Milliókat dobnak ki az ablakon a hazai cégek

2012. szeptember 21. 13:25 - CHIKANSPLANET


A szándék megvan, de kevés vállalatvezető van tisztában a lehetőségekkel


Milliókat dobnak ki az ablakon a hazai cégekAkár 10-15 százalékkal is csökkenthetők lennének a céges energiaszámlák az energiabeszerzések tudatos tervezésével és némi szemléletváltással. Mindez a vállalatoknak egy fillérjébe sem kerül, azonban ha a cégvezetés úgy dönt, némi befektetés árán a megtakarítást akár a duplájára is emelhetik. Legalábbis ezt az érdekes tapasztalatot tudtuk levonni az ALTEO energiagazdálkodási üzletágának belső felmérése alapján. Ugyanakkor tapasztalatuk, hogy a magyar cégek szeretnének faragni energiakiadásaikon, lenne is min megtakarítani, de nagyon kevesen vannak tisztában a lehetőségekkel. És ez baj! A forráshiányon az uniós pénzek átcsoportosítása segíthet. Közszolgálati blog bejegyzés következik!

Azt tapasztaltuk, hogy a két legnagyobb akadálya a céges energiakiadások lefaragásának, hogy a vállalatvezetők vagy nem tudják, mihez kezdjenek, vagy ha tisztában is vannak a lehetőségekkel, akkor sem mernek lépni, hiszen az energia sokuk számára ismeretlen terület. Pedig ha vennék a fáradtságot, némi utánajárást követően például már az energiabeszerzési szerződések megversenyeztetésével jelentős, akár 10 százalékos megtakarítást is elérhetnének. Ne felejtsük el, hogy ez egy versenypiac, mindenki ügyfelet akar szerezni magának, és mindig lehet olyan energiakereskedőt találni a piacon, akinek van egy jobb ajánlata!
 

Egy dolog azonban nagyon fontos! Az igazán kedvező kontraktusok nyélbe ütéséhez ismerni kell a cég energiafogyasztási jellemzőit, nincs mese, mérni kell. Hasraütés alapján ugyanis nem lehet meghatározni egy tényleges fogyasztói profilt, érdemes egy átfogó, teljes energiaauditot elvégezni. Ennek oka egyszerű: más-más fogyasztási profilokra eltérő fogyasztói szerződéseket érdemes kötni.

Persze enélkül is lehet 1-2 százalékot nyerni egy új szerződéssel, de az igazán nagy, akár 8-10 százalékos megtakarítást mindenképpen egy pontos méréseken nyugvó fogyasztói profilhoz rendelt szerződéssel nyerhetik a vállalkozások. Ma már ilyen szolgáltatást egyébként a legtöbb energetikai szolgáltató cég elérhető áron kínál a piacon, de az ügyfélszerzés reményében az energiakereskedők is általában ingyen elvégzik a feladatot.

A mérés ráadásul a vállalkozások energetikailag gyenge pontjaira is fényt deríthet. A kedvezőtlen szerződéseken túl ugyanis ezek azok, amelyek miatt a legtöbb pénzt feleslegesen költik el a cégek energiára. Sok esetben tapasztalható, hogy egy-egy adott munkafolyamathoz kevesebb hőenergiára van szükség, de ugyanígy jelentős, 3-5 százaléknyi költséget lehet megspórolni az irodák és munkaterületek megfelelő megvilágításával és belsőhőmérséklet-szabályozásával is.
 

Nem is annyira evidens...


Evidensnek tűnhet, hogy nem az utcát kell fűteni, vagy nem kell feltétlenül nappal is villanyt égetni, ám sok vállalat esetében ezek miatt is súlyos százezrek terhelik a céges büdzsé kiadási oldalát. Érdekes tapasztalat, hogy már a munkatársak elé letett mérési adatok is sok esetben olyan megdöbbentőek, hogy már pusztán ez is elég a fűtés, hűtés és világítás felelősségteljesebb használatához az irodában. Nem sokan hiszik, de számos esetben egy formalizált belső szabályzat is szó szerint aranyat érhet.

A fenti lehetőségek kiaknázása már pár tízezer forintból is lehetséges, azonban az a kis- és közepes vállalkozás, amely hajlandó és képes némi pénzt áldozni az energiaracionalizálásra, a megtakarításait akár 20 százalék fölé is emelheti egy-egy jól optimalizált energiahatékonysági fejlesztéssel. És erre még az egészen kicsi cégek is hajlandóak lennének, sok esetben azonban nem áll rendelkezésükre megfelelő tőke ennek végrehajtására. Habár manapság divatos majdhogynem szitokszóként használni, de az ESCO típusú együttműködések – főleg egy alaposan átgondolt és számításokkal megtámogatott konstrukció – ezeknek a cégeknek megoldást jelenthetnek.

A másik forrásbevonási lehetőség a pályázás. A kormány által energetikai fejlesztésekre átcsoportosított 94 milliárd forintnyi uniós forrás harmada például kifejezetten a kis- és közepes vállalkozások energetikai modernizációját támogathatja. Sietniük kell azonban az érdeklődőknek, mert az előzetes hírek szerint a nagy érdeklődés miatt a keretek hamar kimerülhetnek. A kép persze nem ennyire derűs – az uniós pályázatoknak ugyanis van egy nagy hátrányuk: utófinanszírozásúak. Tehát az abszolút forráshiányos vállalkozásoknak ehhez a forráskihasználáshoz is tőkeerős partnerekhez kell fordulniuk.

De így még mindig jobb, mint továbbra is feleslegesen lapátolni ki a pénzt a cég ablakán.

 

Amennyiben tetszett a bejegyzésünk, kövess minket a Facebookon!
 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://chikansplanet.blog.hu/api/trackback/id/tr764792860

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Milliókat dobnak ki az ablakon a hazai cégek 2012.09.23. 19:27:01

A két legnagyobb akadálya a céges energiakiadások lefaragásának, hogy a vállalatvezetők vagy nem tudják, mihez kezdjenek, vagy ha tisztában is vannak a lehetőségekkel, akkor sem mernek lépni.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.