Mit írjunk a cetlire?

2013. augusztus 30. 15:35 - CHIKANSPLANET

Egy amerikai kutatásban cetlire írt üzenetekkel igyekeztek energiaspórolásra bírni a népet, az eredmény meglepő lett

cetli.jpgA fenntarthatósághoz számos technikai újítás és fejlesztés járul hozzá. Rengeteg befektetett pénz, idő és energia kell ahhoz, hogy az emberek hozzájussanak a tudatosabb életmód kulcsához. Viszont csupán a technológia nem képes befolyásolni a döntéseket. Ahhoz, hogy a környezettudatosság nagyobb mértékű legyen, nem elég, hogy elérhetők legyenek a megfelelő eszközök. Ami igazán számít, az az emberi tényező. De mi az a motivációs erő, amely ráveszi az embert arra, hogy ne égesse feleslegesen a villanyt, esetleg ne folyó víz mellett mosson fogat?

Amerikában egy egyetemi pszichológus professzor arra a kérdésre kereste a választ, hogy milyen motivációval lehet rávenni az embereket arra, hogy egy forró nyári napon a légkondicionáló berendezés helyett a jóval kevesebbet fogyasztó ventillátort kapcsolják be. A kísérletben szereplő szomszédság lakóit négy csoportra osztották, amelyek különböző üzeneteket kaptak a bejárati ajtóra akasztva. Az első csoportnak elmondták, hogy 54 dollárt spórolhatnak, ha váltanak, a második csoport egy környezetvédelmi üzenetet kapott, a harmadik tagjait pedig arra kérték, hogy legyenek jó polgárok, és előzzék meg az áramkimaradásokat. Egyik megoldás sem vezetett eredményre, az energiafelhasználás esetükben egyáltalán nem csökkent.

A változás a negyedik csoportnál következett be, ahol arról tájékoztatták a lakókat, hogy a szomszédjaik sokkal kevesebb áramot fogyasztanak, hiszen ők már áttértek a ventillátorra.. Tehát se a pénzügyi ösztönzés, se a morális meggyőzés nem volt hatékony. A társadalmi nyomással tudták csökkentetni az energiafelhasználást.

A kísérlet rámutatott arra, hogy az emberi döntésekre ható aprócska üzenetekkel is javíthatunk a környezettudatosságon. A kérdés csupán az, hogy mit írjunk a papírcetlire.

Csak hogy meggyőző legyen a kísérlet eredménye: az áramszolgáltatókkal együttműködve tevékenykedik egy cég, amely a fent leírt kísérlet továbbfejlesztett módszerével csökkenti az energiafelhasználást. Az Opower öt év alatt 250 millió dollárt spórolt meg csupán a kísérlet módszerét alkalmazva. Idén több mint két terawattóra energia megtakarítása a cél, ami kiteszi a tavalyi amerikai napenergia-termelés kb. felét.

Vajon ez az üzenet a Föld minden régiójában ugyanilyen hatásos lenne? Aligha. A tengerentúlon, ahol már a fiatalok is olyan nevelést kapnak, amely a versenyszellemet táplálja, sokkal nagyobb elismerésre számítanak azok, akik valamiben előremutatóbb előkelőbb helyezést tudnak elérni versenytársaiknál.

De itt van például a szomszéd példamutatását az esetek döntő többségében elutasító, „csakazértisnekemvanigazam” beállítottságú kelet-európai néplélekkel rendelkező magyar lakosság, amelynek körében sokkal elképzelhetőbbnek tűnik, hogy anyagi ösztönzéssel többeket lehetne életmódváltásra bírni, mintha a szomszédot állítanánk követendő példaként a lakosság elé.

A fennmaradó másik két üzenet hatékonysága pedig itthon sajnos még statisztikailag sem biztos, hogy mérhető lenne.

Az Opower elnöke beszél a cég által elért eredményekről:

Amennyiben tetszett a bejegyzésünk, kövess minket a Facebookon!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://chikansplanet.blog.hu/api/trackback/id/tr855484967

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.