A ”Hogyan?” hatalma

2014. május 12. 11:17 - CHIKANSPLANET


CHP_index_20140512.jpgEgyre inkább elfogadott nézet, hogy egy termelő vállalatnak (és ide nyugodtan beleérthetjük az energiatermelő vállalkozásokat is!) akkor sikerülhet igazán fenntarthatóvá tennie saját működését, ha ügyfeleit és partnereit is ráveszi arra, hogy a környezeti, társadalmi és gazdasági célokat is szem előtt tartva válasszanak terméket, szolgáltatást. Lehetőleg persze a vállalat saját termékeit. Ez viszont egyáltalán nem egyszerű feladat, főleg az ügyfelek (vásárlók) esetében, hiszen amíg az üzleti partnerek bizonyos tekintetben „kényszeríthetők” a fenntarthatósági alapelvek szerinti működésre, a vásárlók attitűdjének megváltoztatása már egyáltalán nem ilyen könnyű.

Ráadásul nem is biztos, hogy a jó oldalról közelítenek a vállalatok a témához. Legalábbis ez derült ki számomra egy nemrégen olvasott interjúból. Ebben Henk Campher, a világ egyik vezető PR-cégének, az Edelmannek az alelnöke világított rá néhány olyan dologra, amit mindenképpen érdemes szem előtt tartaniuk azoknak a vállalatoknak, amelyek a fenntarthatósági alapelveknek minél inkább megfelelő működést szeretnének kiépíteni.

Nem a ”Mi?”, hanem a ”Hogyan?” számít

Kétségtelen, hogy a termelő vállalkozások többsége leginkább abba a hibába esik bele működése kapcsán, hogy a termékre fókuszál: a fogyasztók felé leginkább azt hangsúlyozza, hogy „mit” termel és forgalmaz, nem pedig azt, hogy az adott termék „hogyan készül”. Pedig Campher szerint abban, hogy az ügyfelek miként döntenek az egyes termékek között, sokkal inkább számít ma már az, hogy a tucatnyi azonos, fenntartható alapanyagokból készült termék közül melyik miként készült, mint az, hogy pontosan milyen – egyébként fenntartható – alapanyagokból gyártották.

És ha kicsit jobban belegondolunk, van igazság a szavaiban: az egyes alkotóelemek a termékek esetében nem hordoznak történeteket, azt a hogyan teszi hozzá az egészhez.

A megállapítás mögötti gondolatiság pontos megértéséhez talán érdemes a dolgot egy példán keresztül vizsgálni. Legyen ez az adott termék mondjuk a villamos energia. Az első burok, amely vonzó lehet a vásárlók számára egy termék/szolgáltató melletti elköteleződés során az, hogy az áramot vajon hagyományos fosszilis energiahordozók elégetésével termelték, vagy megújuló energiaforrásokat alkalmaztak az „előállítás” során.

Megújuló alapon termelt villamos energiát már Magyarországon is több cég szolgáltat ügyfeleinek. De melyiket fogja választani a vásárló? És itt lép be a képbe még erősebben a hogyan kérdésköre. Merthogy zöldáramot lehet termelni a szél és a nap energiájának a felhasználásával éppúgy, mint mondjuk fa elégetésével. Az eredmény ugyanúgy szén-dioxid semleges áram, mégis teljesen más érzetet kelt a vásárlóban.

És ezt bizony a vállalatok vezetői hajlamosak elfelejteni.

Jó tanácsok a vásárlók megnyeréséhez

Anélkül, hogy mélyebben belemennék az interjú átültetésébe ezen blog kereti közé, fókuszáljunk inkább a további hasznos tanácsokra.

Az első ezek közül, hogy sose tévesszük szem elől azt, hogy a termékek fenntarthatósági szempontból nem egyenlőnek születnek: vannak amelyek természetüknél fogva sokkal fenntarthatóbbak, mint mások. Teljesen értelmetlen egy alapvetően kevésbé fenntartható elvek mentén előállítható dolgot olyan termékekkel összevetni, amelyek eleve társadalmi, környezeti és gazdasági szempontból egy sokkal kedvezőbb keretrendszer mentén jöhetnek létre, azaz ne hasonlítsuk például a kerti padot az irodai székhez.

A második fontos megállapítás, hogy azok a termékek, amelyek esetében a gyártó vagy a forgalmazó igyekszik ignorálni a (fenntarthatósági) gyengeségeket és túlhangsúlyozni a vélt erősségeket, könnyen megbukhat. Habár a marketing ennek a tudománya, és mint tudjuk, a jó bornak is kell cégér, nem érdemes azért átesni a ló túlsó oldalára.

A fenntarthatósági eszmerendszer köré épített termékek és márkák akkor válnak igazán vonzóvá, ha ez a kettő szorosan együtt él. Fontos, hogy a termék illeszkedjen a vállalat által felépített brandbe, és hogy a brand idomuljon a fenntartható termékekhez.

És végül fontos, hogy a termék fenntarthatósági jellemzése során ne feledkezzünk meg az előállítási folyamat fenntarthatóságáról. Hiába termelünk mondjuk zöldáramot, ha ahhoz teljes ökoszisztémák eltűnése társul, legyen szó itt akár folyószabályozásról, vagy nem tartamos erdőgazdálkodásról.

A feladat tehát nem könnyű, de néhány jó tanács adott. Már csak a vállalatokon múlik, hogy elindulnak-e egy komplexebb termék-megközelítés felé vezető úton, és valóban fenntartható termékeikkel megnyerik-e maguknak a fogyasztókat.

Amennyiben tetszett a bejegyzésünk, kövess minket a Facebookon!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://chikansplanet.blog.hu/api/trackback/id/tr906155070

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.