Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.
 
IFJ. CHIKÁN ATTILA BLOGJA

Chikansplanet

chikansplanet Fenntarthatóság – gyakorlati megközelítésben. Mitől lesz gazdaságunk, társadalmunk, létezésünk fenntartható? Hogyan egyeztethetők össze a gazdasági, szociális és chikansplanetkörnyezeti szempontok? Ezekre a kérdésekre keresem a választ blogomon. Tartsanak velem, érveljenek, vitázzanak, hiszen egy ember monológjánál sokkal eredményesebb kettő, három, ezer, kétezer ember párbeszéde!

Ifj. Chikán Attila – vállalatvezető, befektetési szakember, energetikai szakértő. Az ALTEO Energiaszolgáltató Nyrt. vezérigazgatója, a megújuló energetikai iparág meghatározó képviselője. Szuverén gondolkodó, a társadalomért és a környezetért felelősséget érző értelmiségi.

Blogketrec

Hirdetés

Facebook

Utolsó kommentek

Címkék

agrárreform (1) AGRI (1) állattenyésztés (1) alteo (5) alternatív gáz (1) Antarktisz (1) Arktisz (1) ATM (1) atomenergia (3) Ázsia (1) bányászat (1) BCSDH (2) befektetés (2) beruházás (2) biomassza (8) bioüzemanyag (2) Bloomberg (1) Boris Johnson (1) brundtland (2) brüsszel (1) Bundestag (1) c2c (1) csomagolóanyagok (1) Decade of Education for Sustainable Development (1) Déli-sark (1) depóniagáz (1) Desertec (1) diploma (1) DNA-elemzés (1) Doha (1) dollars and sense (1) dömping (1) ecodriving (1) Egyesült Államok (1) Egyesült Királyság (1) elektromos autó (1) elektronikus kereskedelem (1) élelmiszeripar (1) élelmiszerpazarlás (2) élelmiszertermelés (2) ellátásbiztonság (1) emissziókereskedelem (1) energetikai (1) energia (1) energiaárak (5) energiafelhasználás (2) energiafogyasztók (1) energiahatékonyság (2) energiahatékony ház (1) energiapolitika (16) energiaszámla (1) energiatakarékos (1) energiatakarékosság (13) energiatakarékossági világnap (1) energiatermelés (14) energiewende (1) ENSZ (1) ensz (2) épületenergetika (4) erdőgazdálkodás (2) esco (2) Észak-Afrika (1) étterem (1) eu (1) EU (5) Európai Bizottság (3) Európai Faipari Szövetség (1) Európai Fejlesztési Bank (1) Európai Unió (2) eu ets (1) evolúció (1) externális költségek (1) e hulladék (1) faház (1) fakitermelés (3) FAO (1) fehér könyv (1) felsőoktatás (1) fenntarhatóság (1) fenntartható (2) fenntarthatóság (22) fenntarthatósági oktatás (1) fenntarthatósági paradigma (8) fenntarthatóság a filmekben (1) fenntartható építészet (2) fenntartható fejlődés (19) fenntartható filmgyártás (1) fenntartható növekedés (1) fenntartható vállalatvezetés (8) fiatalok (1) filmipar (1) földgáz (2) Föld órája (1) Forma 1 (1) fotovoltaikus energiatermelés (8) fűrészpor (1) gasztronómia (2) gazdasági cél (16) gazdasági növekedés (6) Gazprom (1) geotermia (2) gki (1) globális felmelegedés (2) Greendex (1) gyapot (1) háború (1) halászat (1) hasznosítás (1) hidrogén (1) hidrosztatikus repesztés (1) Hollywood (1) hulladék (2) hulladékégetés (1) hulladékhasznosítás (7) hulladékhő (1) hulladékok hasznosítása (1) húsipar (1) ian cheshire (1) IEF (1) India (1) ingatlan (1) interkonnektor (1) internet (1) ivóvíz (1) jevons paradoxon (1) kampány (1) kapcsolt energiatermelés (1) karbonadó (1) katalizálás (1) keop (2) kerékpározás (1) készletmenedzsment (1) kibocsátáscsökkentés (1) Kína (3) kína (1) kísérőgáz (1) klímakutatók (1) klímamodell (1) klímapolitika (1) klímaváltozás (3) klímavédelem (14) klímavédelmi célok (1) kogeneráció (1) kommunikáció (1) komposztálás (1) környezeti cél (13) környezeti teljesítmény (2) környezetkímélő technológia (1) környezettudatos (2) környezetvédelem (1) közösségi erőmű (1) Közös Agrárpolitika (1) különadók (1) kutatás (1) légi közlekedés (1) logisztika (1) London (1) megújuló (1) megújuló energiaforrások (25) megújuló források (1) METÁR (1) Michael Green (1) motorsport (1) műhús (1) nabucco (1) napelem (2) napelemek (2) napenergia (17) NASA (1) Noma (1) nukleáris energia (3) Obama (1) oktatás (2) palagáz (1) palaolaj (1) pamuttőzsde (1) pellet (1) pénzügyi válság (1) polietilén (1) polimerek (1) portfolioblogger (67) Product Environmental Footprint (1) PVC (1) republikánus (1) rezsicsökkentés (1) ritka földfémek (1) Sandy (1) stratégia (1) szállítmányozás (1) szélenergia (12) szén (1) szén-dioxid-kibocsátás (2) széndioxid (2) szénerőmű (1) szolártechnológia (1) tandíj (1) tanyavillamosítás (1) társadalmi cél (16) társadalom (1) termálmetán (1) textíliák (1) textilipar (1) tudatos fogyasztás (2) túlhalászás (1) újrahasznosítás (3) uniós költségvetés (1) urbánus (1) urban mining (1) USA (3) vállalati haszon (1) vállalatok (15) vasúti szállítás (1) világítás (1) vízgazdálkodás (1) william stanley jevons (1) WTE (1) WTO (1) WWF (1) zacskó (1) zöld energia (1) zöld forradalom (1) zöld könyv (1) zöld technológiák (1) Címkefelhő

Blogajánló

Házszabály

Olvasóink szabad vélemény-nyilvánítási jogát tiszteletben tartva, fenntartjuk a jogot a bejegyzéseinkre érkező hozzászólások moderálására, amennyiben azok:

  • egyéneket, társadalmi csoportokat, kisebbségeket sértő vagy bántó, diszkriminatív, túlzóan obszcén, vulgáris kifejezéseket tartalmazó, jogellenes vagy jogsértő bejegyzések;
  • a hozzászólások és hozzászólók szándékos megzavarására irányulnak;
  • szándékosan félrevezető jellegűek;
  • tisztán politikai tartalmúak;
  • a témához nem kapcsolódó, öncélú, szervezkedésre buzdító megnyilvánulások;
  • sértik mások szerzői, szellemi alkotáshoz fűződő jogait;
  • reklámnak és spamnek, illetve egyéb, rendeltetésellenes felhasználói magatartásnak minősülnek.

Hírbox

Alteo


óraállításMost hétfőn a reggel dolgozni, iskolába járó honfitársaink jó része alighanem morcos hangulatban ébredt. Az ok egyszerű: óraállítás volt. Ráadásul az a kellemetlen fajta, amikor elvesztünk egy órát a vasárnapunkból.  Minden évben március és október utolsó vasárnapján  felmerül a kérdés: szükség van még egyáltalán erre a veszett óraállítgatásra?

Ha hihetünk a magyar villamosenergia-rendszer legfőbb irányító szervezetének, a Mavirnak, akkor energetikai szempontból nem olyan érdemtelen a téli-nyári időszámítás megtartása. Az utóbbi években rendre egy kisebb város éves energiafogyasztását spóroljuk meg az óraállításokkal. Ez nagyjából 110-120 gigawattóra megspórolt – azaz meg nem termelt – áramot jelent. És azt tudjuk, hogy a legolcsóbb energia az, amelyet nem kell megtermelni.

Történelmi gyorstalpaló óraállításból

Az óraállítgatás egyébként nem új keletű hóbort Magyarországon. Az elmúlt évszázadban összesen négy alkalommal került sor a nyári időszámítás bevezetésére hazánkban. Először ez 1916. április 30-án történt meg, és működött a rendszer egészen 1919-ig. Majd két évtized múltán – ismét háborús körülmények között -, 1941 áprilisában állíthatták át szüleink, nagyszüleink óráikat. Ez a szakasz nyolc éven át, 1949-ig tartott. Majd öt év kihagyás következett, hogy 1954-től ismét három éven keresztül a téli-nyári időszámítás borzolja a kor emberének idegeit. Majd jött 23 évnyi óraállítástól mentes időszak, hogy a második olajválság hatásaként ismét órát állíthasson a magyar lakosság. És így 1980-tól folyamatosan minden évben kétszer állítgatjuk ismét az óráinkat.

A rendszer bevezetésének mind a négy esetben gazdasági okai voltak. Az első két alkalommal az élőmunka gazdasági termelésben történő optimalizációját szolgálták a rendelkezések. Egy háborús gazdaság érthető okokból minden téren igyekezett a lehető legjobban kihasználni az erőforrásokat. Majd jött az erőltetett iparosítás és végül az olajválság.


téli-nyári időszámítás

A kékkel jelölt országokban jelenleg is van külön téli-nyári időszámítás, a narancsszínűekben volt, de már nem élnek vele, míg a pirossal jelölt államokban soha nem volt óraállítás.
Forrás: Wikipedia

 

Amikor a társadalmi cél ütközik a gazdasági és környezeti célokkal

Merthogy a téli-nyári időszámításra történő átállással éppen ez történik. A társadalmi cél jelen esetben az lenne, hogy hagyjanak bennünket békén, kíméljenek meg a macerától a március utolsó vasárnapját követő héten. Emellett sok érv hangzik el évről-évre: élettani hatások sorolásától, az óraállítást követő hét munkamorálján át egészen a dolgozók, diákok teljesítményének ideiglenes „romlásáig”. Sőt ha hihetünk a svéd egészségügyi kimutatásoknak, akár 5 százalékkal is növekedhet a keringési zavarok, szívrohamok száma ebben az időszakban.

Ugyanakkor élettani szempontból pozitív érvként hangzik el, hogy azért a nyári időszámítással „megnyújtott” nappalok pozitív hatással vannak az emberekre, hiszen mindannyian jobban érezzük magunkat a természetes fényben.

Ezekkel a hatásokkal szemben ott van a gazdasági haszon. Azaz elsősorban a termelőegységeknél jelentkező energiamegtakarítás. Korábban ezt a gazdasági hasznot növelte még a közvilágítás energiaszükségleteinek csökkenése is, de ez ma már, a fényérzékeny kapcsolók korában nem számottevő. Minimálisan, de még a lakosság is spórol az óraállítással.

Ezzel párhuzamosan csökken a környezeti terhelés is. 40-50 százalékos hatásfokot feltételezve 1 gigawattóra áram körülbelül 600-720 tonna szén-dioxid-egyenértékű üvegházhatású gáz kibocsátásával jár. Ezt megszorozva a 110-120 gigawattórával máris 70-85 ezer tonna szén-dioxidtól szabadítjuk meg a környezetet. Tudom, hogy ez csepp a tengerben, de akkor is…
 

 

surveys & polls


 

Amennyiben tetszett a bejegyzésünk, kövess minket a Facebookon!


A bejegyzés trackback címe:

http://chikansplanet.blog.hu/api/trackback/id/tr854341370

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Nyári időszámítási mizéria 2012.03.27. 07:46:57

Megint egy hétvége, ami rövidebb volt, mint terveztem. Most nem amiatt, mert a túlaludtam magam, mert a fejfájás ágyhoz kötött, mert tovább tartott a kert rendbetétele, mint gondoltam, hanem azért, mert átálltunk nyári időszámításra. Ami alapjában v...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

Nekem nagyon is tetszik!
4 műszakban járok dolgozni. Júniusban már 4 óra felé világos van, amikor még a "jó nép" javában alszik, és este 10 kor sötétedik be. Tehát bőven lehet piknikezni!

Ha nem lenne óra át állítás, akkor már nyolc után lassacskán mehetnénk aludni, miközben hajnal három felé már kelne a nap.
Tehát a "jó nép" a napsütésből átaludna két, két és fél órát, miközben este korábban feküdnénk le!
Persze az éjjeli pillangóknak, akik amúgy is délelőtt 10 felé térnek haza, ez mindegy!

Én tovább mennék! még visszább húznám az órát, hoyg ténylegesen este 10-ig legyen világos, és később 5 körül keljen a nap!
Kellemetlen lenne! Igen, 1 hétig!
@Exxit: az tudod, hogy ezzel nem vagy egyedül? Én is szeretem, mert világos van, imádom, ha korán és sokáig van világos. Olyan helyen lakom, ahol nagy a forgalom, ha hajnalban kelek útra, azt élvezem, hogy senki sincs sehol:)
Örülnék ha ez legalább 6 hónapig így lenne...:)
@Exxit: Teljesen mindegy a te szempontodból, hogy hány óra van ha "piknikezni" akarsz. Az, hogy megtakarítás lenne szemen-szedett hazugság mint minden olyan amikor a lakosságot hülyének nézik. Csak arra jó, hogy irtsák a lakosságot mert a szervezetet nagyon is megviseli minden féle hazugsággal szemben. Sok ezer éven át nem véletlenül működött így a rendszer és lesznek normális vezetők akkor meglesz szüntetve ez a baromság!
A tavaszi, őszi időállítgatás* teljesen értelmetlen dolog. Ráadásul káros is.

De én tovább mennék. A szabványidők, a zónaidők is teljesen feleslegesek, idejétmúltak.

Pl. szülővárosomban, Budapesten az óra sosem a helyi időt mutatja, hanem a zónaidőt. Az óra folyton a képünkbe hazudik! Jelenleg Budapest népe arra van kényszerítve, hogy télen Graz és Prága idejét használja, nyáron meg Szentpétervárét és Isztambulét! Sose a miénket! Szerintem felháborító!

S nemcsak felháborító, de egészségileg káros is. Az ember biológiai óráját nem lehet megzavarni, becsapni. S ahelyett, hogy az órát állítanánk be a belső biológiai órához, mi a biológiai órán teszünk kényszert.

A XIX. sz. közepéig még a biológiai óra volt első helyen. Aztán a vasúti közlekedésre hivatkozva kitalálták az időzónákat.
@töreki:
Engem marhára nem érdekel, hogy van e egyáltalán 1 watt megtakarítás! Semmilyen megtakarítás nem érdekel!
Egy dolog érdekel, az hogy eset 9 után még félig világosban tudok biciklizni a családommal.
Az érdekel, hogy amíg fel vagyok, kinn a természetben lehetek!
Az érdekel, hogy amíg alszom sötét van.
Tudod, a nagyapám korában nem volt óra állítás! Ő mégis hajnal 4-kor ébredt! Ellátta a jószágokat. Majd 10 órától délután háromig aludt, mert akkor is forróság volt. Utána sötétedésig dolgozott!

Ez csak a városi ficsúroknak nem tetszik akik képtelenek magukkal mit kezdeni! Nekik tök mindegy hogy világosban, vagy sötétben nem tudnak magukkal mit kezdeni!!

Életünk egy harmadát át alusszuk, ha már fel vagyok , legyek fel napfényben!!
4 műszakban dolgozom! Tudom maximum 4-5 nap alatt át lehet állni! Egy egészséges ember át tud állni. Egy lusta nem tud!!
@töreki: Azt nem tudom bizonyítani, hogy mennyire takarítunk vagy nem takarítunk meg vele, mert sajnos hozzám, kisemberhez nem jut el hiteles információ, utánaszámolni meg nem fogok (lustaság). Az egész lakásom LED világítású, annyira nem terhel meg az se, ha nem állítanák az órákat. A lakosság "irtásával" viszont nem értek egyet, mert eddig soha nem éreztem hátrányát az óraállításnak. Az átállítás előtti napon kicsit lefárasztod magad és egy órával hamarabb simán elalszol és így hamarabb is kelhetsz. Amúgy én a redőnyt is félig húzom le, hogy elég fény legyen reggel, így rendszerint az ébresztőóra előtt kelek. Az átállítás előtt pár nappal már 5 órakor fent vagyok 6 helyett. Szóval nekem jól jön az átállítás, az óráim többsége digitális, magát állítja át (erre se kell figyelnem) szóval van olyan, akinek ez jól jön...
Ha eltörölnék az óraállítást nyáron, júniusban stb ugyanúgy világos lenne sokáig, és világosban biciklizhetnétek. Hiszen ősszel amit visszaállítunk, azt tavasszal előre, magyarul ilyenkor állunk vissza az alaphelyzetre.
Én is utálom hogy elb*szták a vasárnapom most, ígyis keveset aludtam a szombati munkanap miatta. Felesleges őskövület az egész.
engem egyszerűen megbetegít.
az amúgy érzékeny és pontos belső órám teljesen megbolondul, az egész bioritmusom felborul, se enni, se aludni se dolgozni (se tanulni) nem tudok - nem egy hétig, hanem legalább háromig, ősszel is, tavasszal is. kivételek csak annyiban vannak, hogy néha öt-hat hétig is eltart a szenvedés.

kiver a víz, ha csak eszembe jut az óraállítgatás.
Ráadásul mivel mi 6-kor kelünk ez nekünk nem túl jó, mert míg eddig már világosodott ilyenkor, az óraátállítás óta megint sötétben kelhetünk.
Nem a nyári időszámítással van a baj, hanem a télivel. Mindenki (itt is) jól tudja hangoztatni a nyári időszámítás előnyeit (ha nem lenne, már hajnali 3-kor kelne a nap és este túl korán lenne sötét), de a téli időszámítást nem tudják megmagyarázni. Merthogy összesen sincs annyit fenn a nap télen, amennyit kellene, így aztán tök felesleges ide-oda tologatni az órát. Attól semmi nem lesz jobb. Amit nem fogyasztunk el reggel, azt elfogyasztjuk este.

Az oroszok végre képesek voltak belátni. Tavaly megszüntették ezt a hülyeséget, de úgy, hogy a nyári időszámítást tartották meg. Ez az a szép nagy narancssárga folt a térképen.

A széndioxid kibocsátással érvelni meg megint csak hülyeség. Olyan technológiákat kell használni, amik nem termelnek széndioxidot. Az erőművi munkás által kilélegzett széndioxid mennyisége viszont nem nagyon függ az erőmű terhelésétől. :-)
Az óraátállításban a gazdasági haszon nagyon fontos, különösen Magyarországon.

Aki most vasárnap 2 és 3 között olyan úton közlekedett, ahol elő van írva a legkisebb megengedett sebesség, megbírságolhatták, mert egy óra alatt az előírt sebességgel haladás helyett meg sem mozdult az úton. Szigorú bírság figyelt a tilosban parkolókra is: akik megállni tilos táblával jelzett szakaszon haladtak az órátállítás időpontjában – büntetőcédulát kaphattak az egy órán át helyben álldogálásért a tilosban.

Még rosszabb a helyzet az őszi óraátállításkor. Aki akkor 3 és 2 óra között közlekedik, vagy legalább az autóját nem vitte el közterületről, a legsúlyosabb bírsággal sújtható amiatt, hogy gyakorlatilag végtelen sebességgel haladással messze kimerítette a gyorshajtás tényét.

Az államkassza baljós hangjelzése (másszóval kongása) miatt a kormányzat már fontolgatja a heti óraátállítást, oda-vissza, hogy hetenként bírságolhassa a fenti indokokkal az autósokat-motorosokat.
Senkinek semmilyen nyavalygását nem tudom elfogadni!
jajjjj -kicsit így buzisan-, már megint egy órával hamarabb /később kell felkelni! Minek van ez hiszen 30 légkondi megy csak a pincében!!
Zéró megtakarítás, csak az embert fárasszák! Mehetek megint a pszichológusomhoz!

Mint írtam 4 műszakban dolgozom! 4 délután (hétfő-csütörtök) 3 éjszaka( péntek-vasárnap) 1 szabd (hétfő) 7 délelőtt (kedd-hétfő, ez a fele a hónapnak)
Ezért lényegében nem kapok semmit. (kobak simogatást! Nyugaton már tanulmányok mutatták ki, hogy a folyamatos 4 műszak évekkel csökkenti a várható élettartamot)

Én havonta kétszer-háromszor átélem azt amit a ficsúrok évente egyszer-kétszer! Mitől, be vannak csinálva rendesen!

Puhányok mi lenne veletek, ha havonta kétszer lenne óra át állítás!!??????????????
Azt se felejtsük el, hogy a nyári időszámítással télen is spórolnánk. És az átállítás is megszűnne. Ez technikailag azt jelentené, hogy GMT+2-es fix időzónára térnénk rá, de az eredmény megegyezik.
@ubu1: teljesen egyetértek veled

a nyárira kell beállni és kész

Nyáron reggel pont jókor kel a nap
este meg jókor nyugszik.

1 időzónával odább Erdélyben, magyar román határnál
9-kor! még süt a nap majd meg döglik az ember mert 1 órával később fekszik nap nem tud kihülni semmi. 10-ig világos van 11 -ig aludni se lehet.
Reggel meg az az 1 óra plusz hűvös nem sok.

Tél: óraállítás előtt még délután lehet tenni venni,
Reggel meg így is úgy is kelni kell, menni kell a munkába, ha süt a nap ha esik a hó
El nem tudom képzelni hogy jöhet ki bármiféle megtakarítás modern életet élve (16 óra)
@ubu1: Egyébként az oroszok éppen ezt csinálták, és most az a helyi visszhangja, hogy "ez volt az egyetlen értelemes döntés, amit a politikusok az elmúlt száz évben meghoztak!" :)
Utóbbi hozzászólásoknak van igaza. Állítgatást elfelejteni, nyári időszámítást megtartani! Télen tök mindegy, hogy 7-kor vagy 8-kor lesz reggel világos, mert így is úgy is sötétben kell fölkelni... egyébként aki járt már Belgium-Hollandia-Dánia vidékén, ott a jelenlegi téli időszámításuk szerint is 9-kor kel a nap. (Valójában valahol Európa közepén, kábé a néhai vasfüggöny mentén kellene lennie a határnak az UTC+1 és az UTC+2 között, ha a célszerűséget nézzük.)
@Gergő77: Azért nem teljesen mindegy, mert a fene se szeret sötétben kelni, és nyári időszámítás mellett ez meghosszabbodna, viszont ez csak a tél közepén lenne igazán észrevehető, és bő másfél hónapot jelentene, cserébe viszont 6 hónapig tovább lenne délután, munka után világos. Az emberek hangulatát jobban meghatározza, hogy munka után már semmi kinti dolgot nem érdemes szervezni, mint a sötétben induló reggel. És ezzel együtt úgyis időszerű volna ahol szükséges, átszervezni a napi beosztást, pl. iskolákban megszüntetni a nulladik órákat, ugyanúgy felborítja a gyerekek beállt ritmusát, mint az óraállítás. Szóval ne mondjuk azt, hogy csak előnye van, mert az nem igaz, de az biztos, hogy több a hozadéka, mint a hátránya. Inkább munkába menet legyen 1-2 hónapot tovább sötét, mint munka után a szabadidőben.
az üzletekben nagyobb kedvvel vásárolnak az emberek,mint ha már szürkület van.Ez pedig pozitív.
Látom azért van itt 1-2 zseni, kár, hogy mindig abban a csoportban, akik zsigerből elutasítják.
@margaréta87:
"Hiszen ősszel amit visszaállítunk, azt tavasszal előre, magyarul ilyenkor állunk vissza az alaphelyzetre." Ne zavarjanak a tények. Pont fordítva van.
@bircaman maxval:
"Jelenleg Budapest népe arra van kényszerítve, hogy télen Graz és Prága idejét használja"
Már megint a gonosz osztrákokhoz kell alkalmazkodnunk. Szegények, ők meg biztosan úgy tudják, hogy nekik hozzánk.
@töreki:
"Az, hogy megtakarítás lenne szemen-szedett hazugság"
Nyáron reggel (hajnalban) semmiképp nem kapcsolsz villanyt (mivel mindegy, hogy 4-kor v 5-kor kel a nap), este viszont 1 órával későbben (mivel 10-11 előtt kevesen fekszenek le). Ez szerinted mi ??
A vasárnapok utáni 52 hétfő egyébként sokkal nagyobb törés a bioritmusban (mondjuk 5-6-kor kelni 8-9 helyett, de főleg a lényegesen kevesebb kevesebb alvás, mint 1 éjszakával előtte) és sokkal többet árt, mint ez a pár nap. Arról nem is beszélve, hogy aki az óraátállítást 1-2 napnál tovább megérzi, az tápos, vagy aludjon az érintett hétvégén többet. Egyébként is ez a legjobb módszer, egy 10-11 órás alvás a kritikus éjszakán és akkor az ember felébredve azt se tudja, hogy hány óra van, ergo nem fogja zavarni mit mutat az óra.
@belekotyogó:
és ezt ki nem sz...ja le!
Nyáron amíg világos van , nem is mozdulok ki a természetből!

A sötétben meg depressziósak az emberek!!!!!!

Minden nyavalygás gyerekes!
@efi:

Nem tudhatják úgy. A közép-európai időzóna a 15-ös hosszúság helyi ideje, ez kb. Graz és Prága.
@efi: na pont itt a lényeg

"Nyáron reggel (hajnalban) semmiképp nem kapcsolsz villanyt (mivel mindegy, hogy 4-kor v 5-kor kel a nap), este viszont 1 órával későbben "

Tehát nem este 8-kor hanem 9-kor
tehát nyerünk...csak a télihez képest!

NADEHA!

nincs téli órállítás
akkor?

ugyan is a télivel meg a téli nélkül is fel fogod kapcsolni a lámpát.

Télivel 1 órával kevesebbet reggel, de 1gyel többet este!
Ergó megbukott az elmélet hogy szükség van a téli óra állítására.

Az oroszok okosak voltak és nyertek, hogy a nyári óraállás van télen is.
@Gergő77:

"a néhai vasfüggöny mentén kellene lennie a határnak az UTC+1 és az UTC+2 között"

A két zóna határa a 22,5-ös hosszúság kellene hogy legyen, ez kb. Nagyvárad.
@pukancs:

A komikus az ebben, hogy ezentúl nyaranta az orosz-lengyel határon 3 óra az időkülönbség! Télen "csak" kettő.
@bircaman maxval:

Természetesen fordítva.

Telente a különbség 3 óra, nyaranta kettő.
@bircaman maxval: Így van. Én meg követelem, hogy mindenki működjön az én biológiai órám szerint.
Legyen GMT+2 egész évben!
Vagy GMT+1 és legyen minden egy órával korábban! :)
Bárki bármit mond: a zómaidő teljes eltörlése az ideális, minden más félmegoldás. Dél akkor legyen, amikor a nap delel, de máskor.

Vannak kifejezetten abszurd helyek is Európában. Spanyolország legnyugatibb részén, Galíciában a nap délután fél 3-kor delel. Abszurdum. Minek ez? Mindez az emberi természet megrontása.

Én már terveztem az egyéni átállást helyi időre, de nem tudom megtenne, mert kénytelen vagyok a hazug órához alkalmazkodni.
@Iza Béla: az ember természetes napi ciklusa majdnem 25 órás, úgyhogy szavazzuk meg ezt a nap hosszának! :)
@Iza Béla:

Mindenkinek ugyanaz a biológiai órája. Én pl. nem tudok olyan emberről, akinek a biológiai órája éjfélkor mutat delet...
@Martian: Nem szavazunk. Áttérítjük a Napot. ;)

@bircaman maxval: Azt még mindig nem értem, hogy miért nem vonulsz ki a Kiskunságba egy megfelelő sátorba delelni. Sőt, irány a sztyeppe, ha már az oroszok végképp eltörölték.
@bircaman maxval: Én meg 5 (öt) órával korábban kelek, mint szeretnék, este meg nehezen alszom el. Hagyjuk a hisztit, akinek nem tetszik, még nyitva vannak a határok.
Jó, hogy terítékre került ez a téma. Én utálom az óraállítgatást, úgyhogy éljen a GMT + 1 időzóna! A Nap járásának hazánkban ez felel meg, ez a természetes. Ennek az egésznek semmiféle haszna nincsen, s ha van is, az teszi zsebre, akinek egyébként is teli van. Elmebeteg volt az is, aki kitalálta!
@bircaman maxval: Mindenkinek másként jár a biológiai órája. :)
@pukancs:
Vazze... nem igaz, hgy ilyen bonyolult.

Télen rövid a nappali (világos) periódus, húzogathatod akárhová az órádat, mindenképpent fent vagy abban az időszakban.

Nyáron nem mindegy, hogy hajnal háromtól van világos nyolcig, vagy négytől kilencig. Háromkor még alszol úgyis. Szóval este "kapsz" egy világos órát.

Az eredeti időzónánk a téli időszámítás. De ezt is leírták előttem ötször...
@bircaman maxval:
"Bárki bármit mond: a zómaidő teljes eltörlése az ideális, minden más félmegoldás. Dél akkor legyen, amikor a nap delel, de máskor."

lol, majd megbeszéled a barátnődel, hogy majd ötkor felhívod, te mondjuk BPn vagy, ő meg Debrecenben... sok sikert. :)
@bircaman maxval: A Nap delelése folyamatosan változik a szélességi körök mentén. Egyazon hosszúsági körön lévő megfigyelőknek mindig egyidőben delel. A delelés időpontja azonban naponta is változik, úgyhogy valamiféle zónaidőre szükség van.
@bircaman maxval:
"Mindenkinek ugyanaz a biológiai órája. Én pl. nem tudok olyan emberről, akinek a biológiai órája éjfélkor mutat delet..."

Mesterségesen elzársz valakit a külvilágtól (napfény, órák stb.), pár nap alatt elveszti az időérzékét.
@Dörmögő_Dömötör: ugyazon a helyen a Nap október 31-én pl. 11:27-kor delel, február végén meg 11:56-kor.
@ubu1: Ott a pont! Megértem a (nap)fényimádókat, de a biológiai óra piszkálása emberellenes! Az orosz módszer itt is beválna!
@bircaman maxval:

Földrajzilag természetesen úgy van, ahogy mondod. De nem a célszerűség alapján!

A nagy felismerés annyi, hogy a földrajzi időzónák azt célozzák, hogy a dél legyen a nappal közepe, az éjfél meg (nevének is megfelelően) az éjszaka közepe - ehhez meg az emberek b@sznak alkalmazkodni, mert még a "korai" emberek is a napjukat 6-kor kezdik, és 22-kor fejezik be (és akkor még a "baglyokról" nem szóltam), tehát még nekik is 14 óra a nappal közepe és 2 óra az éjszakáé.

Ezért aztán nem ott optimális az emberi életritmus és a csillagászat összehangolása, ahol délben delel a nap, hanem ahol 1-2 órával később, azaz célszerű a földrajzinál keletibb időzónát használni - ahogy azt réges régóta teszik a spanyolok, franciák, benelux államok, és ahogy az oroszok is emellett döntöttek.
Oroszország hamarosan visszatér a téli-nyári időszámításra - jósolja Viktor Baloga a rendkívüli ügyek minisztere.

karpatinfo.net/ukrajna/2012/02/06/baloga-helyi-idot-akar-karpataljan
- Visszamenőleges hatállyal eltöröljük ezt a gyurcsányista, bankoligarhikus, euroglobalizációs, gyarmatosító tendenciákat magában foglaló elmúltnyolcéves csökevényes óraátállítást.
Magyar embernek, magyar időt!
Sokaig legyen vilagos, kerul amibe kerul.
A franciaknak konnyu, saccra 2 oraval vannak nyugatabbra.
Az energia takarekosagi szempont fontos, de megis inkabb beszuntetnem. Egyszeruen azert, mert hulyesegnek tartom, hogy egy evben ketszer atvarialjak az idot, pedig engem nem zavar az atallas, neha eszre sem veszem.
@Gergő77:
baszki, akkor ne aprózzuk el, húzzunk mindjárt két zónával előbbre...
lesz még Moszkva magyar falu!

Az időzóna keleti felén fekszünk, ennek vannak (bizonyos emberek szempontjából) hátrányai. +1-gyel azon menne a sírás, hogy télen reggel 9-ig sötét van, meg hogy háromnegyed 10kor van a BL meccs...
@ubu1: Neked van igazad!

Ezt már én is régóta mondom. A mi földrajzi helyünknek a nyári időszámítás felel meg télen-nyáron. A mi téli időszámításunk a németeknek, franciáknak való.
Nekem barmelyik idozona megfelelne, par oranyi elteressel mindegy mikor vilagosodik vagy sotetedik, de ne varialjak az idot. Ha szavazni lehetne ra ,akkor legyen a termeszetes, a foldrajzi elhelyezkedesunknek megfelelo beallitas.
Nekem barmelyik idozona megfelelne, par oranyi elteressel mindegy mikor vilagosodik vagy sotetedik, de ne varialjak az idot. Ha szavazni lehetne ra ,akkor legyen a termeszetes, a foldrajzi elhelyezkedesunknek megfelelo beallitas.
@Ezekiel 25,17: Micsoda zagyvaság! Éppenhogy a GMT + 1 zóna a természetes. :)
@dukeekud: Nincs semmiféle megtakarítás. Még senki nem látta a megtakarítás bizonyságát, ám a hátrányokat a saját bőrén érzi. Ez csak legenda.
@Martian: Nem állítottam az ellenkezőjét. :) Most körmöljem ide az időegyenlet grafikonját? Nem volt-e bölcsebb az ókori görögség, amikor az órák hosszát napórával mérte, s e szerint nyáron hosszabbak voltak az órák, télen meg rövidebbek. :)
Folyamatos műszakban dolgozom.
Csodás ez az átállítás!Csak azt nem
tudom,hogy az a bizonyos megspórolt pénz kinél csapódik le,
amikor világítással túl sokat nem
spórolunk.(Bezzeg a nagy teljesítményű háztartási gépek)
Az összes erőmű magánkézben van, kivétel Paks!
Az egyik kollegám szerint 2-3 órával kéne előbbre állítani,mert így még többet lehetne spórolni...
@greycup: "ez az orosz módszer beválása valami urban legend?"

Nem az, valóban így gondolja a döntő többség.

Amit belinkeltél, az az CP-nek egy alantas politikai húzása. Ez egy 12%-os új párt a Dumaban, és egy kampányfogás részeként játszanak rá a témára. És ott könnyen lehet ezzel befolyásolni az embereket, mert az északi országrészben decemberben mindössze 4-5 óra világos van, gyakorlatilag pirkadatkor kell ebédelni :) Sajnos lehet, hogy előbb-utóbb átveszi a kérdés szerepét a politika, és lejáratódik, nekünk talán addig kéne még kipróbálni. Ukrajnában nem tudom pontosan, mi a helyzet, de ott később vetődött ez a módszer fel, lehet, hogy még nem érett meg rá a politika.
Jópár hozzászólás írja, hogy "jó, mert akkor világosodik ki, amikor kelek, átállítás nélkül még sötét lenne / korábban sötétedne".

Banyeg. Feküdj le korábban vagy később, hogy pont hajnalhasadásra kelj.. Senki nem mondta, hogy mind nyáron mind télen ugyanakkor kell aludni menni..
@Lrdx: De azt sajnos nem mi mondjuk meg, hogy meddig tart a munkaidő. És sötétben szabadulni, akkor azt már megette a fene, másnap meg kezdődik előröl. Ez tesz be sok embernek, 5-6 hónapig nincs igazán lehetőség felszabadult délutáni programokra.
"40-50 százalékos hatásfokot feltételezve 1 gigawattóra áram körülbelül 600-720 tonna szén-dioxid-egyenértékű üvegházhatású gáz kibocsátásával jár. Ezt megszorozva a 110-120 gigawattórával máris 70-85 ezer tonna szén-dioxidtól szabadítjuk meg a környezetet. "

Lehet dobálózni a gigawattórákkal meg az ezer tonnákkal, de ezeket a mennyiségeket az emberek nagy része úgysem tudja hova tenni.

Ami TÉNY: A MAVIR szerint 6 milliárdot nyerünk az óraátállítással, ami fejenként kb 50 Forint havonta. Nevetséges...
@gibbon: ja bocs, havonta 50, kicsit késő van már
Hát, Emberek...

Elég végigolvasni a hosszászólásokat, hogy rájöjjünk mekkora a káosz a "fejünkben" - mennyire "tudatlanok" vagyunk...
Elnézést - de som ellentmondást lehet olvasni itt...

S ameddig ez így van, addig könnyen "etetnek" minket... (pl. "megtakarítás"...)

Megtakarítás? Vajon kinek??? Mert mi - egyszerű emberek - nem sokat látunk belőle, az tuti...
Nekem az a megtakarítás, hogy:
- pl este 10-kor fekszem
- de amikor besötétedik, villanyt gyújtok!
- ha ez 6-kor történik (téli idő), akkor 4 órát világítok
- ha csak 7-kor (nyári), akkor csak 3-at!!!
Ez egyszerűen tettenérhető az időváltásokkor - csak figyelni kell!
No, itt lenne a NAGY megtakarítás.
(persze, jöhetne a "magyaros betartás" miszerint: "de bezzeg reggel fordítva van..."
persze, elméletben. Én ugyanis annak hatását nem észlelem - csak az esti különbséget.
S szerintem manapság sokkal többen vannak ezzel így - azaz, hogy az esti különbség "fáj", a reggelit nem észleli, nem érdekli, ...)
Hja, s télen sem mindegy, hogy már du négykor világítanom kell, vagy csak ötkor...
Reggel viszont, ha éppen sötét van, vagy csak szürkület, tökmindegy - akkor is csak azt az egy órát világítok (általában "használom" a villanyt), ameddig az ébredéstől elhúzók a melóba...
(azon viszont nem gazdakszom meg...)

Tehát, igenis éljen a nyári időszámítás! :-)

Hogy nem "természetes" Magyarországnak???
Hogyhogy??? Épp annyira NEM természetes nekünk a "sajátunk", mint esetleg a tölünk keletre lévő - biza! (amely időzónák határán éppen vagyunk)
Mert nagyonis a sáv szélén vagyunk! (ahogy mondották, a szigorú fizikai sávhatár az Erdélyi Szigethegységben van - "kerekítve": a jelenlegi keleti országhatárnál)
Ez azt jelenti, hogy amikor nálunk Közép-Európai Idő szerint delet üt az óra, akkor már a nap kb 12:25-nél jár... (túl vagyunk a fizikai "dél"-en)
Ha éppen - Uram bocsá' - a keleti sávhoz tartoznánk, akkor meg kb 11:25-nél. (még "dél" előtt ütne az óra)
Nos, ennyire "természetes" nekünk a Közép-Európai Idő... Így is, úgy is bukunk fél órát (csak azért, mert "sávszélen" vagyunk) - akkor miért ne lenne úgy, hogy sokaknak jó legyen?
Azaz a "keleti sáv" - amit mi "nyári időszámításnak" élünk meg!

S mi volna, ha éppen:
- két órás sávok lennének használatban?
- egy nap csak 12 órából állna
- vagy a sávok éppen fél órásak volnának? (48 órás nap?)
- vagy éppen létezne Nagy-Magyarország?

Igen, a Nyári időszámításunk a mesterséges - a téli a "természetes", sáv szerinti, Közép-Európai. (tehát, egy előző hozzászólással ellentétben: télen vagyunk Prága szerint, nyáron vagyunk Helszinki szerint)
Nyáron nem teszünk mást, mint átváltunk egy sávval keletre!! Persze, ők is ezt teszik a saját sávjukkal, de ez engem (s gondolom, sok mást is) NEM érdekel!
Az viszont nagyonis, hogy estenként jobban érzem magam, mert később sötétedik... (legalább egy fél évig...)

Másik "hungarikum" az, hogy általában "nem vagyunk tájékozottak" külföld viszonlatában.
(szinte mindennel az van, hogy megy egy "kis vita", itt lokálisan, kissé megy az észosztás, aztán nem történik semmi - az fel sem tűnik senkinek, hogy akár rögtön valamely szomszédunkban, az a valami már régesrég egyszerűen "működik" - csak nekünk is azt kellene csinálni... - csakhát az "érdekek" mindig is erősek...)

Na de, miért mondom ezt?
Azért, mert szerte világon RENGETEG (jellemzően saját idősávsának keleti szélen lévő) ország egyszerűen a tőle keletre lévő időzónát használja!!!
Érdemes utánnanézni, elképesztően sokan vannak szerte a világon!
Pl. a wiki-n, "Time Zones" - érdemes összehasolítani a "fizikai időzónát" (amiben az egyes országoknak lennie kellene), s a "színűket" (azaz, melyiket használják valójában)

Európa (szinte az egész Ny-EU egy sávval keletebbre van):
Franciaország, Belenlux államok (Angol idő szerint kellene legyenek!) - ezért olyan kellemesen hosszúak ott az esték :-)
Spanyolország (az nagyon durva!!!)
Portugália (Angol Idő szerint van, de Ír szerint kellene legyen!)
Írország (Angol Idő szerint)
Izland (Angol Idő szerint!)
Litvánia
Oroszország (szinte minden régiója (pl. Szibéria) el van húzva akár több órával is keletre)
ázsiai szovjet utódállamok... (Üzbég, Kazah...)

Afrika:
Algéria, Líbia, Szudán, Mauritánia

Amerika:
Kanada Ny-i fele, Alaszka, Mexikó, Argentina, Chile

Hja, Kínáról ne is beszéljünk...
Az egy dolog, hogy a keleti sávhoz igazódnak, de az egész ország egyetlen időzóna!!! Kérdezném a "természetes időzónánk partizánjait", ott vajon hogy lehet élni??? :-)

Nos, hajrá Nyári Időszámítás, hajrá K-Eu időzóna!

Addig is csak élvezzük az áldásos "nyári időszámítást" (értsd: hivatalos "Kelet Európai Idő", "keleti sáv"), használjuk ki minél jobban - mert hamar eltelik, s jönek majd a fejünkre a "természetes időzonánk" által súlyosbított hosszú téli éjszakák...
S lehet majd akkor "spórolni"...
@ubu1: Ebben van valami, de gondolj bele, ha egyszerűen eggyel odébb tolnánk a zónaidőt (vagyis télen is hagynánk a nyári időzónát), akkor december-januárban fél kilenc körül kezdene világosodni. Nem tudom, hogy az mennyire tenne jót például az iskolás gyerekeknek.
Van erre példa amúgy, Izlandon (ami jóval nyugatabbra van ugye Londonnál) váltogatás nélkül a GMT-t (UTC) használják, nyáron ugyanis tök mindegy, mert valamikor hajnalban van egy kis sötét, télen viszont az a másfél óra világos nem a déli, hanem a délutáni órákra esik (kb. fél háromkor delel a Nap), javítandó egy kicsit a közérzetet.
@Ezekiel 25,17: Nekik se feltétlenül, Hollandiában január elején reggel nyolckor töksötét van :-)
@mézeskakaó:
"Hja, s télen sem mindegy, hogy már du négykor világítanom kell, vagy csak ötkor... "

De, mindegy, mert az első esetben csak reggel 8-ig világítasz, a második esetben meg 9-ig.

"Európa (szinte az egész Ny-EU egy sávval keletebbre van)"
Nagyrészt gazdaságpolitikai okokból. Milyen jó lenne már egy csomó időzóna az EUn belül, ugye... egy óra időkülönbség mondjuk Párizs meg Berlin között.
"de ez ma már, a fényérzékeny kapcsolók korában nem számottevő"

Ezt az indoklást egyszerűen nem értem. Tök mindegy, hogy a villanyt magad kapcsolod fel, vagy magától kapcsol ki-be, ha egyszer nyáron az átlagember lefekvési idejéig nem kell otthon világítani, mert van természetes fény. Az egy más kérdés, hogy anyagilag semmi jelentősége, hisz egy átlagos háztartásban a világítás a kisebbik áramfogyasztó.
@Lrdx: naja, ha úgy élnénk, mint háromszáz éve, akkor óra sem kellene :-) Ahogy egy parasztnak állt volt kollégám mondta; neki tökmindegy mit mutat az óra, akkor kel, mikor szomjas a tehén :-)
@Gery Greyhound (project ELE^EN): Ott a pont!
Ha csak 1 izzót kicserélnénk energiatakarékosra, már sokkal többet spórolnánk.
Az összes kommentet végigolvasva arra jöttem rá, hogy a 4 műszakban dolgozók miatt kell ez az egész cirkusz. Remek!
Basszus, de odavagytok ezért a biológiai órátokkal. Feküdjetek le előbb és keljetek fel hajnalban. Erről nem az átállítás tehet, lusták vagytok, hencseltek egész délelőtt, oszt itt meg éjjel ráértek. Ki nem szarja le...mit akartok:)
Ok tologassuk az időt, de aki megálmodja, hogy melyik szombaton kell ledolgozni egy hétköznapot, igazán odafigyelhetne arra, hogy március utolsó vasárnapján órátállítunk, és egy másik szombatot választana.
@Krumpli: Egen.. ez egy nagy ötlet volt, nagyjából a szabad szombatok 40 évvel ezelőtti bevezetése óta ez volt az egyetlen 23 órás hétvége..
Amúgy is utálom a szabadnap-tologatást..
Aki azon sír, hogy az óraátállítás gyilkolja a szervezetét, az ugye sosem utazik Erdélybe, horribile dictu Ázsiába vagy Amerikába? Mert ez utóbbi már egy atomtámadással érne ám fel!

Hisztis majmok...
Szerintem már az is nagyon segítene, ha nem szombatról vasárnapra, hanem péntekről szombatra virradóra váltanánk téliről nyári időszámításra.

Részletesebben erről itt:
envezettem.blog.hu/2011/03/28/nyari_idoszamitasi_mizeria
A nyári időszámítást legyen télen is! Vesszen a téli időszámítás!
@Énvezettem?: Az mondjuk ezen a hétvégén hétköznapról hétköznapra nagyon jól jött volna ki. Megvan az oka, hogy szombatról vasárnapra virradóan váltunk, de akkor is felesleges.

A téli időszámítás egy idejétmúlt középkori maradvány. Vesznie kell!
@greycup: Én dolgozom, így reggel fél7-kor elhúzva kapcsolom le a villanyt. Télen-nyáron.
@Dörmögő_Dömötör:

Nem, nem! A zónaidő újdonság, kb. 150 éve találták ki a vasúti menetrendek miatt. Előtte minden városnak saját ideje volt.
Ez jó, hogy világosban biciklizés stb. :). Mert ha nincs óraátállítás akkor hamarabb megy le a nap? Vagy rövidülnek a nappalok?
Ez az egész óraátállítás idejétmúlt dolog, legalábbis, ami az energia megtakarítását illeti. A cikkíró is említi, hogy a fényforrások, amik miatt ugye anno dacumál bevezették a spórolós időszámítást, nagyságrendekkel kevesebbet fogyasztanak.
Azonban modern korunkban nem ezek a legnagyobb energiazabálók a nyári időszakban, hanem a klímaberendezések, és az egyéb hűtőberendezések, amelyek nagyjából éjjel-nappal járnak, és immár szinte mindenhol, nem csak hivatalokban, egyéb kereskedelmi és nem kereskedelmi egységekben, hanem már mind több háztartásban is. Ez pedig nagyságrendekkel több energiát visz el, mint amit az életvitel átállításával el lehet érni. (mint ahogy Afrikában sem olcsóbb az élet, mivel ott igaz, hogy a legtöbb helyen fűteni nem kell, de ugyanannyit költenek a klímaberendezések áramszámláira a városokban)
Érdemes azt is megnézni, mikor mennek legnagyobb fokozaton a klímák: nem reggel és este, amikor ugye viszonylag elviselhető a hőség, hanem nap közben. Ehhez hozzáadódik még a nap közben immár szinte mindenhol folyamatosan bekapcsolt számítógépek energia felhasználása (megint csak nem a "megspórolós" időszakban). Vagyis az egész óraátállítósdio, mint már említettem, idejétmúlt és az embereke fölösleges macerálása, és bioritmusuk fölösleges felborítása...
Nem értitek, hogy Exxit 4 műszakban dolgozik???
@bircaman maxval:
Elolvastam, jól szórakoztam. :) Ha komolyan gondolod, sajnállak... :) Majd posztolj egyet a gyakorlati kivitelezésről is.
Egyszer állítsuk +/- 30percet át az órát és felejtsük el az egészet. Így mindenkinek jó lesz, mindenki nyer és veszít vele. Ennyi.
Csodálatos poszt. És hogy az óra-átállításról megtudtunk-e valamit a FENNTARTHATÓSÁG szempontjából?
Hát nem. Viszont úgy látom semmitmondásból sokat tanultál a fatertól.
Esetleg a blog címébe beszúrhatsz egy u betűt. Chick anus planet.blog.hu
Hol lehet megtalálni, hogy hivatalosan mikor lesznek az átállítás időpontjai??????? Smitpál.hu, vagy orbánhasraütései.hu, eztdobtaagép.com, vagy miafaszom? Melyik a hivatalos? Mikor dől el? Március elején jelez az egyik minisztériumi főgecinek a telóján az emlékeztető, hogy ideje kotlani egy időpontot? Miért nem lehet ötven évre előre kiírni, aztán tudna az ember tervezni. Pár hónapja rákerestem, hogy a mostani mikor is lesz. Pont a buzi ledolgozás miatt gondoltam, hogy lehet, hogy a március utolsó vasárnapja most nem játszik. Az első pár találat szerint márc. 31- ápr. 1. Aztán persze miután minden újság elkezdte tolni, hogy márc 24-25, azóta a google is ezt dobja ki.
@rockseiaXLL: Hát nem tudom, szerintem azért rajtad kívül egész jól elbeszélgettek itt az emberek az olvasottakról... Gondolom az fájhat, hogy a nemfasza blog tényleg nem fasza, sőt kritikán aluli. Esetleg az index címlapra vagy irigy... :)

Google a barátod! Az óraállítás időpontját EU-s jogharmonizácót követően 1996-től minden március és október utolsó vasárnapján kell megejteni. Google-zol naptárat, megkeresed benne a március és október hónapokban az utolsó vasárnapot és megnyerted az időpontot. A múlttal kapcsolatban pedig pl. ezt nézegetheted:
asztro.net/daylights.php?year=2003
Jó szórakozást!
@bircaman maxval: Nem értem, hogy miért írtad, amit írtál? A 150 éves találmány, a zónaidő már nem újdonság és szükség is van rá. Az általad említett városonként más lokális idő tkp. megannyi helyi időzóna, úgyhogy .... Hány óra is van most pld. az északi - sarkon? :)
@Xtro3: Ha nem megy a szövegértés, tudom ajánlani az általános iskolát. Remélem most boldog vagy, hogy kioktathattál olyan dolgokból, amit mindenki tud, gondolom most büszkeséggel tölti el a pici szívedet, hogy azt hiszed, mennyire ügyesen bebizonyítottad valakinek, hogy mekkora hülye. A véleményedet a blogomról azért nem kérdeztem tőled, mivel nem érdekel. De most, hogy leírtad, rendben. Viszont így is leszarom. A reklámot mindenesetre köszönöm. Bár igazából azt is leszarom.
@Xtro3: Nagyon szépen köszönöm a linket, drága barátom, örökké hálás leszek érte. Cak azt nem tudom, hogy mi a faszt kezdjek vele. De nagyon rendes vagy, tényleg.
@Xtro3: Direkt az olyanoknak írtam nagybetűkkel, mint te.
@Dörmögő_Dömötör:

Az északi sarkon nem értelmezhető a hosszúság fogalma, így ott teljesen mindegy ez.
@bircaman maxval: Igen, hogyne, de nem költőinek szántam a kérdést. Pld. éppen ott áll egy kutatóállomás. :)
@Dörmögő_Dömötör:

Az új-zélandi időt használják, s nyáron egy órával előre tekernek, amikor Új-Zélandon nyári időszámítás van. Szinte az egész Antarktisz az új-zélandi időt használja, kivétel egyes argentín és chile bázisok Argentína és Chile közelében.
@vladimir964: Tökéletesen egyetértek, ne kelljen klíma és ha lehet, fűtés se. Ehhez nem ártana az építészek és a megrendelők agyát átállítani.