Míg egyre több cég mondhatja el magáról, hogy lépéseket tesz a fenntarthatóságért, addig ugyanezen vállalatok egy részének kommunikációs szakemberei nem tekintik jó ötletnek, hogy erről nyíltan beszámoljanak. Pedig fontos lenne, hogy a globális kommunikációban a lehető legtöbb aktív fél tudatosan részt vegyen. Minél több pozitív eredmény kerül napvilágra, annál be- és elfogadhatóbbá válhat a fenntarthatóság elve.
A vállalatok marketingesei és kommunikációs ügynökségei általában úgy gondolják, hogy a legbiztosabb a jól bevált forgatókönyvet követni, azzal nem lőhetnek mellé. Viszont a vállalatvezetők sokszor nyitottak lennének a témában, az üzleti kockázatok elkerülése végett azonban inkább követik a PR-osok által meghatározott utat. Pedig a megfelelő kommunikációs stratégiával akár profitot is lehet termelni.
Az egyik legjobb példa a sikerességre a Unilever hosszú távú Fenntarthatósági Terve, amelynek bevezetése óta, részben ennek köszönhetően a cég profitja folyamatosan növekszik. Különböző márkáinak kampánykommunikációját a fenntarthatóságra és a társadalmi felelősségvállalásra építi, amellyel egyre több embert tud megszólítani (lásd: a Dove reklámjainak sikere).
A kommunikációs szakemberek gyakran hivatkoznak olyan felmérésekre, amelyek azt mutatják, hogy a fogyasztók két termék közül a nem zöldet választják. Ennek viszont számos egyéb oka lehet, amely nem feltétlenül a termék fenntarthatóságának kommunikálásával áll szoros kapcsolatban: például nem megfelelő minőségű a termék, túl magas az ára, vagy unalmas a reklámja. Ezt támasztja alá számos olyan vállalat termékeladási számainak növekedése, amely felelősségvállalási kampánnyal szólította meg fogyasztóit (pl. Procter & Gamble, McDonald’s).
Bár van némi kockázat, csupán a vállalaton múlik, hogy mennyire tudja ezt csökkenteni. Környezetünk, társadalmunk és bolygónk védelme, bármennyire is úgy tűnhet, nem hagyja hidegen az embereket, a kulcs viszont a megfelelő kommunikációban rejlik. Egy kampány nem csupán attól lesz sikeres vagy sikertelen, hogy a fenntarthatóságot hirdeti. Ügyesen és kreatívan kell hozzányúlni a kérdéshez. Fontos, hogy a fogyasztó úgy érezze, ő is érintett a témában, így könnyebben válhat aktívabbá és elkötelezettebbé.
Ahelyett tehát, hogy a vállalatok eltitkolnák a környezeti és társadalmi felelősségvállalásból kivett részüket, újfajta kommunikációs módszerekkel lenne érdemes próbálkozniuk. Így talán a témával kapcsolatos közvélekedés is javulhatna.
Angolul tudóknak remek példaként ajánlom megtekintésre a többek között az Unilever-termékeket is népszerűsítő ötletes, humorral és öniróniával teli reklámfilmet a Rainforest Alliance nonprofit szervezettől:
Amennyiben tetszett a bejegyzésünk, kövess minket a Facebookon!