációkban a gyermek számára a szülők voltak a legfontosabb példaadók, a fenntartható életvitelre történő nevelés terén, manapság a példaadás iránya gyakran megváltozott. Iskolai programoknak köszönhetően gyakran a gyerekek viszik haza a tanácsokat, amelyeket idővel az egész család átvesz.
A hazánkban három gyárral rendelkező Unilever 2013-ra teljesen megszüntette a hulladéklerakást, vagyis 100%-os újrahasznosítást ért el, ennek köszönhetően a vásárlók fenntarthatóságra ösztönzése mellett hozzájárulnak ahhoz, hogy a vállalat csökkentse ökológiai lábnyomát.

A vállalatok stratégiájában idővel megfelelő helyre kerül a felelős üzleti működés, ami az eladhatóságon kívüli problémák megoldására is fókuszál. Ehhez szükséges egyfajta nyitott szemlélet alkalmazása, az újabb trendek alapos megismerése, valamint a multik és a civilek közti hatékony kommunikáció fejlesztése.

Amennyiben tetszett a bejegyzésünk, kövess minket a Facebookon!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://chikansplanet.blog.hu/api/trackback/id/tr18421524

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.